Astael

Trådstartare
Har en fråga som jag tror ni kan besvara.
Jag har kommit på ett förslag på stamnamn som jag gärna vill ha, men upptäckte nu att det finns en kennel med samma namn. Är det bara att glömma och leta vidare eller ska jag försöka få det godkänt i alla fall. Vad är era tankar om detta?
 
Sv: Stamnamn

Det är bara att glömma. Hitta på ett annat namn som inte inkräktar på någon annans mark är mitt råd. Du vill inte få ovänner och du vill heller inte att dina uppfödningar ska misstas med det andra kennelnamnet, speciellt inte ifall det kennelnamnet inte har speciellt gott rykte.
 
Sv: Stamnamn

Vet du hur likt det får vara som max för att godkännas?
Tog bara snabbt som exempel mitt namn här, Sorbe.
Då fick jag upp tre som har "sorbe" i namnet, men ingen har ju just bokstäverna "sorbe" själva i namnet, går det igenom då?
 
Sv: Stamnamn

Stamnamn kontrolleras bara mot stamnamn inom samma förbund. Inte mot andra förbund, och definitivt inte mot andra djurslag (som kennelnamn tex).

Jag hade undvikit stamnamn som är identiska med andra aktiva stamnamn i andra förbund, men i övrigt är det ju helt omöjligt att gå igenom alla förbund och listor.
 
Sv: Stamnamn

Det skulle faktiskt aldrig falla mig in att låta bli bara för att det finns en uppfödning av en annan ART som har namnet. Shit, jag vet tom. en kattuppfödning utomlands som hade samma stamnamn som jag och det uppstod aldrig några problem (olika förbund och olika raser). Dubletter i katterinamn är inte ens ovanligt eftersom det trots allt finns flera olika förbund: FIFé, TICA, CFA, GCCF, ACF, GCCFV osv. Det blir omöjligt om man ska kontrollera mot andra arter.

Jag säger kör.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
869
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
21
· Visningar
749
Senast: Emmi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 564
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp