Stångbett (sammanfogad tråd)

Sv: Stångbett (sammanfogad tråd)

När man börjar lära in något kan man få pilla lite här och där för att hästen ska förstå vad man menar. Efterhand lär den sig vad den förväntas göra, och man kan förenkla och förfina sina signaler. Ju enklare signaler som krävs, desto skarpare bett kan man använda, eftersom man inte behöver föra samma mängd av kommunikation genom det. Man börjar utbildningen på tränsbett eftersom man har möjlighet att påverka på flera sätt, för att få den reaktion man söker.

När man byter till ett skarpare bett får man ökad känslighet för _att_ det kommer en signal, men man har inte lika många varianter av signaler att skicka. Man tappar i möjlighet att förklara för hästen vad man vill, och det är då det krävs att hästen förstått sin grundträning.

Det finns en mängd olika bett som räknas som "stång" i tävlingssammanhang, med olika funktioner. Vill man ha kvar så mycket möjlighet att variera sin kommunikation för att kunna förklara för hästen som det går, så väljer man ett rörligt bett, tex ett Billy Allen. Med det kan du fortfarande böja och påverka en sida i taget. Man kan välja att fortsätta på det om man tycker det räcker, eller så byter man till rena tävlingsbett. Det finns bett som i princip tvingar hästen att gå i lodplan utan att man rör vid tyglarna, de betten är fullständigt olämpliga för utbildning, de är enbart avsedda för att hästen ska gå snyggt just i den stunden, tex på en tävlingsbana.

Sedan, som alltid, måste man komma ihåg att det är hästen som avgör vilket bett den gillar. Om kraken avskyr allt vad BA heter men älskar sin fasta stång, ja rid med den fasta då eftersom hästen troligtvis kommer gå bättre med den även om du kan påverka sämre. Vi kan ha hur många teorier vi vill om bett, gillar inte hästen det bett våra teorier har valt ut kommer den koncentrera sig mer på hur illa den tycker om bettet än vad vi försöker förmedla genom det.

Om din häst är grundtränad sedan förut, förstår hur den ska ändra hastighet och gångart, hur den ska böja sig och förflytta sig i sidled, ser jag ingen större anledning till att du inte skulle fortsätta med din stång om hästen trivs med den.

Ännu en halv uppsats :smirk:
/Ida

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 695
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka