Stämmer verkligen höanalyser?

S

Skogssvamp

Kan man verkligen gå efter en höanalys, och lita på att det stämmer? :crazy:
Jag fick en analys på hö jag köpt av en "bonde".
Hans analys:
per kg foder per kg ts

TS: 91,7
MJ 9,3 10,1
Råprotein 66,0 72,0
Smältbart
råprotein 33,7 36,7
Ca ?? ??
P ?? ??
Mg ?? ??

Skickade in en egen anays:

TS 82,5
MJ 8,4 10,1
Råprotein 77 93
Smältbart
råprotein 46,5 56
Ca 3,0 3,7
P 2,6 3,2
Mg 1,5 1,8
Ca/P kvot 1,2

Det är ju vissa Skillnader i två analyser av samma hö. Hur ska jag göra, och vilken analys kan jag lita på?

Sv: Stämmer verkligen höanalyser?

Först vill jag fråga, när tog han sin höanalys jämfört när du tog den? Ts halten kan ju variera mellan olika balar också, och tog han sin tidigt finns ju möjligheten att höet har torkat till mer när du tog den. Mj halten osv kan variera enormt mellan olika balar med.

Jag skulle nog ha valt att räkna på ett mellan ting mellan de olika höanalyserna och hålla koll på hästen hull osv. Har gjort så andra ggr då jag har haft två olika analyser, alltså valt att räkna på ett mellanting mellan de olika analyserna, och för mig har det funkat bra!

Jag anser inte att det går att lita på en analys.Jag vet av erfarenhet att det kan skilja stortm från ena hörnet på ett fält till andra hörnet,och mitt i.Det får tas många olika analyser och hållas isär hö från olika fält för att få en någolunda analys.Så jag går på hull och näsa när det gäller hö.

Det är helt sant. När jag har tagit analyser har jag därför tagit hö från flera olika balar tagna på olika delar av fältet och blandat för att få en ungefärlig analys.

Hö brukar jag för övrigt inte räkna på heller utan ge så det fyller hästens grovfoder giva och hästen håller bra hull, sen fodrar jag med kraft som energi källa om det behövs. Min häst jag hade funkade inte att hålla utan kraftfoder, han föll ur och behövde den extra energin det gav, gick inte att ge mer grovfoder heller (han gick redan på totalt 15kg grovfoder) och åt inte upp om man gav mer.

Det skilde ju inte så mycket i analyserna, kanske har du fått med lite fler späda blad med:) i ditt prov. Största skillnaden var ju tshalten. Var det verkligen hö du tog prov på? Mycket vatten i för att kallas hö.

Ta ett värde mittemellan när du räknar foderstat och använd ditt djuröga för att se om du hamnar rätt.

ja, klart det var hö. Vad är rimligt för dig att ts ligger på för hö?
:crazy:

Hö har normalt ett TS på minst 84%, är det lägre klarar det inte lagring utan att bli förstört.

Om du tittar på bondens analys var höet torrare, ditt prov hade hög vattenhalt för att vara hö, som sagt tidigare, ett sånt hö är svårt att lagra om det inte är inplastat som hösilage.

Jag anser inte att det går att lita på en analys.Jag vet av erfarenhet att det kan skilja stortm från ena hörnet på ett fält till andra hörnet,och mitt i.Det får tas många olika analyser och hållas isär hö från olika fält för att få en någolunda analys.Så jag går på hull och näsa när det gäller hö.
(delvis kl)

Precis så har jag gjort i alla år då jag haft egen produktion.

De senaste åren har jag stått uppstallad och köpt grovfoder kollektivt istället, och detta har sammanfallit med den exploderande trenden med grovfoderanalyser.

Är inte säker på om man ska förlita sig alltför mycket på analyser. Det känns logiskt att värdena inte kan vara samma för varenda bal och även om man tar prov från flera balar så kan väl inte detta vara representativt för samtliga balar?

Borde inte värdena förändras över tid också?

Vi har hösilage som har visat mycket bra värden på analys som gjordes i höstas och alla hästar fodras efter dessa värden. Nu tycker åtminstone jag att vissa hästar börjat falla ur, så frågan är hur det är ställt med värdena på silaget egentligen.

Tycker det är intressant med diskussion kring detta med grovfoderanalyser.

Många räknar foderstat på grammet efter grovfoderanalysen, mer rimligt är väl att se analysen som ett riktmärke som på ett ungefär talar om om det är bättre eller sämre kvalitét på grovfodret?

Nej det kan man inte. Det är bara ett riktvärde och man måste ha full koll på hur hästen tar sig på grovfodret de får.

Har inget år varit med om att hästarna har tagit sig som de borde utifrån vad analysen säger utan man får ta det som en grund och sedan korrigera en hel del. Det är så mycket som spelar in och man kan få sämre värden genom att en bal är öppnad och rörd i.

På lösdriften jag står nu så var ingen av hästarna direkt som jag vill se en häst se ut så vi gjorde en analys när jag flyttade dit och svaret visade att det var topphö de fick. Mj 8.1 smrp 68.7 då blev jag än mer förbryllad för det kunde inte stämma nåt var fel.

Så jag ringde till analysföretaget och personen i fråga höll med mig, så vi skickade in ett nytt prov, skillnaden nu var att balarna legat ute och varit öppnade och omrörda i tre dagar, tidigare provet togs direkt när balarna ställdes ut. (lösdrift, fri tillgång vi lägger ut 2-3 balar/gång räcker i ca 3-5dgr beroende på antal hästar) Svaret som kom nu var Mj 7.2 smrp 58,7 mineralbilden såg i stort lika ut. För en häst som äter runt 15 kg så blir det stor skillnad på hull och muskler med denna differens som tydligen blir under dagarna de ligger innan de är helt slut och uppätna.

Så nu tar vi ett mellanvärde och gjort om foderstaterna och bara på en vecka så börjande man se skillnad åt rätt håll.

Vi har hö men när jag ser tillbaka under åren med hösilage så tror jag det är lika dant där, så nä stämde analysen så skulle det inte finnas så många hästägare som har problem med hästens hull och muskelsättning eller fetma m.m. som folk har idag när de räknar analyser utifrån siffran och litar blint på den.

Tror vi måste lära oss mer att SE på våra hästar och lära oss hur individen blir beroende på vad den stoppar i sig istället för att mata dem utifrån siffror.

Senast ändrad:

Instämmer med övriga.

Analysen visar innehållet i det prov som skickats in. Att ta ett någorlunda representativt prov är en konst i sig, rycker man några tussar ur enstaka balar är det just enstaka tussar som analyseras.

Analysen använder man därför som en riktlinje med detta i åtanke. Jag ser därför inget egentligt behov av att "lita" på analysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg