Stannar när man rider i skogen. HJÄLP!

S

soldansbarn

hej! jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, jag har lite egna tankar och förslag på lösningar men vill även höra vad NI andra tycker!

jag har fått i uppdrag att rida en jättefin islandshäst. Tydligen så brukar han stanna utan att reagera på skänkeln alls. Jag har ridit honom 3 ggr i paddocken och det har gått bättre och bättre. Men när jag gav mig ut på tur i skogen med två andra så gick det bra till en början men sen när det blev lite öppet till höger så stannade han utan att reagera på mig det var snarare så att när jag drev så backade han in i skogen. De som var med mig red vidare då de skulle se om han följde med eftersom hästar är flockdjur och inte gärna vill lämna sina kompisar, det gick inge vidare så den ena kom tillbaks och hjälpte mig, men när jag var tillbaks ute på vägen så försökte han bara vända hemåt, när han till slut tog något steg framåt så valde jag att sitta av och gå med honom, vi traskade fram på vägen i kanske 5 minuter utan problem innan jag satte upp igen. Sen gick han fram igen utan att tveka när jag la på skänkel (han är av naturen väldigt pigg!) Sen när vi kom till en vägkorsning så tvärnitade han IGEN och backade flera meter. Jag bad de jag red med att rida iväg, att jag skulle försöka lösa det själv. Så jag satte av efter han gått fram några steg igen, och lät han backa dit han börjat trilskats och varje gång han tänkte framåt gav jag honom beröm och lät honom äta lite gräs. Vi kom sakta men säkert en bra bit innan de jag ridit med kom tillbaks, de följde med mig en bit på vägen innan vi vände hemåt igen och efter jag suttit upp och skulle trava lite så stack han iväg in i skogen på en annan väg. Jag styrde ner honom mot vägen igen och när jag la på skänkel så lättade han lite med frambenen men ville inte gå framåt. När jag till sist kom ner på vägen så beslöt vi oss istället för att rida hemåt. Och som ni vet så är ju alltid hemvägen lättare! så han tuffade på som vanligt och ville helst ligga först.

SÅ, nu hoppas jag att någon skulle vilja ge mig lite tips på vad jag kan göra för att få bort det här beteendet.

Jag har också blivit informerad om att han som red in hästen bestraffade honom mycket med spö, han är dock inte spörädd och jag har haft spö varje gång jag ridit men inte använt det utan kan använda det mer som en förstärkning av skänkeln (vilket han inte reagerar på alls när jag driver) Han har också gått fram överallt i skogen, vart först på många turer och tuffade på. Men en dag när en tjej red honom så började han backa in i skogen, och där verkar det som om de lämnade det..

jag har tänkt att jag ska ta med honom ut på promenader i grimma och se vad som händer, och om jag märker att det inte går så bra så tänkte jag ta med en av hans kompisar som stöd. Vi har redan efter kort tid ganska bra kontakt, han litar på mig osv.

Det skulle vara GULD om ni ville hjälpa mig med det här! Ägarna skulle bli så himla glada och givetvis jag med.

Hälsn. Rebecka och Dropi

Sv: Stannar när man rider i skogen. HJÄLP!

Min förra islandshäst testade mej i början med att helt plötsligt börja backa.
Fort gick det och bakåt gick det.
Vad jag gjorde? Jag gjorde inte ett smack när han backade, men sen när han slutade backa TVINGADE jag honom att backa!
Och det var inte roligt alls tyckte han! Så sedan gick han framåt.
Men jag backade honom ett par gånger på den ridturen.
Sen försökte han inte mer med det. Värt att prova! Lycka till!

tack! jag ska prova detta nästa gång vi beger oss ut på tur! värt ett försök iaf! Jag vet att man kan göra lite samma princip när man inte kan fånga hästen i hagen ;)

hittade ingen tråd så jag gjorde såhär, men tack! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama