Stannar, & vägrar gå!

H

Hannzo

Ena av hästarna jag tävlar, är 5 år. Han har nu haft vila i ca 1 månad i sommar och vi har nu ridit honom i några veckor.

Han har nu börjat stanna för att han blir "rädd" för saker. Fryser, & vägrar helt enkelt gå framåt! Skulle jag gå på honom mer än vad jag gör just nu, skulle han säkerligen resa sig.

Vad ska man göra? :confused: Vill ha alla tips ni kan komma med! :crazy:

Sv: Stannar, & vägrar gå!

skulle nog träna ledarskap med han så han känner sej trygg emd dej och då känner att han inte behöver springa ifrån det "farliga".

Om du inte "vågar" ta igenom det på hästryggen så gör det från marken. Säkrast är nog att tömköra för då kan du gå på han bakifrån och inte riskera att få en hov i huvudet. Men då bör du nog provat på tömkörning med han på banan först. Det är ju en olydnad han skaffat sig. Precis som en hund som inte kommer när man ropar.
Han kan ju såklart ha ont men det antar jag att du också funderat på.

Mvh michaela

Jag förstår vad du menar, mitt 6-åriga sto gör likadant. Med henne kan jag dock låta henne fundera en liten stund och sedan driva på henne framåt och så funkar det för det mesta. Hon är dock inte uppstressad utan fryser bara fast en stund. Ledarskap har jag tränat massor och på marken är det inga problem. Hon reagerar helt enkelt genom att frysa till en stund istället för att springa därifrån.

Jag skulle inte försöka mig på att tömköra mig förbi det farliga även om vi tömkört en hel del på banan. Min häst skulle troligen känna sig väldigt ensam och istället vända om till/mot mig och kanske dra istället för att gå framåt. Jag har promenerat mycket med henne och tränat lydnad och själv gått fram/gått före om något har varit läskigt och det tycker jag har gett resultat. Hon litar på mig och följer med. Hon fryser fast fortfarande, men oftast bara en liten stund, sedan kan vi fortsätta.

Det är är intressant, jag skall följa tråden med största intresse då min nya häst (sedan två månader) beter sig på samma vis. Han nitar också ibland, oftast för broar och järnvägar. Driver jag på honom då så antingen lägger han i backen (tokfort) eller så reser han sig.

Det märkliga är dock att om jag kliver av och går framför honom så promenerar han på som om han aldrig gjort ngt annat än att vandrat över bron/järnvägen.....jag förstår mig inte alls på detta :confused:

Om du kliver av och gör samma som jag, går din häst också då? Eller har du aldrig behövt göra så?

Om jag hoppar av och försöker leda över honom så vägrar han ändå. :grin:

Han har hittills inte backat tokfort med mig, & inte heller rest sig. Men jag känner att han ibland tänker tanken att resa sig.

Hoppas på att någon har några tips som fungerar. :confused:

Tömköra vill jag inte ge mig på eftersom jag själv inte kan tömköra.

Rider du själv då? Så unga hästar kan ju bli modigare av att få gå med äldre hästar när de rids ut. Åtminstone tills problemet miskat. Det är nog vanligt med lite "bakslag" hos hästar i den åldern, min 5 åring gick från jättecoolt till räddhare för ett halvår sen, men har börjat bli lite modigare igen.

Rider du själv då? Så unga hästar kan ju bli modigare av att få gå med äldre hästar när de rids ut. Åtminstone tills problemet miskat. Det är nog vanligt med lite "bakslag" hos hästar i den åldern, min 5 åring gick från jättecoolt till räddhare för ett halvår sen, men har börjat bli lite modigare igen.

Det skriver jag under på;) min är precis likadan:D

Till ts
Din häst testar om h*n behöver lyda, det är inget ovanligt, låt den stanna och titta lite och driv på som vanligt sedan.
Gör ingen stor grej av det utan försök känna in signalerna på att stoppet är på väg och gör halt själv först.

Om hästen backar så fortsätt backa när den stannar, gör halt ofta så tycker hästen snart att det är roligare att gå på framåt än att stanna hela tiden.

Om den inte följer dej när du sitter av så ha lite ledarskaps övning på marken då och då, det räcker med att hästen stannar när du stannar, flyttar sig för dej och backar och vänder när du ber den.

Lösningen på problemet är enkel - hästen måste lära sig att gå fram för skänkeln. Dock är det ju inte lika lätt att komma dithän...

Om jag var du skulle jag först öva mer på start och stopp på ridbanan. Superkonsekvent!

Sedan enbart rida ut med sällskap en tid men din häst ska gå före. Hästen måste träna på det beteende du önskar (att gå fram för skänkeln) och inte ges några möjligheter att öva på det beteende du inte önskar (att frysa fast).

Jag skulle undvika att sitta av och leda hästen eftersom den verkar ha satt detta med att vägra gå i system. Därmed löser avsittandet inte grundproblemet (hästen går inte fram för skänkeln).
Tänk att du är orubblig i både vilja och humör - hästen kan aldrig få dig att ändra dig och aldrig få dig att tappa humöret. ;)

Det här med att stanna har endast inträffat denna veckan. Två gånger i måndags, och två gånger igår när jag red.. Så det är verkligen nytt det här beteendet..

Det här med att stanna har endast inträffat denna veckan. Två gånger i måndags, och två gånger igår när jag red.. Så det är verkligen nytt det här beteendet..

Vad händer sedan då? Får du pålle att gå fram? Och i så fall hur?

Det är ju en stor fördel att det inte är en väl inarbetad grej. Nog inget stort problem iom att hästen är så ung. De har som bekant sina perioder... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama