Stång kontra bridong - placering?

Sv: Stång kontra bridong - placering?

betten skall ligga så pass långt ifrån varandra att de inte inverkar samtidigt på samma punkt.
allt beror på hur hästen ser ut i munnen, man kan ju inte hissa upp bridongen hur högt som helst och inte heller hissa ned stången så den ligger i framtänderna.

Ta hjälp av din tränare eller annan erfaren person i din närhet för inpassning av kandar.

betten skall ligga så pass långt ifrån varandra att de inte inverkar samtidigt på samma punkt.
allt beror på hur hästen ser ut i munnen, man kan ju inte hissa upp bridongen hur högt som helst och inte heller hissa ned stången så den ligger i framtänderna.

Ta hjälp av din tränare eller annan erfaren person i din närhet för inpassning av kandar.

Och när buden skiljer?
Ta hjälp av erfaren hästtandläkare istället? ;)
Ja ja, det ger sig väl på känsla antar jag.

Ja, faktiskt så får du gå på känsla då. Det är du som ryttare som måste kunna avgöra om det är optimalt. Bara att prova sig fram ;)

När jag ska passa in ett nytt kandar så brukar jag knäppa upp stången helt på ena sidan och börja med att bara justera bridongen så att den sitter bra. Efter det öppnar jag munnen och tar in stången och justerar sidostyckena på den. Och då brukar det inte vara så väldigt mkt spelrum. För hamnar stången för långt fram så hamnar den ju nästan på framtänderna. Så då är det bara att höja fram tills den har ett bra läge (svårt att förklara).

Men som sagt börjar man justera båda betten samtidigt så blir det klöddigare. Bättre är att justera bridongen först så att den sitter i rätt läge innan man justerar in stången.

Så gå på magkänsla samt att hästarna för det mesta är väldigt tydliga med om de gillar placeringen eller ej.

När jag ska passa in ett nytt kandar så brukar jag knäppa upp stången helt på ena sidan och börja med att bara justera bridongen så att den sitter bra. Efter det öppnar jag munnen och tar in stången och justerar sidostyckena på den. Och då brukar det inte vara så väldigt mkt spelrum. För hamnar stången för långt fram så hamnar den ju nästan på framtänderna. Så då är det bara att höja fram tills den har ett bra läge (svårt att förklara).

Men som sagt börjar man justera båda betten samtidigt så blir det klöddigare. Bättre är att justera bridongen först så att den sitter i rätt läge innan man justerar in stången.

Så gå på magkänsla samt att hästarna för det mesta är väldigt tydliga med om de gillar placeringen eller ej.

Förstår mkt väl vad du menar, får köra på det =)

Fråga:
Använder ni 14 eller 10 mm bridong?

Men det måste ju bero på din häst, vad den trivs med? En del hästar har inte så mycket plats i munnen utan man måste ha smalare bett, tex. Det är omöjligt att via internet svara på vad som är bäst för din häst oavsett vad andra har:confused:

Håller med remmis, ta det med din tränare! Inte för att vara tråkig, men att börja rida på kandar är ändå inte som att köpa ny grimma, det är viktigt att man gör det med hjälp av dem som kan se att det blir rätt för hästen, det är en betydligt skarpare betsling och två bett som kan störa hästen.

Men det måste ju bero på din häst, vad den trivs med? En del hästar har inte så mycket plats i munnen utan man måste ha smalare bett, tex. Det är omöjligt att via internet svara på vad som är bäst för din häst oavsett vad andra har:confused:

Håller med remmis, ta det med din tränare! Inte för att vara tråkig, men att börja rida på kandar är ändå inte som att köpa ny grimma, det är viktigt att man gör det med hjälp av dem som kan se att det blir rätt för hästen, det är en betydligt skarpare betsling och två bett som kan störa hästen.

Hade du ens läst konversationen ovan?

Ja det är ju det jag har. Tränare säger olika, hur ska då buke kunna komma med råd?

Det är väl det att jag tycker att man ska ta det här med kandar allvarligare än många gör som frågar på buke om hur betten ska sitta......

Det är en skarp betsling och har man inte erfarenhet tidigare ska man absolut ta hjälp och säger de olika så be dem förklara.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I den femstjärniga fälttävlan i Pau ligger Frida Andersén och Box Leo på plats 32 efter dressyren, som de avslutade på 31,9 straff. Det...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V