stanna meddelst knäknip?

Sv: stanna meddelst knäknip?

Susan skrev:
Om man ökar buktrycket så brukar "muffmusklerna" om man får uttrycka sig så respektlös gå igång av sig själva.

Jag vill med mina förklaringar få männniskor mer medvetna om vad som händer i kroppen, men jag får tydligen bli ännu mer ekivok...

Herregud var skall detta sluta.

Trams trams ursäkta jag är så frustrerad av de rabiata sekmedlemmarna på tråden på hsätvård. Jag spårar ur
Skärpning.
Mer muffmuskler åt folket :p

Du som redan är " skadad" kan pma om "för mycket muffmuskel roliga historier"

Haha, nu fattar jag verkligen inte vad detta inlägg går ut på?
Vad vill du framföra förutom att jag ska PM:a för att jag är skadad av ditt muffmuskleri? :angel: :p

Att ibland krävs inte ens att man aktivt spänner magmuskler utan kan tänka bäckenbotten..

Jag tror att det är en skala.....BÅDE för häst och ryttare.

Från knäknip till inandning.

En liknelse - från att äta gröt med träsked till att dinera på kaviar med silverbestick.......
:)

Jag tycker att man med knäna ganska enkelt bromsat hästens skuldrar/framben. Och så stannar man ju på framparten?

Pelle

Min grannes häst är importerad från Island och tränad på det sättet. Jag har provat rida honom men han förstår ingen av mina signaler, så vår kommunikation fungerade inte alls. Jag antar att de har sina orsaker för att de vill ha hästar som stannar när man kniper med knäna. Själv vill jag alltid rida med lösa knän så det stämde inte alls för mig.
en undran: Får man verkligen hästen att göra halt bakifrån om man stannar upp rörelsen med knäna?

Senast ändrad:

Tja, det beror väl förstås på - det jag erfarit är alltså att man med knäknip låser bäckenets rörelser vilket innebär att man stoppar upp hästens bäckenrörelser. Att stoppa upp hästens bäckenrörelser torde ju innebära att hästen väldigt lätt hamnar på framdelen i halten....

Men det är å andra sidan ganska grova hjälper, menade för oskolad ryttare/oskolad häst - och då är det ju mer intressant att det händer något, än hur det händer.

Med skolning så behövs inte knäknip - halterna kommer långt innan man måste "ta till" knäknipet (som trueblue skrev - en inandning!) - och halterna kan bli mer finstämda, på bakdelen, lätta.

Så tänker jag...

Trollspeilet skrev:
Jag tycker att man med knäna ganska enkelt bromsat hästens skuldrar/framben. Och så stannar man ju på framparten?

Just så är det - man behöver inte krångla till den här mekanismen genom att blanda in människans fysik, och inte heller träna hästen att stanna genom knäknip. Om man kniper med knäna kan hästen helt enkelt inte röra framdelen så bra (föreställ er att ni försöker vifta med armarna när någon kramar er).

(Just därför är det ingen god idé att använda knäknip för dressyrmässiga halter/halvhalter, de blir bättre om de kommer bakifrån.)

Intressant detta med inandning för - förutsatt att man andas rätt så aktiverar man just de musklerna.

Se där - en hel del intressanta synpunkter!
Och jag tänker mej att det är lite grövre än att bara använda magmuklerna/sätesspänning/bäckenvinkling e.d. Med förfining som mål. Och att man kombinerar med andra knep.

Kul att tanken inte är så främmande iallafall!

Apropå det ni skriver om andningen - det finns ett annat sätt som jag provade på en häst i somras och han lyssnade jättefint på det för att göra halvhalter. Jag blåste ut ett ljus. Testa får ni se! (Inom parentes sagt så med tiden kortade han in steget redan av blåsljudet.) Tänk på vad som händer i kroppen när man blåser ut ett ljus. Detta är ett annat sätt att närma sej samma mål! Testa så får jag höra vad ni tycker!

Redan gjort.:D

Insåg efter att jag skirivt kommentaren ang. inandning att utandningen är bättre då den sänkerr tyngdpunkten.

Sedan blir jag nyfiken på dig, och läser ort: Skåne....
:D ?

Skåne... var tar du lektioner någonstans? Vi kanske känner varandra? (OBS jag är mycket oregelbundet inne på bukefalos)

Tänk, jag lade ut denna frågan på islandsforumet också. Det var många som vittnade om att islandimporterade hästar var lärda att stanna meddelst knäknip. Eftersom vissa av er menar sej ha lärt detta från europeiska traditioner kanske kan vi ana ett gemensamt arv sedan meddeltiden, innan hästarna på ön isolerades? Alltså, vi kan dra slutsatsen att man red så här på medeltiden? :idea:

Det går inte att skicka pm till dig :confused:

Nej jag rider inte för ngn i Skåne.
men detta att blåsa ut ljus tror jag komemr från en författare som heter Mary Wanless, och jag vet att det finns en tränare i Skåne som är inspirerad av henne bl.a.

Min förra tränare har gått kurser för henne...

jag är bara nyfiken....

Susan skrev:
Det går inte att skicka pm till dig :confused:

Nej jag rider inte för ngn i Skåne.
men detta att blåsa ut ljus tror jag komemr från en författare som heter Mary Wanless, och jag vet att det finns en tränare i Skåne som är inspirerad av henne bl.a.

Min förra tränare har gått kurser för henne...

jag är bara nyfiken....

Jag läste om något som kallas "Connected riding" i hästfocus förra sommaren, där stod att man kan föreställa sej att man blåser ut ett ljus för att göra halt/halvhalt.

OM ni vill förjupa eran ridning med hjälp av knäknipet borde ni läsa "dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Henpfling...

... Man kan verkligen vidareutveckla detta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar