Stanna genom knäna...

F

Fazer

Har hört talas om att en del ryttare stannar sin häst genom att knipa med knäna.

Det låter så himla konstigt i mina öron eftersom min häst skulle springa fortare om jag knep med knäna för att stanna...:confused: :confused:

Men att stanna med hjälp av att spänna magen och sträcka upp sig en aning, det fungerar för oss!

Inte luta sig bakåt alltså utan räta upp sig lite.

Men det här med att knipa med knäna förstår jag inte riktigt...finns det någon som kan förklara? För jag kanske har missförstått helt och hållet!

Sv: Stanna genom knäna...

Alltså ger de det som en vanlig hjälp??

Låter knepigt...

Själv har jag lärt min häst att stanna när jag "sätter mig på bakfickorna":D Har fått det tipset av min stallchef som rider western. Det funkar jättebra! Och nu har vi kommit så långt att det knappt syns för åskådare.

Själv har jag lärt min häst att stanna när jag "sätter mig på bakfickorna"

Jag fattar inte heller det där med att använda knäna
-eller arslet för den delen - i en halt, och bakfickorna?
Mitt arsle är så fett så jag sitter på dom.. :o :angel:

Nej men lite allvarligt, kanske nån kan förklara?

Jo men när du sitter vanligt så sitter du ju typ på sömmarna(nu får du tänka dig att du har vanliga jeans:D )
Men när du vill stanna så sätter du dig mera på bakdelen av rumpan - på bakfickorna....fast då får du inte ha såna där baggy-jeans:p

I början fick jag rulla om höften rätt rejält men nu går det med mindre rull.

Så intressant att du hört en del ryttare göra så! För jag har inte stött på så många andra som brukar prata om det mer än Susan.

Men jag gör så ibland. Å andra sidan har min tränare också varit i Tyskland en del (dock INTE beridare på långa vägar, vill jag vara jättenoggrann med att understryka!!!), så kanske det snappats upp där? Äh, spelar kanske ingen betydelse.

Ibland tkr jag att halten mha säte som bjuder upp hästens rygg i komb med "rörelseinhiberande" knän funkar jättebra. Ibland funkar det lika bra eller bättre att strama upp sig, ibland funkar det att "sjunka ner" osv. Jag tror att det finns många sätt att göra saker och ting på, om jag tkr de låter konstiga är det oftast för att jag missat andra detaljer som också hör till, eller för att jag inte förstår instruktören. Man får ju se till hur hästen går - blir det en bra halt med ena tekniken - fine. Blir den bättre med andra - ännu bättre!

I dagsläget kan jag inte göra halt så som Novelette beskriver (eller rättare sagt: som jag _förstår_ henne - det behöver ju inte alls vara samma sak! ;) ), med hennes teknik hade jag tryckt undan hästens rygg eftersom jag troligen missat andra detaljer.

Å andra sidan: jag är inte på Grand Prixnivå, som du vet, utan sysslar med grundridning.

Senast ändrad:

Det är väl fler än du och jag som läst diskussionerna då detta fenomen nämnts antar jag.

Därför sökte jag lite information i fall någon kommer i håg lite mer exakt hur det gick till.

De flesta av oss ligger nog inte på någon GP-nivå, utan befinner oss nog betydligt lägre, fast många av oss kanske tävlar.

Det kanske är så att man i själva verket använder sig av det berömda bollsätet på något vis in i halten??

Man kanske släpper upp hästens rygg genom att lyfta sig själv lite ur sadeln (försätta sig själv i en lite lättare sits) eller är jag ute och seglar nu??
Då kan jag tänka mig att det skulle kunna kännas lite som att man kniper en aning med knäna.

Lite funderingar....

Jag tror att min ridlärare bokstavligen skulle slå mig om jag med berått mod försökte knipa med knäna. Han kommer med alla möjliga hotelser redan när det händer av misstag...

Jag kniper bara med knäna när jag håller på att ramla av.
då händer det oxå att jag både drar den i håret o munnen- fy skäms på mig.
fast då är ju målet detsamma- att vilja stanna fort som attan

Nu var det snart 13 år sen jag verkligen åkte av- som ur en katapult :bump:

Allvarligt talat så vet jag bara hoppryttare som gör så.

Haha, jo Grand Prix, det sysslar hon med varje dag...i hagen :D

Nä, jag har en unghäst på 3½år så jag ska ju tillägga att mitt enda krav på halten är just nu att hon ska stå still:angel:

Hm, jag upplever inte att jag trycker undan ryggen, men jag ska inte säga att jag är 100%. Nu är jag sjuk och kan inte rida men så fort jag kommer upp igen så lovar jag att känna efter riktigt.

Men jag upplever att jag plockar in hennes bak med min bak...för det är ju det jag gör när jag sätter mig på bakfickan grovt uttryckt.

Men som sagt, jag är ännu så länge nöjd bara med att hon står stilla...vet inte om jag får ändra mig eller utvecklas senare då jag kommer behöva ställa högre krav.

Jag tror att min ridlärare bokstavligen skulle slå mig om jag med berått mod försökte knipa med knäna. Han kommer med alla möjliga hotelser redan när det händer av misstag...

Oj, det är nästan syndigt där borta i Tyskland alltså?

Ja, jag försöker bara förstå vad som är vitsen med detta sätt att stanna och om det överhuvudtaget fungerar.

Det är väl fler än du och jag som läst diskussionerna då detta fenomen nämnts antar jag.

Därför sökte jag lite information i fall någon kommer i håg lite mer exakt hur det gick till.

De flesta av oss ligger nog inte på någon GP-nivå, utan befinner oss nog betydligt lägre, fast många av oss kanske tävlar.

Det kanske är så att man i själva verket använder sig av det berömda bollsätet på något vis in i halten??

Man kanske släpper upp hästens rygg genom att lyfta sig själv lite ur sadeln (försätta sig själv i en lite lättare sits) eller är jag ute och seglar nu??
Då kan jag tänka mig att det skulle kunna kännas lite som att man kniper en aning med knäna.

Lite funderingar....

Nej jag minns att det sagts men inte vad:confused:

Jag tror inte det blir så även om man använder bollsätet (slutar studsa bollen). Jag spänner till i magen, som du, och kramar lite i yttertygeln om det behövs, beror på gångart. Från galopp krävs ev mer men inte om man förberett genom att ta ner tempot rejält innan(halvhalter -svenska:p ).

Om hästen arbetar framåt, genom kroppen och avspänt behövs väldigt lite, vid spänningar och/eller okoncentration mer.

MEn inga knän. (Utom i hoppsadeln förstås, då använder jag nog dom :o )

Men du, då gör de det väl samtidigt som de drar i tyglarna och står upp i stigbyglarna?
För att liksom ta spjärn eller??

Jag trilla/ satt av i farten häromdagen.....halkig gammal allroundsadel som inom en snar framtid ska åka till soptippen...:eek: :eek:
Landade på fötterna som tur var...:banana:

Det var hon tränaren LL som sa att ngt hände i hästens kropp som ströp tempot när man gör så. Syrebrist i lungorna bara:angel:

den tappar luften o måste stanna- den var bra:idea:
Jag får nog ringa henne o fråga. det går lättare när man slipper lära sig ett språk först-(AvG)

Oj, det är nästan syndigt där borta i Tyskland alltså?

Ja, jag försöker bara förstå vad som är vitsen med detta sätt att stanna och om det överhuvudtaget fungerar.

Det finns 87 000 ryttare med tävlingslicens i Tyskland, och över 670 000 fritidsryttare. Alla gör inte liksadant. Många klämmer med knäna...

VId närmare eftertanke använder jag inte knäna i hoppsadeln heller utan mer i så fall hela benet, liksom. Och sätet. Men inte där heller - knäna.

Det finns 87 000 ryttare med tävlingslicens i Tyskland, och över 670 000 fritidsryttare. Alla gör inte liksadant. Många klämmer med knäna...

Nej, jag förstår det att inte alla gör likadant där heller precis som vi inte gör likadant här i Sverige heller.

Det finns många olika varianter på vad man än ska göra.

Bara lite nyfiken på om ni andra anser det vara ett bra sätt att stanna på, och hur det exakt går till i så fall.

"räcker upp en hand"

Jag har grymt bra knäslut, när jag rider lätt sitts, använder jag knäna till massor........
Jag stannar inte med knäna, men jag fångar uppfarten och halvhalterna med knäna...

Men det är för att du inte kan stå i balans, eftersom du är en dressyrtant:p

*kl*

Det här med knäslut är väl ajabaja numera? Om jag klämmer med knäna hamnar jag ovanpå.. och för långt bak i sadeln

Nirak

Det har du nog rätt i- stolsits.

dagens sadlar har man ju hjälp av att inte kunna klämma med knäna lika lätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka