Stångbett till Tränsbett??

Sv: Stångbett till Tränsbett??

Fast jag vill inte säga att det var bekvämare nedåt, utan att det var obekvämare uppåt.
Om hästen som du säger har svårt att acceptera bettet är det just det man ska jobba på, inte böja nacken.

Jaktkandar och pelham är bättre just för att du har kedja. Vet du hur ett pessoa fungerar? Läs på om det annars, så förstår du nog.

Vill bara förtydliga: Jag menar absolut inte att man ska använda bettet som nödbroms, men om man av någon anledning anser att man måste det är dessa att föredra framför pessoa. Men som jag tidigare sagt, förtroende är nyckeln.

Jo jag har läst på nu. Det där nötknäppar grejen hade jag inte läst om viste bara att det gav tryck på nacken. Så kedjerna hänger jag med på nu :grin:
Jag måste bara skriva hälften eller också förstår du bara hälften. Att acceptera bettet är något vi har jobbat med sedan jag började rida han och det har lykats jätte bra men att he upp huvudet var något som satt kvar som en inlärd grej och jag lcykades inte få det ur han även om han jobbade jätte bra på långa tyglar och man trodde att det skulle gå att börja samma upp honom så gick det inte.

Det var en resumé av inverkan, för en komplett redovisning rekommenderar jag länken som Munnin skickade med. Den är bra, med bilder som visar mer uttryckligen vad som sker.

Förresten, förlåt om min ton är lite skarp. Jag är nyvaken :D

Grejen med nödbroms är ju också att om hästen verkligen sticker så har man lika bra chans att stanna med pessoat osm med ett vanligt bett. Springer de, så springer de, och ofta springer de mer om det känns för j*vligt i munnen- tyvärr. De är trots allt både starkare och tyngre än vad vi är, så eg. kan vi lägga taggtråd i munnen utan att få dem att stanna om de verkligen inte vill....

Jag hitar tyvärr inte ett rätt i den här texten.
"Under den halvtimmen jobbade vi bara att gå i form"- hur gör du det? Hur fungerar den träningen? Mina hästar jobbas alltid i form. Det är liksom nyckeln, grunden- essensen om man så vill- i all ridning.
Ja menar så att vi rider mycket skogsmulle ridning. lösa tyglar bara skruttar runt i skogen. ja ni vet.
Så fort du tar i tyglarna och plockarm ed dom jobbar han sig neråt precis som han ska?.... Förutom att tyglarna inte är till för att få hästen i form, och hästen form inte kommer från att den böjer på huvudet, så är det ju käckt....
Det är just det jag har provat skriva vi har jobbat massor med att försöak dfrå kraften bakifrån osv och han jobbade på bra så länge man bara använder kroppen och väldigt väldig små tygeltag men för att få den där sitsa samlingen som ska till så ville jag ha det där tygeltaget. så det r inte att han bara böjer naken utan jag börjar alltid att jobba upp honom med sittsen för att sedan läga på tygeltaget.
Lär in broms från marken, tam ed det upp på ryggen. Röst och vikthjälper bromsar. Form, och senare samling, kommer bakifrån. Rid sidvärts, böjda spår, få in hästens bakben under den och lär den bära mer vikt på dessa.
Plötsligt ska du se att huvudet hamnar i rätt position också, och då har du en ärlig form. Utan att ha behövt få ner huvudet med handen.

Jo det är det vi har gjort. men som många har komenterat här inne också under året så behövde jag även ta tag ityglaran så att han fick stöd.

Förresten, förlåt om min ton är lite skarp. Jag är nyvaken :D

Grejen med nödbroms är ju också att om hästen verkligen sticker så har man lika bra chans att stanna med pessoat osm med ett vanligt bett. Springer de, så springer de, och ofta springer de mer om det känns för j*vligt i munnen- tyvärr. De är trots allt både starkare och tyngre än vad vi är, så eg. kan vi lägga taggtråd i munnen utan att få dem att stanna om de verkligen inte vill....

Vi är två som är nuvaken så jag kan lika gärna be om ursäkt :) men jag vet sedan förut att vi är av prinsip samma åsikt om hur en häst ska ridas för bäste resultat men ibland måste jag bara få redovisat för mig om vissa saker innan jag bortkastar metiderna helt.

Det var en resumé av inverkan, för en komplett redovisning rekommenderar jag länken som Munnin skickade med. Den är bra, med bilder som visar mer uttryckligen vad som sker.

Ja jag ska kolla på den noga men måste gå nu så får kolla in den i eftermiddag. men jag fösråt fortfarande inte varför snorri inte gapade om det var så fel? då hade jag tagit bort bettet på engång (därimot fösrtår jag varför min andra foderhäst gapar och honom fick vi bara med ett pessoa, kanske jag måste leta i gömmorna och se om jag hittar ett bett som passar honom bättre).

Jag kan tro att det handlar om olika saker, och beroende på hur olika känsliga hästarna är. Eftersom bettet fungera på 2 nivåer beror det på vilken del som uppfattas först, tryck i nacken ger ju knappast symptom på att hästen gapar medan nästa häst märker av trycket i gommen. Det är nog individuellt hos hästen precis som det är hos oss människor.

Vad en person uppfattar som obehagligt, har nästa inget problem med utan istället något annat.

Knapplån

Nu när denna tråd ändå förvandlas till en "pessoabettstråd" tänkte jag passa på att fråga:D.
Jag har själv aldrig ridit med detta bett vill jag först förtydliga (för säkerhets skull med tanke på den allmänna opinionen) men jag undrar lite hur det kommer sig att detta bett är tillåtet enl. FIPO och så undrar jag hur det kommer sig att man ser ryttare på tävlingar tom i A-klass nivå som rider på detta bett utan att verka skämmas?
Jag har kollat på Muninns länk och det verkar ju inte bra när man ser det men är det ngt många har missat eller vad kommer det sig att det ändå är så vanligt som det verkar vara?

Bra fråga. Det kräver ju egentligen inte så jättemycket insatthet för att förstå hur ett pessoa verkar om man tar sig lite tid att studera bettet, så jag tycker det är lite konstigt att så många rider på det.
Men man kan ju fuska med det, få hästen att böja på halsen osv... Och sånt förekommer ju tyvärr på alla nivåer.

Har tillbringat lite tid sen jag skrev mitt förra inlägg med att leta på forumet om pessoabett och inser att jag faktiskt inte är helt säker på hur ett pessoabett ser ut utan de bett jag sett på tävlingar förmodligen är det bett som kallas "halvstång". Halvstängerna saknar ju också kedja och borde rimligtvis också trycka på nacken, kan nån länka till en bild på ett pessoabett så jag får se skillnaden (jag har utan resultat letat själv)

Nu är ju grundfrågan här i tråden, från stång till tränsbett, och det verkar vara lite klurigt, o det har blivit lite tjafs om det känns det som som.. En häst som är stressad med tredealt ränsbett, är det lönt att prova bettlöst? Eller är det dumt? Eg är ju frågan demsamma, från skarpare till "svagare"?

TS: jag skulle nog använda mig av stången, inget bett är ju skaprt om man bara sköter det på rätt sätt... Ha det en period o rid på det, o testa sen o byt tillbaka, vissa hästar säger ju VÄLDIGT tydligt vad de gillar.. vad har du mer provat? Rakt tränsbett?

Fast pessoat är aldrig bra. Det finns ingen häst som trivs med pessoat, däremot många ryttare....

Att dessutom säga att du flyttar upp tygeln som "belöning när han varit lugn" betyder ju att det är ett tvång att få honom dit, och att han straffas med skarpare effekt när han inte är lugn.
Du ska få honom lugn med din ridning, inte med ett bett.

Han trivdes super bra med pessoa:)
lugn va han även med tredleat. men när de gäller att stanna så är det inte så enkelt att få stop med tränsbett. Och som sagt, går de super galant att rida på vanligt bett idag.
Så antagligen fungera det;)
Och ALLA hästar är olika.

Senast ändrad:

Men. Förstöra munnen är aldrig något alternativ, för bromsen sitter inte i munnen.
Märkligt att folk fortfarande tror att man bromsar genom att dra i hästen.

För det tror jag ingen islandshäst ryttare gör.
Så du rider utan bett du eller? Eller vad använder du ditt bett till då?
Kltar man måste använda bettet OCKSÅ när man stannar. eller ska man sitta på en häst som är helt ny och spänna magen och använda vikthjälperna tills hästen stannat framme i stallet?
Nej då måste man använda bettet.
Bettet är inte där utan anledning.
MEN det finns även hästar som stannar lätt för hjälperna. Men antagligen inte dom som behöver hjälp. Och då måste man börja någonstans.
För man vill inte riktigt riskera livet varje dag.
Så jag tycker att de är upp till ryttaren vilket bett man ska använda osv.
Det är inte fel med några bett.
Använd det hästen trivs bäst med.

Blir så arg när ni skriver att det är FEL.

Senast ändrad:

Ja prova rakt bett. Det är de bettet som ligger bäst stilla i munnen:)

Senast ändrad:

Men, vi skriver ju att det är fel för att vi tycker det är fel.... ;)

Ja, jag rider utan bett- OCKSÅ. Annars rider jag på vanligt rakt bett, som han verkar trivas på. Och mitt bett används inte som nödbroms, utan som ett hjälpmedel i dressyrandet, för att ta ledande tygeltag, ge honom lite stöd, mjukgöra genom att ge honom en go känsla i munnen, osv.
Jag tycker absolut man ska välja ett bett som fungerar och som både ryttare och häst trivs på, min förra häst reds mycket på jaktkandar då det var det som var bäst för honom, och hans mun.
Ibland är ett stångbett att föredra, som i "Kvandi" här på Bukes fall- hennes hästs munproblem kräver ett stångbett för tillfället.
Pessoat däremot är bra SKIT, för det är inte snällt mot hästen. Det ger dubbla signaler, och slutar inte inverka förrän man sitter med helt lösa tyglar. Dessutom dra det uppåt i munnen, istället för att inverka på ett skonsamt sätt.
Står om det i länken jag skickade med.

Men, mitt bett är ingen nödbroms. Helt idiotiskt att ha bettet som nödbroms, EGENTLIGEN. För vill hästen sticka, så sticker den, då kan man göra nästan vad som helst utan att något händer. Att dra brukar snarare ge motsatt effekt.....

Och jag fasthåller att det är DU som trivs med pessoa, inte hästen. Jag har ridit med det själv- jättemysigt, man har ju ingenting i handen, hästen knäcker av i nacken och är så mjuk så.
Skitbra, om man tror att alla problem sitter i hästens mun, att formen kommer framifrån och att ridningen går ut på vad man gör med sin hand.

Men ibland får man väl helt enkelt "agree to disagree".

Jag har nu i snart en vecka ridit på ett tredelat med koppar i mitten (hade vanligt 3delat förrut) och min häst verkar ha accepterat det och gilla det så problemet är 'löst'

Jobbar på fint i skritt och kan rygga med hjälp av röst och kropp, utan tygeltag. Traven är lösgjord och fin.
maximalt i tölt och galopp kommer nån gång :)

Tölt (onsdag V 8)
26241276.jpg

Trav (onsdag V 8)
26241273.jpg

Galopp (onsdag V 8)
26241275.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 309
Senast: susanne
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka