Stämmer detta?!

M

Madeleine Nilsson

Ang. islandshästar!

1. Man ska aldrig trava i uppförsbackar - endast skritt och galopp uppför. Trav skulle tydligen vara skadligt uppför... (Visst man travar väl inte i tvärbranta backar, men i planare backar då???

2. Hästar kan vara passtaktiga på två sätt: Antingen är de spända och stela och "ligger på framdelen" och behöver mycket lösgörande arbete (den varianten vet jag ju stämmer!) eller så är de "FÖR mjuka" och sätter bakbenen för långt in under sig!

Fick höra dessa påståenden för inte så länge sedan. Har aldrig hört det förut och undrar därför om det stämmer.

Sv: Stämmer detta?!

åh,det där med andra frågan var ju intressant. många osm har passtaktiga hästar lösgör ju dem medan jag har fått göra tvärtom så att han inte är sådär mjuk - det kanske är så.

De där med traven kan väl ändå inte stämma? Har då aldrig märkt att de gjort någon skada på några av mina hästar!!

keilir skrev:
De där med traven kan väl ändå inte stämma? Har då aldrig märkt att de gjort någon skada på några av mina hästar!!

Nej, det har inte jag heller märkt! Tyckte att det lät så himla konstigt! Vet massor med folk som travar i uppförsbackar...

ja men det med traven varför skulle det skada??? kanske att hästen kan börja jobba fel och inte skjuta sig uppför backen utan drar sig med frambenen upp...det är den enda orsak jag kan komma på nu. jag har travat i uppförbacke och ganska branta...men aldrig med mining och inte långt. ibland tycker ju hästen att det är så jobbigt att den början trava för det e lättare med fart än i skritt.

Madeleine Nilsson skrev:
Ang. islandshästar!

1. Man ska aldrig trava i uppförsbackar - endast skritt och galopp uppför. Trav skulle tydligen vara skadligt uppför... (Visst man travar väl inte i tvärbranta backar, men i planare backar då???

2. Hästar kan vara passtaktiga på två sätt: Antingen är de spända och stela och "ligger på framdelen" och behöver mycket lösgörande arbete (den varianten vet jag ju stämmer!) eller så är de "FÖR mjuka" och sätter bakbenen för långt in under sig!

Fick höra dessa påståenden för inte så länge sedan. Har aldrig hört det förut och undrar därför om det stämmer.

Jag har hört att man inte ska trava i uppförsbacke med töltaktiga hästar (fyrtaktiga) men däremot GÄRNA trava i något uppför om de är passtaktiga (tvåtaktiga)
// Cicci

Ja, min häst är ju passtaktig, men hon grisepassar ALDRIG i en uppförsbacke, där blir det trav och det borde ju vara bra, eller?

Madeleine Nilsson skrev:
Ja, min häst är ju passtaktig, men hon grisepassar ALDRIG i en uppförsbacke, där blir det trav och det borde ju vara bra, eller?

Jajamen! Vissa 5-gångare måste man använda terrängen, dvs uppförsbacke för att lära trava! Så du har så rätt så!

Rent allmänt går hästen åt trav till i uppförsbacke och tölt/pass i nedförsbacke. Så vid speciellt inlärning är det kanon att rida ut och utnyttja terängen på såväl 4- som 5-gångare! Så påstående nr 1 kan du glömma totalt!

Däremot är det klart olämpligt att både trava och galoppera i nedförsbacke. Det slår hårt i ben och rygg på hästen! Inte kul för ryttarens rygg heller...

Påstående 2 däremot stämmer. Jag har just nu 3 st mycket mjuka 5-gångare, smidiga som katter, som har rejält undertramp och använder bakdelen mycket. Men det finns också stela femgångare som är låsta i bogarna och framtunga och har svårt att sätta under sig. Har haft ett sådant sto. Typiskt för dessa är ofta att de är lågställda, ofta rektangulärt byggda, dvs korta ben i förhållande till kroppslängd, samt dessutom har en låg halsansättning och är framtunga i sin byggnad. Så det är korrekt, det finns både och!

En annan variant är alldeles för feta hästar, och därmed osmidiga, som inte klarar tölta för magen och tar till passen istället... De orkar inte bära upp sig bak och blir framtunga. Suck! Bantar man en sådan häst och tränar upp den så kan man få en smidigare häst. Högdräktiga ston, som givetvis är lite osmidiga, kan bli passaktiga av samma skäl.

Gjorde en mindre trevlig erfarenhet i fredags när plötsligt en unghäst hade börjat gå sakta i pass istället för att glatt trava och galoppera. Orsak: Fång, då hästen lägger över tyngden bak för att avlasta frambenen och gärna rör benen parallellt för att minska nedslaget på framhoven. Jag har haft över 70 islandshästar genom åren men aldrig någon med fång, så först fattade jag inte vad som hänt. Det tog några minuter innan jag kopplade. Såg ut som en allvarlig skada på båda frambenen så hon inte kunde ta ut steget, men det var hon själv som kortade steget för det gjorde ont i hovarna. Veterinären upplyste mig om att han haft flera fall i år med fång på hästar som aldrig haft det tidigare! Varning!

Jag blev inte helt förvånad att det var just den här hästen. Hon har trots att hon inte har så mycket överhull, en väldigt hård hals/nacke av typen fet, fångbenäget russ och hon har varit sådan sedan 1 år tillbaka. Trots att jag väntat 14 dagar extra med betessläpp för att fibermängden skulle öka i gräset, så är betet minst 3 kanske 4 veckor sent, och det korta gräset är det kraftigaste. Jag har hållit koll på värmen i hovarna, men hon var inte varmare än någon annan och veterinären sade att värmen kan man inte rätta sig efter. Skulle betäckt henne men jag anser att man avlar inte på en fånghäst så det får vara. Hon får vara sällskapsdam till min ridhäst, så blir hon glad åtminstone. Just nu går hon i nästan betesfri vinterhage och får enbart hö, saltsten och mineraler. Hovarna är fångverkade och hon har dristat sig till lite försiktig tölt.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Det finns folk som ägnar sig åt att komma på egna konstiga regler för vissa hästraser.Sist jag var på ett ställe med american curly,påstod hästägarren att man varken fick sko, klappa eller prata svenska med dom.Eh.. :eek:

chrysler skrev:
Det finns folk som ägnar sig åt att komma på egna konstiga regler för vissa hästraser.Sist jag var på ett ställe med american curly,påstod hästägarren att man varken fick sko, klappa eller prata svenska med dom.Eh.. :eek:

Vad ska man då göra? Snart kommer det säkert en hästras du inte får rida, eller? :confused:

Faktiskt så fick man inte rida minishettisar förr för att de bara hade ett ben i ryggen var vanliga hästar hade två ;) Undrar om de kör med den fortfarande :angel:

Tack, Sambaengi för det inlägget, då fattar jag! Det var så att den här människan sa och gjorde en massa konstiga saker utöver det där, så man vet ju ej vad som stämmer och vad som inte gör det...

:bow: Glad om jag kan vara till hjälp. Lita på dig själv och det du känner fungerar! Konnstiga regler och sådant man känner att "här är en hund begraven" skall man strunta i, eller som du nu, reda ut. Vi är alla vanliga människor. Det är lätt det blir idoldyrkan när det kommer en tränare/föreläsare, men de är lika mycket människa som vi andra!

Det florerar en massa strunt. Tur att ingen tvingar oss att prata isländska med hästarna och rida på isländskt bonnamanér, bakåtlutad med raka ben och fötterna vid bogarna! Det var den ridning som många predikade fortfarande för 10 år sedan och som förekommer än idag på turridningar... Hua! Jag är glad jag kom från storhästsidan med drygt 20 år på hästryggen i bagaget och inte ridit islandshäst bakåtlutad under de åren... Hisnande tanke alltså... Ryser...

Anette

Ja, hjälp, jag fick lära mig när jag började med islänningar (7 år sen nu) att man sitter som de gamla islänningarna gör. Sedan tog det över ett år att rätta till sitsen så den blev någorlunda lodrät, men det är ännu ej helt bra-fortfarande lite stolsits!
En annan historia:
På en turridning red jag en häst som var lite passtaktig och en aning svårtöltad. Ledaren sa åt mig att luta mig bakåt, köra fram benen och sen ej röra dem eller sitsen och hålla tyglarna i ett jämnt, hårt grepp. Provade detta och hon töltade lite, men ej mycket. Så jag gjorde som jag själv lärt mig istället. Mjuk och rörlig i handen, lodrät sits, (så gott det gick i den sadeln!), jobba med vikthjälper osv. Då gick hon jättefint och ledaren utbrast: Hjälp vad duktig du är!
Hmm, duktig(?), nä, inte så värst, bara lite sunt förnuft!

Man kommer långt med sunt förnuft! Lyssna därför inte på något som går emot det sunda förnuftet!

Jag hade tur när jag började med islandshäst för 11 år sedan. Jag red kurser för Eyjolfur Isolfsson, Atli Gudmundsson (som har lite speciell sits) och Einar Öder Magnusson samt lyckades direkt hitta en korrekt riden islandshäst med fyra klockrena gångarter, en lättväxlad, framåt naturtöltare med bra gång och härligt, stabilt lynne, trafiksäker, lättlastad och allt. Hon är förresten mamma till min skimmel. Pappa är nästan ren Kólkuos, vilket är ganska framåt och speciella hästar, lite egensinniga.

Så jag trillade in rätt från början. Kompletterande kurser i TTEAM, natural horsemanship, barockridning och centrerad ridning har gett de rätta pusselbitarna. Sedan gäller det att hitta sitt sätt att rida på där man känner att man har kommunikation och det fungerar. Bara du kan testa fram vad som fungerar för dig och din häst, dvs för ekipaget. En annan häst får man rida på ett annat sätt och vissa käner man att de har man sämre kommunikation med och passar inte så bra ihop med. Då låter jag någon som passar bättre till den hästen ta över, för det är ju meningen att man skall ha trevligt och trivas med sin häst! Ridningen är ju en skön avkoppling i första hand som aktiverar både kropp och själ.

Anette

Precis!Kan inte annat än hålla med!Man ska hitta det som passar för individerna :bow:

Går nu för privatinstruktör i klassisk dressyr (akademisk, centrerat you name it...) hon har lärt mig tänka om lite dvs det finns ingen form/sits som ser likadan ut då vi har olika exteriör (förutsättningar) därför är det farligt att bedömma hur någon ser ut när den rider då en optimal sits är svårbedömd utifrån ryttaren utan man får titta mer på hästens rörelse.

Själv brukade jag småflina över våra duktigaste ryttare som ser ut som om de fått en påle uppstoppad genom XXX eller Bingolottoryttarna. De kanske har hittat sin optimalaste centrerade ridning genom att se ut som .... ;)
...fast allt som oftast hänger de i nävarna och då faller ju liksom hela tänket.

undrar vad folk tycker om mig när jag rider, jag som tänker på ballonger, fågelungar, cykling och tunga stenar :o

Nu handlade väl tråden om bla trav i uppförsbacke.
Min häst är åt det travtaktiga hållet och jag tycker inte traven stärker henne i bakkärran uppför. Hon faller gärna ner i tung form och får inte med sig bakbenen optimalt.
Bättre att rida i skritt tycker jag. Klättra i skritt är ännu bättre. Eller varför inte backa uppför, har ni testat det?

Catarina

HrafnKatla skrev:
Går nu för privatinstruktör i klassisk dressyr (akademisk, centrerat you name it...) hon har lärt mig tänka om lite dvs det finns ingen form/sits som ser likadan ut då vi har olika exteriör (förutsättningar) därför är det farligt att bedömma hur någon ser ut när den rider då en optimal sits är svårbedömd utifrån ryttaren utan man får titta mer på hästens rörelse.

Själv brukade jag småflina över våra duktigaste ryttare som ser ut som om de fått en påle uppstoppad genom XXX eller Bingolottoryttarna. De kanske har hittat sin optimalaste centrerade ridning genom att se ut som .... ;)
...fast allt som oftast hänger de i nävarna och då faller ju liksom hela tänket.

undrar vad folk tycker om mig när jag rider, jag som tänker på ballonger, fågelungar, cykling och tunga stenar :o

Nu handlade väl tråden om bla trav i uppförsbacke.
Min häst är åt det travtaktiga hållet och jag tycker inte traven stärker henne i bakkärran uppför. Hon faller gärna ner i tung form och får inte med sig bakbenen optimalt.
Bättre att rida i skritt tycker jag. Klättra i skritt är ännu bättre. Eller varför inte backa uppför, har ni testat det?

Catarina

:rofl: :rofl: :rofl:

Härligt inlägg och bra idéer! Jag brukar klättra både uppför och nerför i rejält branta backar så hästen måste gå sakta och kontrollerat ner, steg för steg. Lutningen på backarna må ju också avgöra vad man väljer för gångart...

Anette

chrysler skrev:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :o
hihi.... ojoj... hmm..

När det gäller traven verkar ju de felsta vara överens - att det INTE är farligt..

Jag har tagit mkt hjälp av uppförsbackar när jag ville få min häst (läs numera tillbakalämnad lånehäst) att trava. Han är fyrgångare med väldigt mycket tölt i sig, och trav på bana/volt var ju bara att glömma. Tölten var inte heller den säskilt bra då han i princip alltid var travtaktig och var svår att "rätta till".
Det är ju jobbigt att tölta i uppförsbacke så därför travade vi alltid så fort vi kom till en sådan (inte alltför branta). Visst, han jobbar ju inte med bakbenen och hela faderullan som man väl vill at dom ska göra, men han TRAVADE, vilket var en framgång! Efter mycket travande i uppförsbackar så kunde vi så småningom fortsätta trava efter backarna när marken planade ut UTAN att han föll tillbaka till sin travtaktigt tölt. Snart kunde vi även trava direkt på plan mark utan att ta hjälp av en uppförsbacke först. :)
Jag hade honom ett halvår, och i slutet av perioden kunde jag även trava runt på en hyfsat liten volt utan att han tappade takten :)
Tölten blev även den mkt bättre, taktren, men det tror jag även kan bero lite på att jag lärde känna honom bättre med tiden så jag fattade hur hans mixerbord med knappar och staff funkar :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka