Stämmer detta?

Spralice

Trådstartare
Hej Hopp alla Bukare :)
Jo, jag läste i min hästbok att hästar vars rygg går uppåt och muskulösa...hästar vars rygg går neråt är omusklade...Stämmer detta ?

Mvh Alice

Sv: Stämmer detta?

Vad menar du? Uppåt eller neråt i förhållande till vad? Rumpan eller manken eller ryggraden eller vadå?

Beror ju på..
En häst vars rygg är svankig behöver inte vara omusklad,
då ryggen ofta "höjer" sig i rätt arbetsform.
En rak rygg kan lika så vara omusklad.

Vet inte om jag verkligen svarar på din fråga nu eller flummar iväg.
Men om man rider hästen i fel form dvs om ryggen svankar och hästen går med huvudet i vädret, så sätts musklerna fel.
Men om man rider i rätt form dvs om hästen sänker sitt huvud och ryggen kommer motsatt till svank, så sätts musklerna rätt.

Det finns ju svankiga hästar av naturen, de kan vara välmusklade men ändå vara svankiga. Sedan finns det ju de hästar som är svankiga pga icke korrekt arbete.

jag förstår inte riktigt frågan...

men min ena häst är rakryggad, men han har inte speciellt med muskler just. Och min andra är svankryggig, han ser ut att vara 20år,men är bara 11 och han är jättemusklad.

Beror ju på..
En häst vars rygg är svankig behöver inte vara omusklad,
då ryggen ofta "höjer" sig i rätt arbetsform.
En rak rygg kan lika så vara omusklad.

precis en svankig häst är oftast så från början och kan helt enkelt inte få "upp ryggen" lika mkt som andra hästar men behöver ju inte va omusklad för de... min ponny va svankig men hade mkt muskler i ryggen iaf

Det beror på.. vissa hästar är byggda svankiga, andra raka. Men en häst som har fina ryggmuskler, är i regel inte svankig, och en omusklad häst är i regel inte "rak" i ryggen. Dock finns MÅNGA undantag.

Haha, jag försökte förtydliga, men det blev bara svammel:D

Det beror på.. vissa hästar är byggda svankiga, andra raka. Men en häst som har fina ryggmuskler, är i regel inte svankig, och en omusklad häst är i regel inte "rak" i ryggen. Dock finns MÅNGA undantag.

Haha, jag försökte förtydliga, men det blev bara svammel:D

ha ha som om mitt blev mkt bättre? :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
941
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar