Stamtavla?!?

D

Diler

Jag har ett polskt fullblod på 9år och vill MER ÄN GÄRNA hitta hans mamma & pappa!!

Lite svårt dock då passet står på polska.. :confused:

Pappan heter Lombard
Mamman heter Delta
Och morfadern heter Diofer

Någon som skulle kunne ge mig tips om att hitta dom?!
är JÄTTE tacksam för hjälp!!:bow:

Sv: Stamtavla?!?

Din häst är inte ett fullblod utan ett halvblod. Morfadern Diofer är efter en till Polen importerad hannoveranare undan ett anglosto.Jag har lagt in stammen här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10649917

Jag kan inte hitta vilken Lombard du menar, det är ett vanligt namn och många hingstar heter det. Kan du lista ut vilka hans föräldrar är så ska jag se vad jag hittar:)

Nu har jag hittar din häst på blup.se Han är ett polskt varmblod.

Pappa Lombard ser ut att vara hannoveranare och har den legendariske Gotthard till farfarsfar. Här http://www.sporthorse-data.com/d?i=454557 finns en bild på farfar Gepard och flera av hästarna i hans stam.

Mormor ser ut att vara trakehner.

Jag har ett polskt fullblod på 9år och vill MER ÄN GÄRNA hitta hans mamma & pappa!!

Lite svårt dock då passet står på polska.. :confused:

Pappan heter Lombard
Mamman heter Delta
Och morfadern heter Diofer

Någon som skulle kunne ge mig tips om att hitta dom?!
är JÄTTE tacksam för hjälp!!:bow:

Det står väl på engelska också, alltså rubrikerna. Har du förra ägarnas adress i passet, i sånt fall kan du ju skriva ett brev och fråga efter hästens historia. Det gjorde jag, och fick svar - det var jättekul :-)

/Lizzie - också ägare av ett polsk halvblod.

kl
Också ägare av ett polskt halvblod och hon hade okänd stam men var märkt och med hjälp av både buke och en väninna till mamma som pratar polska fick jag reda på var hon var född och hennes stam

ps det finns väl inga polska fullblod? bara engelska, arabiska och angloarabiska? ursäkta petigheten

ÅÅH GUD TACK SÅ MKT! :D
du har hjälpt mig otroligt mkt!!

Men jag fattar inte.. är min häst ett polskt halvblod eller varmblod? :o
Och går det att få fram bilder på hans mamma och pappa??!

tack!!:bow:

Varmblod är en hästtyp och inte en ras även fast många slarvigt säger det om varmblodstravare.
Det vi i Sverige idag kallar halvblod heter warmblod i alla andra länder, därför kallar jag din häst polskt varmblod.
Ett riktigt halvblod har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras.

Min lilla tös på min avatar har en polsk pappa och mormorsfar och är släkt på avstånd med din häst:)

Varmblod är en hästtyp och inte en ras även fast många slarvigt säger det om varmblodstravare.
Det vi i Sverige idag kallar halvblod heter warmblod i alla andra länder, därför kallar jag din häst polskt varmblod.
Ett riktigt halvblod har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras.

Men även svenskt halvblod är väl numera omdömpt och ska heta svenskt varmblod SWB=Swedish Warmblood?

I gamla hästböcker stöter man ju titt som tätt på rasbeskrivning av Svenskt Halvblod men det anses väl numera fel och bör egentligen inte användas?
Men då har jag "riktiga ;)" halvblod då mamma är fullblod och pappa SWB

Tvärtom, man tar tillbaka det gamla namnet. Tänk på att avelsföreningen heter Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen och den är inte nybildad.
Jag har i hyllan bakom mig Riksstambok för svenska varmblodiga hästen från 1967, och titta i gamla hästtidningar så ser du att det alltid hetat varmblod fram tills de senaste årtiondena då folk började blanda in travarna.
Någon gammal rasbeskrivning för svenskt halvblod har jag aldrig hört talas om, var hittar man det?

gammalt är ju relativt sorry;) men i tex känn din häst utgiven 1982 som står i min hylla beskrivs svenskt varmblod som Svenskt halvblod i rubriken. Läser man vidare blandas utrycket svensk halvblod med svenska varmblodiga hästen. Ganska förvirrande faktiskt, en icke insatt kan tolka det som två raser. Och i denna bok beskrivs många raser och deras historia under rubriken halvblodshästar. Och det är nog många i min generation som hade denna under kudden som liten

Även i Hästen som hobby (den jag har är tryckt 1983) omtalas Svenskt halvblod som ras med jämna mellanrum.
Så det var det jag menade med gammalt men det kanske inte är så gammalt egentligen men många är nog uppvuxna med beteckning svenskt halvblod som ras och blir därför mycket förvirrade när det egentligen ska heta varmblod. Många med mig är nog egentligen heller inte medvetna om att det är det gamla namnet som tas tillbaka.

Senast ändrad:

Har inte namnet halvblod använts även för andra hästraser som inte är direkta korsningar med fullblod men där man korsat in fullblod längre tillbaka, tex. Ungerskt halvblod?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 014
Senast: Oh_really
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 438
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka