Stannar och vägrar gå!

Bonita4

Trådstartare
Min häst har börjat bete sig konstigt. Vi flyttade stall för en vecka sedan, och han vägrade gå in i stallet då, det är fortfarande lika illa. Jag trodde det var för att han var rädd och så, det tar alltid 10 minuter att få in honom i stallet.

Men nu har han börjat stanna när man rider också, bara vägrar gå. Även när man ska ta in honom från hagen / är ute och promenerar.

Jag blir galen, han ömmar inte någonstans, och när man går mot hans sommarhage pinnar han på som en galning, så jag misstänker att han bara vill komma ut och äta?

Men det här beteendet är väldigt jobbigt, jag orkar inte stå och dra fram honom dit vi ska. Han är 4 år kanske ska tilläggas, kan dom komma in i trotsåldern då? :p

Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra? Eller var man hittar en NH-tränare...

Senast ändrad:
Sv: Stannar och vägrar gå!

Antingen trots eller så gillar han inte stallet..Gillar hästar inte kan de gör de mest underliga saker ibland...Har han gått in i stallet nångång? går in efter ett tag eller går han inte in alls? Kan ju prova med att stallet inte alltid behöver kopplas med jobb, utan bara pyssel och någon godisbit:)

Hoppas det löser sig:)

Jo han har gått in i stallet varje gång, men det har tagit sin lilla tid.. han brukar gå in efter ett tag när man verkligen drar in honom plus mutar med godis.. men det kan ha gått en kvart då.

När han är inne i stallet så blir han ompysslad och sen går vi antingen ut och rider eller så får han gå ut i hagen igen. Men om jag lämnar honom ensam i stallet mer än 5 sekunder får han panik och står och halvstegrar i gången, så han gillar verkligen inte stallet.

Men det jag är mest fundersam till är varför han börjat stanna på ridturerna och promenaderna också?

Det är nog så att han inte trivs i stallet! Antingen är det lågt i taket så han känner sig fångad,, eller nån konstig lukt därinne,, eller så är det nån häst han kanner sig hotad av,, eller så har någon människa hotat honom där inne , detta medför nog till att han stannar på ridturerna,f ör att han vill få dig att förstå och reagera.. Han kan ju faktiskt må dåligt med . Någon ting är det iallafall :(försök hjälpa din häst att reda ut det ,inte lätt det förstår jag men prova..

Usch nu får jag nästan panik, vad ska jag göra?! Jag har en häst som vägrar gå någonstans förutom till hagen? Så här har han aldrig betett sig förut innan han släpptes på bete! :cry:

Ingen som har någon idé om vad jag kan göra? :cry:
Det här med stallet är ett problem som är ganska enkelt att åtgärda, men det är ju omöjligt om han vägrar gå förbi hagen ut på uteritt!

När man väl kommit från stallet tycker han att det är roligt, men man får släääpa honom därifrån, det är inte ens alltid det går, och att sitta på går verkligen inte, då backar han bara och kastar med huvudet när man skänklar.

Min häst har börjat bete sig konstigt. Vi flyttade stall för en vecka sedan, och han vägrade gå in i stallet då, det är fortfarande lika illa. Jag trodde det var för att han var rädd och så, det tar alltid 10 minuter att få in honom i stallet.

Men nu har han börjat stanna när man rider också, bara vägrar gå. Även när man ska ta in honom från hagen / är ute och promenerar.

Jag blir galen, han ömmar inte någonstans, och när man går mot hans sommarhage pinnar han på som en galning, så jag misstänker att han bara vill komma ut och äta?

Men det här beteendet är väldigt jobbigt, jag orkar inte stå och dra fram honom dit vi ska. Han är 4 år kanske ska tilläggas, kan dom komma in i trotsåldern då? :p

Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra? Eller var man hittar en NH-tränare...
Han kanske behöver lite draghjälp. Tänk att polarna är i hagen och han ska (ibland antar jag) gå in i stallet och stå själv. Risken finns ju att han blir ensam i stallet och då är det ju klart att han inte vill gå in där. Så draghjälp ett tag tycker jag, och sedan successivt ta in honom i stallet och låta honom veta att det redan står en häst där. Så småningom kommer det troligen, men det gäller att skynda långsamt. Jag har skyndat alldeles för långsamt med mina hästar som inte kan vara ensamma i stallet alls (viss överdrift, men trettioåringen river hela boxen om han blir själv:angel: mitt fel, har inte tränat det tillräckligt) Att stå i stalldörren med de andra hästarna i hagen funkar dock bra. När du rider ut kan väl draghjälp vara en idé också. Men ledarskapsövningar är ju ett måste också, men det är nog någon annan bättre på att förklara än jag...

Lider med dig. Vet hur det känns. Ett tips är att vid ridturen när han inte vill gå fram utan bara backar är att vända honom åt det håll ni ska och backa. Jag håller på med en 5 åring i höstas som inte ville lämna gården eller gå mot stallet när vi kom hem utan drog mot stallet. Det tog ungefär 3 månader innan hon gav sig och hon kan testa än i dag när lusten faller på.
Ett annat alternativ är när det inte är något roligt att backa längre d.v.s hästen har kommit på vad man sysslar med är att vänta ut dem. Det kan ta lång tid så man får inte vara stressad när man börjar. Man får inte ge sig. Det tog mig 45 min en gång att komma förbi hagen, men jag vann:banana:. Skrittade sedan ca 50 meter vände och gick hem. Diskussion igen men inte lika länge:grin:. Hoppas det löser sig för dig.

Hur reagerar hästen på att vara ensam?
Tänkte då ni ska in i stallet, om hästen tycker det är obehagligt att tas in sist, prova det i så fall, så att man vänder det negativa till possitivt. Altså att bli lämnad ensam först en stund (negativt) medans alla de andra har gått in för att sen få komma in till kompisarna(possetivt).
Kanske hästen då lyckas se det possitivt att få komma in till sina kompisar igen.
Och vid uttag - ta inte ut hästen först och inte sist. Bara ge hästen en säkerhet om att den inte kommer att bli lämnad ensam.

Det kan mycket väl vara trots också och då skulle jag fokusera mer på ledarskapsträning. Somsagt, hästen är ung men alla hästar har trots i sig då och då..
Men för mig låter det mest som en osäkerhet hos hästen, den är rädd för att bli lämnad ensam och stannar hellre på fläcken för att undvika det. Så försök vända allt negativt till possetivt! ;)

Börja med att leda hästen kanske på vägen?
Gå bara några meter och sen tillbaka till stallet, viktigt att hästen inte hinner stanna innan du vänder. Allt för att slippa stressen och obehaget hos hästen. Bara låta den känna sig för "jaha, jag överlevde visst det här".

Tro mig, det finns mer hästar med dåligt självförtroende än de som trotsar!

Min häst började helt plötsligt göra precis likadant för kanske ett halvår sedan. Jag höll på att bli galen av oro, tills en av tjejerna berättade att hennes dotter fått rida in hästen från hagen. De hade alltså stannat utanför stalldörren varje gång de gick in från hagen för att sitta av och väluppfostrad som hästen är blev det ju en vana.

Kolla med de andra i hästens närhet, det kan vara så att någon av dem hanterar hästen på ett sätt som han tycker är obehagligt.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama