Ständigt blöt häst?

A

Angel_23

Har någon här tips på hur jag kan göra för att få en av hästarna på jobbet torr? Han har tjock lång päls, är nordsvensk, ständigt fuktig/blöt oavsett väder och vind. Och ser han torr ut så är han blöt/fuktig längst in mot kroppen...jag börjar tro att dte inte är speciellt bra för honom att alltid vara så, så har någon bra tips på hur jag kan göra mottager jag gladerligen tipsen :bump:

Sv: Ständigt blöt häst?

Kanske kan klippa honom. Klipp bara nedre delen av halsen och under magen så slipper han ha täcke ute.

Ett tips för nästa säsong är, att tex spårklippa i slutet på Sept. så får man en "halv" vinterpäls till vintern. Inte fruktansvärt tjock så hästen lider vid ridning, men ändå ett visst skydd i vinterstormarna, så slipper man täcka så mycket.
Nu verkar det väl luta åt att klippa och täcka, men här är hästarna också väldigt blöta, men det är ju också ovanligt varmt för årstiden, och det är väl kallare vinterveckor att vänta fortfarande antar jag, så själv avvaktar jag kallare väder. :)

Nicke skrev:
Ett tips för nästa säsong är, att tex spårklippa i slutet på Sept. så får man en "halv" vinterpäls till vintern. Inte

Klippern man dom bara i sept/okt så är pälsen VIPS tillbaka efter bara 4-5veckor! Iaf på nordsvenskar. JAG VET!
På hösten får man klippa flera ggr. På våren brukar det räcka med en gång i januari.

Angel_23 skrev:
Har någon här tips på hur jag kan göra för att få en av hästarna på jobbet torr? Han har tjock lång päls, är nordsvensk, ständigt fuktig/blöt oavsett väder och vind. Och ser han torr ut så är han blöt/fuktig längst in mot kroppen...jag börjar tro att dte inte är speciellt bra för honom att alltid vara så, så har någon bra tips på hur jag kan göra mottager jag gladerligen tipsen :bump:

Varför inte klippa hästen? Jag skulle klippa honom och sätta på täcke plsu ge lite mer hö så att han hålelr värmen resten av vintern.

Ingen fara att klippa nu, jag har iaf klippt närsomhelst på året och inte märkt nån skillnad.

Hmmm ska prata med ägaren till de och se vad han säger. Själv tror jag det skulle vara bästa alternativet. Tror inte hästen lider av det men det är jobbigt att över huvudtaget försöka hålla honom fin...det är ju näst intill omöjligt.
Sedan vet jag dock inte hur han är att klippa, han kan ju visserligen vara oklippt av den anlediningen att det helt enkelt inte går att utöva klippning på honom...
Då är det väl bara att inse att han får vara långhårig och lurvig :smirk:

Centaur skrev:
KLIPP och täcka! NU.

Problemet med honom är att han inte kan ha täcke på sig hela dagen...då finns det inget täcke kvar :crazy:

Ja... då är det väl inget att göra åt... :crazy: Förutom att försöka ÖVA honom på att bli klippt. Det där med täcken som går sönder hela tiden - det går nog däremot inte öva honom till att bli bättre på det...

rykta hästen ordentligt .
ta även en ryktsten på dom mest "blöta" ställena ..då tunnas pälsen ut en aning ..
eller låt hästen gå på lösdrift då har han nytta av sin päls.

"Tinker ägare med lurvbollar i hagen "

Jag kvaddade min klippsax för ett par år sedan. Lånade en av en kompis, och lyckades ha sönder den också! :o
Efter det betalar jag min dressyrtränare för att klippa min häst, jag vägrar hålla i en klippsax igen!

Nåväl, jag försöker klippa så få ggr som möjligt, dels pga lång resväg till dressyrtränaren, och dels för att det ju kostar mig ett par hundra varje gång jag får klippt.
Bästa sättet är då att klippa två ggr på hösten, brukar bli ngn gång i september, sedan i slutet av november eller början av december.
Sedan behövs ingen mer klippning, pälsen slutar nästan att växa helt i december. Och före september är inte pälsen så lång att "det stör".
Ett tips om man vill få så få klippningar som möjligt under vintern.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Siggan
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 309
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama