Stannar på promenader

M

mimmi_92

Jag och min häst gick promenader flera dagar i veckan hela våren och vintern. Nu när gräset börjat växa upp vill han bara stanna och äta, eftersom jag förut gjorde misstagen att ta ut honom i grimma för att äta.

Nu kommer vi ungefär 100 meter från stallet innan han tvärstannar och vägrar gå. verkligen fastvuxen i marken. jag vet att detta beror på att han vill tillbaka till stallet/hagen och äta gräs, för vänder man hemåt så springer han på hur fort som helst..

Rider man ut är han också hur pigg och glad som helst, det är bara detta med promenaderna som inte går så bra..

Han är 4 år, och antar att han börjat testa mig lite nu?

Någon som har några tips på vad jag kan göra? vill gärna kunna promenera då han ska vila ryggen lite 3 dagar i veckan och inte kan vila helt då han blir helt knäpp.

Sv: Stannar på promenader

Envishet och tålamod.

Det man kan pröva är att gå i sick-sack, hästen får svårare att hålla emot om trycket från grimman inte kommer rakt framifrån och balanserar därav upp det genom att flytta sig några steg. Då ger man efter på trycket och fortsätter gå som om ingenting har hänt. Fryser hästen fast igen så upprepar man proceduren.

Jag har nästan lärt min häst att han BARA får äta när jag sagt varsågod. Gjorde nämligen samma grej som du, tog små turer i våras när det första gröna dök upp och stannade i någon glänta här och där så att han fick beta.

Det är jobbigt att lära om men det går. Envishet, envishet och envishet. Samt 100% konsekvens...

Jag tror i alla fall att det går för min kuse har blivit bättre men än är vi inte riktigt framme :D

Det handlar om brist på respekt.
Vill han inte gå den enkla vägen du erbjuder - får han ta den svåra!
Skicka ut honom på en volt runt dig, ändra tempo lite då och då så att han fortfarande är uppmärksam och inte "stänger av". Låt honom röra sig runt dig tills han ger dig signaler som visar att han accepterat dig som ledare. Tidskrävande, - men det ger resultat!

Vad gör du under promenaderna? Går ni bara rakt fram eller brukar du flytta hans fram och bakdel, rygga, springa lite och sådant? Hästar går inte i raka linjer utan på kurviga stigar, utnyttja detta för att få honom mer intresserad utav dig. Sedan kan du ju lägga in små rörelser som öppna, bak och framdelsvändning m.m. Då får han tänka lite också och unghästar brukar älska promenaderna om man lägger in såna här "lekar" lite då och då. Sedan kan du gå till ett ställe, och plocka lite gräs att ge honom. Det får vara tecknet för att han får beta. Sedan kan det räcka med att du knäpper med fingrarna vid gräset för att han skall få äta.

Lycka till! :laugh:

Jag tycker CoNo redan gav dig superbra tips!
Men jag kan lägga till ett och det är att jag tycker att det är mycket effektivare att "driva" bort en ständigt ätande häst från gräset än att ständigt stå och rycka i grimskaftet. Om man passar på att förstärka med ett ord, t ex "Nej!" samtidigt brukar man inte behöva göra det många gånger, sen fattar hästen att den inte får äta!
Sen är det viktigt med en tydlig signal om när hästen faktiskt får äta, precis som andra här har sagt :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama