Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
betten skall ligga så pass långt ifrån varandra att de inte inverkar samtidigt på samma punkt.
allt beror på hur hästen ser ut i munnen, man kan ju inte hissa upp bridongen hur högt som helst och inte heller hissa ned stången så den ligger i framtänderna.
Ta hjälp av din tränare eller annan erfaren person i din närhet för inpassning av kandar.
När jag ska passa in ett nytt kandar så brukar jag knäppa upp stången helt på ena sidan och börja med att bara justera bridongen så att den sitter bra. Efter det öppnar jag munnen och tar in stången och justerar sidostyckena på den. Och då brukar det inte vara så väldigt mkt spelrum. För hamnar stången för långt fram så hamnar den ju nästan på framtänderna. Så då är det bara att höja fram tills den har ett bra läge (svårt att förklara).
Men som sagt börjar man justera båda betten samtidigt så blir det klöddigare. Bättre är att justera bridongen först så att den sitter i rätt läge innan man justerar in stången.
Så gå på magkänsla samt att hästarna för det mesta är väldigt tydliga med om de gillar placeringen eller ej.
Men det måste ju bero på din häst, vad den trivs med? En del hästar har inte så mycket plats i munnen utan man måste ha smalare bett, tex. Det är omöjligt att via internet svara på vad som är bäst för din häst oavsett vad andra har
Håller med remmis, ta det med din tränare! Inte för att vara tråkig, men att börja rida på kandar är ändå inte som att köpa ny grimma, det är viktigt att man gör det med hjälp av dem som kan se att det blir rätt för hästen, det är en betydligt skarpare betsling och två bett som kan störa hästen.