Stämmer det verkligen?

Julle

Trådstartare
Har nu på ganska kort tid hört två personer säga att röda katter bara kan vara hankatter?! Stämmer det?:confused: Och om det gör det, hur hänger det ihop?

Min sambo tycker det verkar helt befängt och tror inte alls på det. Jag tyckte med det lät konstigt, men tänkte att kanske ändå. Om det är nåt genetiskt sen lång tid tillbaka eller så.... Så för mig känns inte tanken helt omöjlig även om det låter lite konstigt.

Så hur är det nu?

Sv: Stämmer det verkligen?

Nej, det stämmer inte, men ofta är en röd katt hane. Men en sköldpaddsfärgad katt är säkert en hona!

Är katten HELT röd så är det en hanne, det är vad jag har hört i alla fall. De flesta röda katter är ju också vita på mage och tassar, då kan det vara både hane eller hona. Jag har aldrig sett en helröd honkatt i alla fall.

malu

Ingen av er har rätt :o

Sköldpaddsfärgade katter är till 99% honor, men det finns hanar också. Dom har dock i princip alltid ett kromosomfel. Det finns vad jag vet 2 varianter när det gäller sköldpaddsfärgade hanar. Antingen har dom XXY och är sterila eller så har dom XXYY och är fertila.

Det krävs alltså alltid 2 X i kromosomen för att katten ska kunna få 2 färger eftersom färgen sitter på X och X bara kan ha en färg. Eftersom en sköldpaddsfärgad katt är både svart OCh röd så krävs 2 X.

Röda katter kan vara både honor och hanar, det är en myt/missuppfattning att dom bara kan vara hanar. Men eftersom honor har XX så är dom ju i princip alltid 2-färgade. Det betyder att en hona måste ha rött på båda X för att bli helt röda. Är den ena röd och den andra svart så blir dom ju sköldpaddsfärgade.
Det betyder att en hona måste få rött från båda föräldrarna, medan hanen bara behöver få det från mamman eftersom hanen alltid ärver sin färg från mamma katt.
Parar man 2 helröda katter med varandra så kan ungarna inte bli nått annat än röda och både honor och hanar i en sån parning blir röda.

Det vita på en katt har ingenting med färgen att göra, utan är ett anlag som gör katten fläckig. Min svartvita katt är alltså svart och har sen ett anlag som gör att hon blir vitfläckig. Likaså med rött. Så det går inte att säga att honkatter oftare är rödvita, det beror helt på vad föräldrarna har för färg om dom ens kan bli vitfläckiga. Inga vitfläckade föräldrar (mamma och/eller pappa), inga vitfläckiga barn.

Bilder på röda/creme honor kommer här. Creme är samma somr öd, fast med ett anlag som bleker ner färgen.

GIP S*Iliadens Ärenpris, cremehona
minakatterArenpris1.jpg

Cypinsky's Red Milisenta, röd hona
http://www.katrins.ru/Foto/Milisenta/34.jpg

S*Marsupilami's Fairy Lucinda, röd hona
http://marsupilamis-britter.com/Marsupilamis070107_69.JPG

Oj, tack för ett kanonbra svar!!:D

Tänkte ju själv att det kunde vara nåt kromosomrelaterat om det nu hade vart så, men det kändes ändå lite konstigt!!

Men som den här mammakatten:

Vad har hon för färg? Är hon typ grå med gulanalag, eller är det hennes färg som kallas sköldpaddsfärg?

Hennes bror (som kan vara far till ungarna, tyvärr...) var röd men jag kommer inte ihåg om han hade nåt vitt. Han dog dagen innan han skulle kastreras och det kan hända att han hade hunnit till...

Ungarna:
Findus:

Muffin: Som ska bli min!!

Kan de ha fått de här färgerna av nån annan hankatt? För är det inte brorsan vet vi inte alls vem som är pappan. Det stryker omkring en svartvit katt ibland, men den har halsband och kan ju vara kastrerad.

Detta var inte alls tanken med tråden från början, men nu blev det ju spännande och se om man kan klura ut hur pappan ser ut eller om det är brorsan.

Men vad fasen!! Funkar inte bilderna?:confused: Sambon kommer snart hem och då får han hjälpa mig!!

Jag har två röda katthonor- helsystrar. Alla i kullen var röda liksom mamman, och det var hennes femte kull har jag för mig, och alltid bara röda ungar. Här är två bilder på katterna.

kramen.jpg

sover.jpg

Ingen av er har rätt :o

Sköldpaddsfärgade katter är till 99% honor, men det finns hanar också. Dom har dock i princip alltid ett kromosomfel. Det finns vad jag vet 2 varianter när det gäller sköldpaddsfärgade hanar. Antingen har dom XXY och är sterila eller så har dom XXYY och är fertila.

Ja, just det KROMOSOMFEL, det glömde jag!

Det krävs alltså alltid 2 X i kromosomen för att katten ska kunna få 2 färger eftersom färgen sitter på X och X bara kan ha en färg. Eftersom en sköldpaddsfärgad katt är både svart OCh röd så krävs 2 X.

Det finns också andra möjligheter, tex kan det handla om två sammansmälta foster, där den ena har svart anlag och den andra har rött. Kromosomuppsättningen blir då Xy, men med olika genuppsättning i de olika cellerna på kroppen. Dessa hanar kan vara fertila, såvida kromosomuppsättningen i könscellerna är normala.

Det finns ännu ett sätt som hanar kan blir sköldpaddsfärgade på, men jag minns inte exakt vad det var. Ska försöka forksa vidare i det... Synd att inte kattgenetik.net finns kvar, där stod det jättebra om detta! :(

Min grannes katt är röd och det är en hona : ]

Lite off topic kanske, ursäkta för det, men visst är det väl ovanligt med honkatter som är röda med vita tecken? Brukar det inte bara vara hanar som är det?

Min grannes katt är röd och det är en hona : ]

Lite off topic kanske, ursäkta för det, men visst är det väl ovanligt med honkatter som är röda med vita tecken? Brukar det inte bara vara hanar som är det?

Nej, vitfläck är lika vanligt på honor som på hanar. Vitfläck nedärvs enkelt dominant dvs. det har inget med könsbundenhet att göra.

Däremot så är rött en ovanligare färg på honor än hanar. Ungefär 30% av alla röda katter är honor och resterande 70% är hanar.

min förra katt var hona o helt röd, hon fick även bara röda ungar oavsett pappans färg.

Är katten HELT röd så är det en hanne, det är vad jag har hört i alla fall. De flesta röda katter är ju också vita på mage och tassar, då kan det vara både hane eller hona. Jag har aldrig sett en helröd honkatt i alla fall.

malu

Jag har en röd hona just nu en 6 v kattunge;)dotter till min kisse.

Då fick hon bara hanar, eller så träffade hon bara röda pojkar. Hon kan inte ha fått röda småtjejer med svarta hanar, en genetisk omöjlighet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 063
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur