Stängsla in annans mark?

Shettisar

Trådstartare
Om en person sätter stängsel på min mark utan tillåtelse eller någon som helst tillfrågning,vad kan jag som markägare göra?
Personen ifråga har satt elstängsel på vår mark och släppt 3 styck hästar där för att beta.Vi upptäckte detta när vi skulle slå vårat gräs.Hon har haft sitt staket 6meter in på vår slåtteräng utan att ens fråga.Dessutom röjt i sin trädgård och slängt allt avfall i vår åker.Förra året var det likadant men då hade hon satt staketet 2 meter in på åkern.Dessutom springer hennes 2 hundar där och skiter i vårat hö innan vi hunnit pressa det.Någon som har en aning om vad man kan göra åt en person som struntar i allt?Givetvis ska man prata med personen men lagligt sett,vad finns det att sätta emot vid uppstudsighet då personen är väldigt nonchalant.

Sv: Stängsla in annans mark?

Kan det räknas som intrång kanske? Att det är just dennes hundar som bajsar där kan kanske bli lite knivigt att bevisa, men den delen med stängslet och hästarna torde ju vara en ganska solklar historia tycker iaf jag.

Vad säger personen ifråga då när du kontaktar denne? Bara otrevlig?

Nonchalant och förstående samtidigt men för att sedan fortsätta och strunta i vad man påpekat.

Jag tror att det räknas som egenmäktigt förfarande, som är ett brott enligt Brottsbalken och kan därför polisanmälas.

Jobbig människa ... Har ingen aning om vad man har för laglig väg att gå tyvärr... Men du skulle ju kunna föregå med stängslingen dvs stängsla upp vid åkerkanten med eget staket utmed gränsen så hon inte kan stängsla ut sin egen hage. För det där med gränsdragning verkar ju svårt för den personen ...
Men de e ju en kostnad de med tyvärr (och arbete)

Frågan är ju hur intresserad polisen är av att ta i ärendet.
Om inte polisen tar i det så borde en faktura borde göra susen.
x kg hö (som inte blev) á 2 :-/kg (eller vad du får betala för att ersätta förlusten)
Kostnad för hemkörning av dessa x kg hö från annan bonde
Kostnad för analys för det hö't
Kostnad för restaurering av marken för du lär inte kunna slå samma mängd hö där nästa år om hästar har betat hårt och trampat till.
Ett tillägg att om hagen inte är borta från säg 2 dagar efter att de fått fakturan så tillkommer hyra för bete á y :-/dygn (sätt en hög hyra)
Till sist lägger du på för ökad arbetstid. En kärra mer eller mindre när man kör in är en sak men att få göra det igen tar mer tid med tanke på uppstartstid mm.

Jobbig människa ... Har ingen aning om vad man har för laglig väg att gå tyvärr... Men du skulle ju kunna föregå med stängslingen dvs stängsla upp vid åkerkanten med eget staket utmed gränsen så hon inte kan stängsla ut sin egen hage. För det där med gränsdragning verkar ju svårt för den personen ...
Men de e ju en kostnad de med tyvärr (och arbete)
Talade ni om förra året att hon hade stängslat in mark som inte ingår i hennes mark? Vad sade hon då?

Jag skulle personligen gå hem till vederbörande med en markkarta (där tomtgränserna är utsatta) alternativt arrendekarta. Sedan skulle jag med all önskvärd tydlighet meddela vederbörande att det inte är tillåtet att stängsla in mark utan markägarens/arrendatorns godkännande och att vederbörande omedelbart ska flytta stängslet från den mark hon inte har rätt att förvalta, och därmed punkt. Om hon inte gör det då skulle jag stängsla av marken på rätt tomtgräns även om det kostar lite.

Du vänder dig till Kronofogden och begär handräckning för att avlägsna stängslet. Bifoga kartgränser och bilder. Grannen lär bli varse konsekvenserna av att använda annans mark - hamnar i betalningsregistret direkt. Nu är detta inget bra alternativ utan ska ses som sista lösning för grannsämjan lär bli svår att rädda.

Jag hade satt upp ett staket med värsta strömmen i vid kanten. Givetvis satt upp skyltar på staketet att detta var strömfört.

Lagligt sett har man väl inte så mycket att komma med om det inte är bevisat. Men rent teoretiskt sett så kan man hävda att det är skadegörelse av egendomen att det är hundbajs i åkern. Men för att du ska få någon typ av ersättning för det måste du ju ha bevis på att det är hennes hundar och att det verkligen varit er till skada. Och ni måste också ha bevis på att ni pratat med personen och att hon lovat att inte släppa hundarna där så att man är säker på att hon haft uppsåt i att skita i att det är er mark.

Den marken som hon har stängslat in ska ni kräva ersättning för eftersom det uppenbarligen inte går att ta hö där nu. Där har ni lagen på er sida! Frågan är ju som någon annan skrev hur bra grannsämja ni vill ha och inte.

Själv hade jag bara pratat med henne och sen satt upp värsta el-staketet! Kommer hundarna i närheten blir det en kyss som heter duga!

Ang hunden. Direkt från Jordbruksverkets hemsida:
Hundägaren ansvarar för vad hunden gör
Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter.

Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt.

Med andra ord, hunden förstör er skörd. Hunden är (vad jag förstår) inte kopplad. Hundägaren gör fel.
Dock väldigt svårt att gå vidare med, polisen gör inget.. Men kanske kan lite lagtext verka avskräckande?
HÄR är lagen om tillsyn över hund och katt

Du vänder dig till Kronofogden och begär handräckning för att avlägsna stängslet. Bifoga kartgränser och bilder. Grannen lär bli varse konsekvenserna av att använda annans mark - hamnar i betalningsregistret direkt. Nu är detta inget bra alternativ utan ska ses som sista lösning för grannsämjan lär bli svår att rädda.
Detta tror jag blir väldigt svårt att få fogden att göra för att någon tagit sig friheter med annans mark.

Där emot har man rätt att själv avhysa person och om så krävs till och med bruka våld. Vill man ha hjälp av någon myndighet så blir det i första hand polisen genom en polisanmälan. Tänkbara brott kan vara olaga intrång och nedskräpning m m. Genom en polisanmälan kan man också begära ersättning för skada på vallen (växande gröda) som ni nu får p g a hennes hästar gått där.
Sedan kan man på eget bevåg ta ut Lantmäteriet och få gränserna tydligt upp märkta mellan fastigheterna. Oavsett om det är eller bägge fastighetsägarna som begär det kommer kostnaden att delas mellan fastigheterna. Där kommer fogden att kunna driva in pengar om den inte betalas men det kommer att ske via Lantmäteriet.

Det allra enklaste är att trots allt ta kontakt med henne och tala om var gränsen går och att det kan komma att kosta henne pengar för det ni har förlorat på vallen. Ni är ju trots allt grannar och det kan vara bättre att försöka föra en dialog om det än att ta till storsläggan med en gång.
Detta skriver Masse som hade varit så skogstokig själv om det inträffat här att det inte ens tänkts annat mycket våldsamma lösningar :devil::angel:

Detta tror jag blir väldigt svårt att få fogden att göra för att någon tagit sig friheter med annans mark.

Nej då, jag har varit i liknande sits. Visserligen för några år sedan men det har nog inte ändrats. Kronofogden har tagit över från Länsstyrelsen så man hamnar per automatik i betalningsregistret när handräckning begärts (om det inte har ändrats vill säga).

Sedan kan man på eget bevåg ta ut Lantmäteriet och få gränserna tydligt upp märkta mellan fastigheterna. Oavsett om det är eller bägge fastighetsägarna som begär det kommer kostnaden att delas mellan fastigheterna. Där kommer fogden att kunna driva in pengar om den inte betalas men det kommer att ske via Lantmäteriet.

Helt riktigt. En idé är att kolla med Lantmäteriet först vad summan kommer att hamna på så det inte blir en kalldusch.

TS: kontakta Kronofogden och berätta hur det ligger till. De kan hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Senast ändrad av en moderator:

Nej då, jag har varit i liknande sits. Visserligen för några år sedan men det har nog inte ändrats. Kronofogden har tagit över från Länsstyrelsen så man hamnar per automatik i betalningsregistret när handräckning begärts (om det inte har ändrats vill säga).

Helt riktigt. En idé är att kolla med Lantmäteriet först vad summan kommer att hamna på så det inte blir en kalldusch.

TS: kontakta Kronofogden och berätta hur det ligger till. De kan hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Riv upp staketet med traktorn. Polisanmäl händelsen.
Ta han om kräken som går i hagen.
debitera foderkostnad

Du får inte flytta på en bil som står felparkerad.
Men fast instalation???

Jag hade åkt hem till hästägaren och sagt till henne att hon har en dag på sig att ta bort stängslet och hästarna från min mark samt berättat för henne att hon förstört hö för mig.

Om hon inte flyttar stängslet så får man väl kontakta någon myndighet som kan ta tag i ärendet. Eller så hade jag helt enkelt gått hem med hästarna till henne och flyttat stängslet till där gränsen faktiskt är.

Det är ju inte så kul och vara osams med sina grannar men det är ju en självklarhet att man inte släpper sina hästar på sin grannes mark utan tillåtelse men man kan ju påpeka detta för sin granne på ett fint sätt så man slipper bråk.

Jag hade åkt hem till hästägaren och sagt till henne att hon har en dag på sig att ta bort stängslet och hästarna från min mark samt berättat för henne att hon förstört hö för mig.

Om hon inte flyttar stängslet så får man väl kontakta någon myndighet som kan ta tag i ärendet. Eller så hade jag helt enkelt gått hem med hästarna till henne och flyttat stängslet till där gränsen faktiskt är.

Det är ju inte så kul och vara osams med sina grannar men det är ju en självklarhet att man inte släpper sina hästar på sin grannes mark utan tillåtelse men man kan ju påpeka detta för sin granne på ett fint sätt så man slipper bråk.

Naturligtvis, ring innan o snacka med dem. Mitt förslag var ju um de helt ignorerar dig

En liknande grej hände en kompis till mig. Fast tvärt om en granne flyttade hennes hästhage och tog hö där (hästhagen låg alltså på hennes egen mark) Hon ringde till lantmäteriet och det tog hus i helvete rent ut sagt! Och nu är saken uppe i rätten.

I ditt fall hade jag ringt till lantmäteriet och bett om råd. Och sen hade de fått hjälpa mig. Till nästa år hade jag satt upp fårstaket på sidan mot hennes mark. Fast å andra sidan hade jag nog inte behövt bekymra mig för jag hade blivit totalt rasande så hon hade nog inte ens VÅGAT ha kvar sina hästar där :devil:

För att Kronofogden ska kunna göra något måste det finnas ett utslag. För att få betalningsanmärkning måste det vara något som inte är betalt. Att bara tro att fogden glatt kommer ut och flyttar ett staket som någon satt upp olovandes är lite naivt.

Att man har fått en registrering i betalningsregistret när fogden väl gör en handräckning är helt klart för det är utslaget som ger registreringen. Utan utslag ingen handräckning.

Frågan är ju hur intresserad polisen är av att ta i ärendet.
Om inte polisen tar i det så borde en faktura borde göra susen.
x kg hö (som inte blev) á 2 :-/kg (eller vad du får betala för att ersätta förlusten)
Kostnad för hemkörning av dessa x kg hö från annan bonde
Kostnad för analys för det hö't
Kostnad för restaurering av marken för du lär inte kunna slå samma mängd hö där nästa år om hästar har betat hårt och trampat till.
Ett tillägg att om hagen inte är borta från säg 2 dagar efter att de fått fakturan så tillkommer hyra för bete á y :-/dygn (sätt en hög hyra)
Till sist lägger du på för ökad arbetstid. En kärra mer eller mindre när man kör in är en sak men att få göra det igen tar mer tid med tanke på uppstartstid mm.
Sådär hade jag gjort... Det är ju inte alls säkert att man får igen pengarna, personen kanske har anmärkningar sedan tidigare, men det borde ju få henne att tänka till lite i alla fall.

Glöm inte tillägg för förlorat värde på slåtterängen! Hästarna inte bara äter upp och trampar ner gräset, de tillför även näring i sitt kiss o bajs, vilket man inte vill ha där. Våga sätta höga priser!

Huuuah, jag hade blivit vaaaaansinnig om det var min mark!! Tycker du fått bra förslag på åtgärd av andra här :)
I ett stall jag stod inackorderad i hade vi problem med ett grannstall. De hade turridning på islandshästar och flera gånger när deras paddock förvandlades till ankdamm efter kraftigt regn tyckte de att det var en toppenidé att hålla sina lektioner med 10 hästar på åkermark tillhörande det andra stallet där jag var inackorderad. Deras ursäkt var att de "trodde det var okej, det var ju ingen som red där..."
Det blev ett jävla liv då stora delar av höskörden blev totalförstörd eftersom det var blött i backen och de red med tio hästar, flera gånger dessutom. Jag flyttade därifrån ganska kort därefter så vet inte hur den dusten slutade.
Tråkigt med människor som inte kan respektera markgränser tycker jag!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 076
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka