stannar på vatten

vildfantasi

Trådstartare
Har en ponny som stannar på vatten, ungefär 2-3 m innan (debutant nivå alltså bara vada igenom). Han fryser fast helt, får inget "stopp" eftersom han inte backar, men får massa straff på tiden ist.

Tips på hur jag får "loss" honom, litar på mig, vågar vatten helt enkelt? ;)

Rider alltid igenom pölar jag ser, stora vatteninsamlingar osv men det är aldrig några problem. Vår tränare sa vi bara ska träna vidare på det jordiska, men hur gör ni som haft liknande problem?

Tacksam för era svar :-)

Sv: stannar på vatten

fungerar draghjälp? om det gör det så är det "bara" att gå igenom vattnet med draghjälp tills det är så avdramatiserat det bara kan bli, sen göra det lika många gånger utan draghjälp.

annars kanske det fungerar på tävling att rida ikapp ryttaren före och få draghjälp av den :p

Gör träningen till en lek och ha till en början draghjälp på nya vatten så det blir en positiv upplevelse att se ett nytt vatten :) Sen är det nog ett typiskt hinder som hästen måste se mycket av som elin skriver.

Ska ta och åka ner till en strand som är tillåtet för hästar och göra det hela till en positiv upplevelse. Sen har jag hört från fler håll det där med "träna" och det är självklart men ville veta mer på vilket sätt och hur :-)

Jag tror egentligen det viktiga är att själva "inlärandet" eller kanske omlärandet :p blir en bra upplevelse. Du vill ju eg inte åt att hästen ska ha sett ALLA vatten och därmed gå i, utan du vill ju åt att hästen ser just ett för den helt nytt vatten med positiva ögon. Därmed behöver du såklart låta hästen se nya vatten men framförallt komma på hur du presenterar dem på ett positivt sätt för just din häst.

Min häst som aldrig krånglat behöver bara få tid när han ser något nytt. Att börja pressa honom ger bara negativt resultat och en dålig erfarenhet. Alltså får han lunka fram och titta och ta in det nya och bjuder liksom själv till när han fått grepp om situationen.

Men han har heller knappt aldrig fått gå med draghäst (han fick själv vara draghäst sin första träning liksom). Andra hästar fungerar ju verkligen jättebra med att ta rygg på en annan häst som bara går, då utnyttjar man ju gärna det. Så det beror lite på hur din häst funkar :)

Men ju mer positiva upplevelser där hästen aldrig ser vattnet som något tvång/hemskt/svårt/stressande desto stabilare kommer den förhoppningsvis bli när den ser något nytt :)

Stranden är säkert också ett jättebra sätt! Spec om hästen inte gillar att plaska i vattnet, där finns ju mycket möjligheter att plaska massor :D

Som de andra sagt, träna och försöka komma på ett sätt som fungerar för er, min gör också så ibland, typ idag när vi tränade, han går dock att driva fram till vattnet och har han väl gått ner engång så går det kalas sen =)

Vi fick även träna på lite svårare saker än att vada ner, som hinder innan och sedan hoppa över hinder direkt ner i vattnet för att ge hästarna självförtroende så att vada ner bara är en barnlek för dem :P
När jag tränade för Janne i våras, fick jag trava ner i vattnet x-antal varv tills min var avspänd, efter det har det blivit bättre och går framåt för varje träning

Tack för era tips!
Första gången på en terrängträning hade vi draghjälp men tyckte inte det fungerade spc bra. Men så fort han gått i en gång går han i nästa, likadant har han gått i med två hovar travar han igenom resten sen.

Nu blev det inte alls bra sist på tävlingen när han stod och krångla läänge, blev stressamt och var tvungen att pressa honom en hel del.
Så får försöka hitta samma situation där jag har tiden att låta honom samla modet :-)

Finns det några bra exempel man kan kanske göra utan vatten hemma för att få honom att lita på mig när han själv "fegar ur". Tex gå över presenning- samma grej mentalt för honom eller är det jag som har fel? :)

Nej det är en jättebra tanke med annan hemmaträning!

För det är ju precis det du vill åt - när han ställs inför en situation han inte känner igen/inte känner att han "vågar" så ska han ha tillräckligt med många bra erfarenheter sedan tidigare av något "nytt och skrämmande" som gör att han snabbare och snabbare känner att han kan/vill/vågar :)

Och det är precis som du funderar inte bara just vatten utan det kan ju vara precis vad som helst! Håller han din linje och vågar gå fram över/förbi andra läskiga saker i vardagen så ökar ju chanserna mer och mer att han känner samma mod när ni ska gå genom vatten :)

Tänk lite unghästträning. Ibörjan är unghästarna väldigt konfunderade av det mesta - de har ju inte sett så mycket av världen. Men ju fler positiva upplevelser de får dessutom mindre reagerar de på nya saker :)

Sådant som kan vara lite "likt" vatten är ju ffa olika underlag (presenning, grusfläckar, mjuk mark, minibäckar, vattenpölar, snöfläckar/kala fläckar utan snö bruakr ju oxå vara mindre populärt :D) men även situationer där han behöver gå förbi något läskigt stärker ju hans självförtroende i att han kan våga lita på dig när du ber honom gå fram :)

Tänk bara på att det är hanterandet av den nya situationen som är viktig och som ni nog behöver jobba på - inte direkt att se/gå på nya saker! Även om det oxå säklart är en viktig del i träningen. Men utan att ändra attityden till nya situationer så kommer man ju liksom inte vidare :)

Min förre var en omskolad dressyrhäst som aldrig hade varit vår om hovarna innan jag gjorde fälttävlanshäst av honom (man tager vad man haver :p). Hela första året hade jag problem med vatten, men så tog jag med honom till havet några gånger, för det var det läskigaste han kunde vara med om med vågor som avlöste varandra och sköljde över hovar och ben. Efter det var vatten inte längre ett problem. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 238
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar