Stängsla med aluminium tråd från granngården

Vikky22

Trådstartare
Vi har en liten shettis som rymmer och har nu tänkt att stängsla med denna tråden från granngården.

Är aluminium tråd bra för rymmare?

Hur fäster man den i början vid grindsolatoren?

Hur kopplar man sen så det kommer el i alla trådar?
posta gärna bilder hur ni gjort

Bifogade filer

• IMG_1002.webp
    IMG_1002.webp
    53,6 KB · Visningar: 5
Det viktigaste är hur tråden är placerad och att du har riktigt bra jordning.
(jag har ingen åsikt om den tråd du frågar om, vi har använt ståltråd till våra stängsel - till shetlandsponnyer och får, upp till halvblodshingst modell större)

Jag är jättenöjd med aluminiumtråd, har använt det i 20 år. De två viktigaste egenskaperna är att det leder ström bra och att det går av på ett sånt sätt att tråden inte orsakar skador på djuret som springer igenom (gäller både vilt och hästar). Dock är det väldigt sällan en häst går igenom, troligen pga den bra ledningsförmågan. När man kopplar ihop med andra metaller (skarvdon, matartråd, grindisolator osv) är det extra viktigt att ha mycket bra kontaktyta. Vi snurrar alltid tråden två varv runt grindisolatorer, handtag osv. Annars knäpper det och tråden går av - detta är extra tydligt när olika metaller möts. Vi har även grävt ner en matarledning under varje grind. Det minskar risken för gnistor och att tråden brinner av rejält.
Aluminiumtråden är mycket mer lättanvänd än annan metalltråd, den är mjukare och mer böjlig och behöver inte vara så extremt spänd som järntråd behöver vara. Nackdelen är att man måste vara noga i alla skarvar. Vi använder inte skarvdon (eftersom det inte finns i aluminium) utan tvinnar trådarna hårt och noga, även här är nyckeln att det ska vara riktigt bra kontakt mellan trådarna. Jag föredrar 2 mm aluminiumtråd framför 1,6 mm. Aluminiumtråd är ett dåligt alternativ för tillfälliga staket och staket som ofta flyttas/dras om. Men för staket man sätter upp och som sen ska sitta permanent är det i mina ögon ett av de bästa alternativen.

Jag är jättenöjd med aluminiumtråd, har använt det i 20 år. De två viktigaste egenskaperna är att det leder ström bra och att det går av på ett sånt sätt att tråden inte orsakar skador på djuret som springer igenom (gäller både vilt och hästar). Dock är det väldigt sällan en häst går igenom, troligen pga den bra ledningsförmågan. När man kopplar ihop med andra metaller (skarvdon, matartråd, grindisolator osv) är det extra viktigt att ha mycket bra kontaktyta. Vi snurrar alltid tråden två varv runt grindisolatorer, handtag osv. Annars knäpper det och tråden går av - detta är extra tydligt när olika metaller möts. Vi har även grävt ner en matarledning under varje grind. Det minskar risken för gnistor och att tråden brinner av rejält.
Aluminiumtråden är mycket mer lättanvänd än annan metalltråd, den är mjukare och mer böjlig och behöver inte vara så extremt spänd som järntråd behöver vara. Nackdelen är att man måste vara noga i alla skarvar. Vi använder inte skarvdon (eftersom det inte finns i aluminium) utan tvinnar trådarna hårt och noga, även här är nyckeln att det ska vara riktigt bra kontakt mellan trådarna. Jag föredrar 2 mm aluminiumtråd framför 1,6 mm. Aluminiumtråd är ett dåligt alternativ för tillfälliga staket och staket som ofta flyttas/dras om. Men för staket man sätter upp och som sen ska sitta permanent är det i mina ögon ett av de bästa alternativen.
Okej då är detta nog ett bra alternativ för vår rymmare
Hur gör man i hörnen ?
om man vill koppla ihop aluminium tråden med ett vanligt el rep eller flera aluminium trådar hur gör man då?

Har du bild på hur ni gjort i skarvarna ? Tänker så vi gör rätt 🐴

Okej då är detta nog ett bra alternativ för vår rymmare
Hur gör man i hörnen ?
om man vill koppla ihop aluminium tråden med ett vanligt el rep eller flera aluminium trådar hur gör man då?
Aluminium med aluminium är inga problem, då snurrar man dem runt varandra hårt. Däremot upplever jag att det alltid är svårt att koppla ihop med elrep och få bra kontakt. Elrepen i sig har så stora ytor som inte är ledande och själva ledarna är väldigt tunna. Vi har ett ställe där vi brukar dela av hagen på vintern för att stängsla bort betesmark så den inte blir upptrampad. Det gör vi med 3 mm eltråd av dyraste sorten, dvs den med mest och kraftigast ledare (lägst ohmtal). Då ansluter vi via en grindisolator och ser till att båda trådarna har bra kontakt med isolatorn + ev en "bygel" av aluminiumtråd mellan öglorna på grindisolatorn. Jag ska se om jag kan fota det med vid tillfälle.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 719
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Ceta
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 162
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
805
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut