Stånghjälp önskas tack!

SaraMara

Trådstartare
Så här när jag sitter och surfar runt och kollar av utbudet av bett så inser jag att jag nog behöver lite hjälp för att veta vad jag egentligen skall leta efter. Inte för att mitt efterlängtade kandar kommit än eller ens är i närheten av levereras antagligen, men kan ju vara skönt att ha en första provisorisk uppsättning bett klart när det kommer - så jag slipper vänta Ännu längre tänkte jag... :angel:

Vad jag (tror att jag) är ute efter är en smal stång, gärna med rörliga och korta skänklar. Absolut krav att det är i mässing, även på skänklarna... :angel:
Enligt hjälp jag fått med utprovning så skall det vara en liten tungfrihet och inte alltför bred då hästen min tydligen (jag har noll koll) inte har särskilt bred tunga.
Vidare hävdade tandläkare någon gång när han var ung att han hade litet utrymme för bett mellan tänderna s.a.s. och menade på att det kunde bli problem vid kandarinpassning pga detta, men jag lade inte särskilt mycket på minnet faktiskt då det kändes Väldigt avlägset med kandar på min framtida hopphäst. Tji fick jag. :o

Jag tror inte att han är särskilt kinkig egentligen men de ynka två gångerna han haft kandar på sig har han sett nöjd ut på en bomber bit-stång som var alldeles för lång men dock smal och "liten" i munnen, eller hur jag skall uttrycka det - tog inte mycket plats kanske är bättre ordval?

Vad gäller bridong/tränsbett så har han tidigare varit mycket bestämd med att det bara är Sprengers tredelade kk-bett som duger. Jag försökte med billigare tredelade under en längre period men det dög Inte. Är skillnaden mellan olika stång-bett lika stor som mellan bridong/tränsbett så att det kanske med en kinkig Sprenger-häst är lika bra att köpa Sprengerstång trots att jag tycker att de ser för tjocka och "stora" ut för att egentligen falla herrn i smaken?

Vad gäller pris så spelar det ingen större roll om det bara blir bra, även om det givetvis vore skönt att slippa lägga ca 1700 kr på en stång enbart då jag inser att någon annan typ av bridong än en från Sprenger är att glömma, enbart av placeboeffekten på ryttaren. ;)

ALLA tips mottages tacksamt (och ja, jag har sökt och bläddrat flera sidor bakåt bland resultaten men ändå inte lyckats hitta svar på mina frågor så hoppas på hjälp ändå trots att kandar-ämnet känns mer än lovligt uttjatat här :o )!

Sv: Stånghjälp önskas tack!

Jag är helt med på vad du menar ,det är en djungel att hitta rätt,
Jag har oxå en häst med lite "plats"i munnen och som gärna går på tredelat bridong. Fick tipset att köpa ett tredelat bridong och stången som passar till skall vara formad efter mittendelen på bridongen,dvs att stången´s tungfrihet
inte är "rund "utan lite mer :upp liten bit -rakt- ner liten bit,hoppas att du förstår vad jag menar:)
Har man en sådan stång går mittendelen på bridongen in och lägger sig vid tungfriheten på stången och det tar mindre plats i munnen.
Detta gjorde att min häst trivs bra på kandar

Lägger med en bild på min pålle,dock dålig skärpa men hoppas att du kan se lite av hans mun
th_087.jpg

Sv: Stånghjälp önskas tack!

Det är ju jättesvårt att säga innan man har provat, men många hästaffärer har numera börjat med att man kan låna hem Sprenger bett och prova och sen kan man byta och prova ett nytt tills man hittar ett som passar. Borde kanske gå och få för stänger också? Annars kanske du kan satsa på ett Sprenger-brindong bett, köpa en billigare stång som du då eventuellt får lägga undan och investera i en dyr Sprengerstång? Bättre att kasta bort en billig stång istället för att känna att man har köpt en dyr Sprengerstånd "i onödan"?

Finns en hos Globus med följande beskrivning;
"KANDARSTÅNG "Golden Series"
Korta skänklar.
Nickelfri gulmetall, massivt, tunt, låg bred tungfrihet, med kindkedja och krokar."

Det är ju egentligen svårt för oss eller för någon tandläkare att säga vad hästen ska ha för stång, för i teorin kanske den ska ha en viss typ men i praktiken vill den ha en helt annan. Det gäller nog att prova sig fram, försöka låna bett och prova att rida. Hoppas att det går bra! :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Dressyr Vill ha råd å funderingar ang kandar innan jag blir tokig:crazy: Min häst är fantastiskt fin å rida på träns. Har ett tredelat sprenger...
Svar
9
· Visningar
2 616
Senast: Kratus
·
Dressyr Nu blir jag snart gråhårig(are) så tänkte be om lite tips, tankar och idéer kring betsling för kandar. Jag rider i vanliga fall på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 325
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar