Stångbett?

S

Spider84

Vilka sidor på internet finns det som säljer vettiga stångbett? Välbalanserade och välgjorda...

Jag är ute efter ett med mellan till hög tungfrihet, med så korta överskänklar som möjlighet och "normal" långa skänklar. Än så länge har jag inte hittat något som just haft korta överskänklar och det andra.

Någon som har några tips?

Sv: Stångbett?

Min erfarenhet är att hästarna tycker Roldàn är bättre balanserade än Lopez, men det är det enda jag kan hjälpa dej med.

Vad är det egentligen för skillnad på de spanska stångbetten och de olika varianterna av pelham?
Ett pelham med tungfrihet är väldigt likt ett spanskt/portugisiskt bett. Även de spanska stångbetten verkar ju ofta ha plats för tygel både på stången och vid bettet.
Åsikter om ev skillnader???

Om överskänklarna är långa är det risk att de ligger och skaver på kindtänderna och man måste böja ut dem.

Då köper jag hellre ett bett med korta överskänklara så slipper jag allt det oavsett vilken häst jag sätter den på.

Dessutom kan jag ha kortare underskänklar med lika mycket utväxling som om jag hade haft längre överskänklar och längre underskänklar.

Men de är så grymt svåra att hitta.

De som Markus har har alla 5cm överskänkel och det är för långt.
Har lånat ett bett nu med 3-3,5cm överskänkel vilket är lagom. Dock går det inte att få tag på längre. :crazy:

det här har väl itne så långa överskänklar, eller är det jag som ser fel? eller är något annat fel, så som det brukar vara, alltid någonting som :devil:

http://www.levad.nu/markus/postorder/rea/000_0442.JPG

det här står det tom att överskänklarna är 3 cm

http://www.levad.nu/markus/postorder/port-rf-stor.JPG

båda är från

http://www.levad.nu/markus/postorder/bett.htm

(bor du i tanum!? finns det hästmänniskor där uppe?
får man vara nyfiken o fråga var...?
jag kanske ska flytta dit upp...)

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Vi finns som är intresserade av akademiskt i Tanumsområdet (norra bohuslän) jag själv är mycket intresserad och känner Spider sedan länge. Jag är riddare men rider numera för Borbra och jag har fått hjälp med att finna pusselbitar jag tidigare saknat. Skriver sällan här då det finns många som funnit den enda vägen :angel: , men som jag ser det finns det många vägar till Rom.. Det är kul med nya ansiken i vår lilla kommun och PM gärna mig om du vill veta vad som händer här uppe.

Jo fast de som har tillräckligt korta överskänklar har fel mundel eller lösa skänklar istället. :crazy:

Nu tror jag i alla fall att jag har hittat ett bett som har det jag vill ha på elcaballo.de

Jag har bott i Tanum, men har flyttat ned till närheten av Lund nu. Jag har bara glömt att ändra det på buke. ;)

aah :D vänliga människor. jag blir ju bara ännu mer sugen på att flytta upp :mad:

ska ha ditt erbjudande i tankarna om det blir någon flytt ;)

Varför ska du upp dit?
Som sagt lite ont om hästfolk, men det finns vettiga sådana också.

Nu blev det faktiskt så att efter att ha mailat Markus visade det sig att han hade två bett som kanske är det jag söker (inte ute på sidan dock) så han skulle skicka dem till mig så jag får prova.

Har inte hann det jag vill ha så får jag ta det via elcaballo istället.

jag fick nys om ett jobb där uppe, som jag har sökt nu, men jag tror itne det blir något. råkar ha ett hus som står tomt där också och jag skulle ge en del för att komma ut ur asfaltsdjungeln här nere. men man måste ju ha något att leva på, så inget jobb, ingen flytt... :(

ibland är det ganska skönt att bara rida andras hästar, slippa behöva leta bett o annat, lämna såna bekymmer åt ägaren. bara använda det som finns :p

hej.har själv skickat efter ett stångbett från marcus holst,han har rea nu 300kr,för ett portugisiskt bett.det funkar jätte bra. www.levad.nu marie

varför ett stångbett? jag är inte så bra på bett, men vad fyller det för funktion? kanske någon kan ge mig en förklaring så man lir lite klockare? tack!

Senast ändrad av en moderator:

Alla bett fyller olika funktioner och om man utgår från ett ideal fall med både ryttare och häst.

Så börjar unghästen skolas på longen i en kapson för att sedan börja ridas med kapson och/eller tränsbett.
Genom kapsonen, eller tränsbettet får man ställning/böjning effekt, men även uppåt-bakåt i viss mån.

Senare när man kommer till lite mer samling har man ofta stång och kapson för att med kapsonen kunna komma åt mer ställning/böjning när ens sits inte räcker till det, eftersom hästen ännu inte kommit så långt i sin utbildning.
Stången är där för att hjälpa till att länga överlinjen (tränsbettet kortar).

Sedan när hästen är mer välutbildad så kan man rida på blank stång (=enbart stång) på en hand eftersom man då kan få ställning/böjning helt ur sitsen och bara behöver något som länger överlinjen på hästen.

Sen är ingen häst eller ryttare ett ideal fall. Vissa hästar behöver stång från början antingen p.g.a exteriören eller psykiska förutsättning. T.ex. att den kan ha varit sönderriden på tränsbettet innan och därmed förknippar det med obehag.

Samma gäller för tränsbettet; vissa hästar behöver uppåt-bakåt inverkan hela sitt liv av samma skäl som ovan.

Sen funkar vissa hästar inte på något utav att det utan går på bettlöst...and so on.

Hoppas att jag fick in en hyffsad förklaring.

tack så mkt, nu klarnade det upp lite grann! tack

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Ponylove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 112
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar