J

Jenilee

Ja vilken stång rider ni med?
Vilken anser ni vara den bättre?
Hur gjorde ni erat val?

Jag står i valet att köpa en stång, då min tjej verkligen ogillar det 3delade jag använder nu. Tidigare har hon gått med Pelham bett då hon gick som körhäst och gormade inte allt för mycket. Jag hoppas få verkan att hon inte gormar i munnen och lyssnar mera på kapsonen och mig, alltså att hon inte ska fundera på bettet hela tiden.

Så ska jag fortsätta på Pelham eller ska jag leta mig en annan stång att ha i kombination med ridkapsonen.

Sv: Stång

Jag lät hästen göra valet. Jag provade några olika stänger och kände vad hästen trivdes bäst med.

Jag har en spansk stång med fasta skänklar och ganska hög tungfrihet. Sen har jag en akademiskt stång med mellanstor tungfrihet.
Stänger med låg tungfrihet vill hästen inte ha i munnen.

Köp en stång med likadant munstycke som pelhambettet den hade innan, så blir den säkert nöjd.

Jag har lite flre funderingar angående bett. Måste man alltid ha en kapson som komplement om man rider på någon typ av stångbett? Vad blir egentligen skillnaden på hur en rak stång, en två eller tredelad verkar i hästens mun?

Nej, man måste inte ha kapson till.

De flesta spanska och portugisiska stänger har ett urtag för en tränstygel, så att man kan rida med två tyglar på stången. Smidigast är i så fall att man väljer en stång med rörliga skänklar.

Tyvärr finns det inga riktigt bra tvådelade stänger på marknaden. De som finns kan vara bra om man mest rider på tränstygeln och bara lite på stångtygeln (vilket i och för sig är det sätt stången ska användas på till vardags).

För ridning på enhandsfattning upplever jag att oledade stänger är stadigare och ger en tydligare signal.

Ja vilken stång rider ni med?
Vilken anser ni vara den bättre?
Hur gjorde ni erat val?

Jag rider på en stång som jag har smitt själv. det efter att ha provat ett antal olika stänger och på så vis listat ut vad som skulle kunna vara något min häst tycker om. Så gjorde jag helt enkelt ett bett bett som passade honom.. :laugh:

Jag rider på en stång som jag har smitt själv. det efter att ha provat ett antal olika stänger och på så vis listat ut vad som skulle kunna vara något min häst tycker om. Så gjorde jag helt enkelt ett bett bett som passade honom.. :laugh:

Åh, en smed... Vill du gifta dig med mig? :love:

haha, ja varför inte.. ;) du är ju så himla duktig på historia och bett så det skulle väl göra oss till ett perfekt par eller vad tror du? :p

jag önskar bara att jag hade en smedja så jag kunde fortsätta göra bett, men jag måste ju bestämma mig för var jag ska bo först och därefter köpa in allt jag behöver.. men jag vill NU! :devil:

Nu har gumman fått göra valet.

Ett myler som hon trivs med, lite stort men hon trivs jätte bra.
27339912.jpg

Sen har vi ridkapsonen
26444246.jpg
Som nu sitter längre ned och med denna stång till.
27126962.jpg

Hon har helt sluta gorma då jag har dessa bett, så vi fortsätter med dem.
Ibland rider vi med enbart grimma och grimskaft också.

öh, jag tror faktiskt inte det. men jag kan ju ta kanske... det är ju inte så mycket för världen, min första egen smidda stång liksom...

Hade varit jättekul att får se den!!:d Man måste ju vara jätteduktig för att kunna göra en egen stång!!:) Hoppas du kan ta något foto!!:bump:

Jag rider med en spansk stång ("normal" tungfrihet) o med fasta, raka skänklar. Fungerar ypperligt på min häst! Nu är han mer avslappnad och har en betydligt tydligare och säkrare framåt-neråt sökning. Rider även med kapson som hjälp.

pict0364_52810255.jpg

Jag rider på stång för det passar mig och hästen bäst! Jag slipper ha en sådan hård kontakt med honom. Stångbettet ger tryck neråt, så hästen får en mer avslappnad position i nacken, den går då lättare att söka sig till bettet. Jag rider akademiskt, vilket menar att man ska rida med en lätt hand och inte behöva ta i stången.

Hoppas du förståd min mening med det hela! :)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 363
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama