Sv: Stångbett till Tränsbett??
Jo jag har läst på nu. Det där nötknäppar grejen hade jag inte läst om viste bara att det gav tryck på nacken. Så kedjerna hänger jag med på nu
Jag måste bara skriva hälften eller också förstår du bara hälften. Att acceptera bettet är något vi har jobbat med sedan jag började rida han och det har lykats jätte bra men att he upp huvudet var något som satt kvar som en inlärd grej och jag lcykades inte få det ur han även om han jobbade jätte bra på långa tyglar och man trodde att det skulle gå att börja samma upp honom så gick det inte.
Fast jag vill inte säga att det var bekvämare nedåt, utan att det var obekvämare uppåt.
Om hästen som du säger har svårt att acceptera bettet är det just det man ska jobba på, inte böja nacken.
Jaktkandar och pelham är bättre just för att du har kedja. Vet du hur ett pessoa fungerar? Läs på om det annars, så förstår du nog.
Vill bara förtydliga: Jag menar absolut inte att man ska använda bettet som nödbroms, men om man av någon anledning anser att man måste det är dessa att föredra framför pessoa. Men som jag tidigare sagt, förtroende är nyckeln.
Jo jag har läst på nu. Det där nötknäppar grejen hade jag inte läst om viste bara att det gav tryck på nacken. Så kedjerna hänger jag med på nu
Jag måste bara skriva hälften eller också förstår du bara hälften. Att acceptera bettet är något vi har jobbat med sedan jag började rida han och det har lykats jätte bra men att he upp huvudet var något som satt kvar som en inlärd grej och jag lcykades inte få det ur han även om han jobbade jätte bra på långa tyglar och man trodde att det skulle gå att börja samma upp honom så gick det inte.