stämmer analysen verkligen?

Sv: stämmer analysen verkligen?

Självklart ändras värdet på samma åker år efter år det är just därför man analyserar.... var det någon som trodde annat?

Själv tycker jag inte ens att man kan gämföra dagens läe och för 70 år sedan. Dålig gämförelse! Förutsättningarna borde vara samma vilken dom inte är med tanke på dagens utarmning av åkrar. Sedan tycker då inte jag att häsana såg så där fina ut på den tiden heller. Magra och muskelfattiga.

Tror man på skrock så kan man ju tro att dom gamml bönderna kunde se mineralbrister osv.

TAr du ett blodprov så ser du bristen just då. Men för det första så har hästen gått med brist ett tag pch det är väl den man vill undvika? I alla fall så vill inte jag att mina hästar ska gå och ha brist av det ena och det andra till det till slut visar sig. Då har det gått för långt!
Du vet inte heller hur du ska göra för att förebygga nya brister då du inte vet hur mycket som saknas i din foderstat när du inte har någon analys.

Snacka om okunnigt!

Och nej, jag tvivlar inte på mina prover.

Kanske skulle jag göra det om jag fick väldigt kostniga svar. Men då måste man veta mer fakta om vallen osv.

Då använder du ju analysen på fel sätt.

Få hästar är tabellhästar. INget man kan följa exakt utan det är bara en fingervisning.

Ändra givorna, höj, sänk, men fortsätt att följa analysen för det!

fel sätt? Om man nu ska ha en analys, så är det väl den som ska vara BASEN för att veta hur mycket man ska ge på ett ungefär?

OCH JA!! självklart fodrar jag med ögat också. jag blev inte blind bara för att jag har en analys ;)

*Delvis KL*Bara för att man analyserar och ger hästen enl. tabellbehoven så betyder ju inte det att alla mineraler och vitaminer är rätt och ibalans för hästen ändå. Lika väl där som med Mj och Smrp så kan det skilja ordenligt mellan individer så att mineralerna skulle vara korrekta för att man analyserar är ju bara en tro hos oss.

Har haft den tron också förr, men efter häst som fått analyserat foder enl. konstens regler och en bra bit över behov och mådde väldigt bra på alla vis som sen ändå ur slumpen visar sig ha brister och ligga skevt efter blodprov så var det bara att tänka om.

Man kan bara hoppas och tro att allt är i balans och tillfredställd med analysen men man ska inte påstå att det alltid är så och säga att de som inte analyserar tillfogar sina hästar brister.

Trots detta så är min tro att de allra flesta ändå klarar sig galant och istället lider av överutfodring av mineral -och vitamintillskott och att balanserna är skeva både här och där.

Senast ändrad:

Känner igen problemet med proteinrikt grovfoder till häst som ändå ser ut som skolexemplet på proteinbrist, råkade ut för det förrförra våren...

Lärde mig då att proteinet måste vara av tillräckligt hög kvalitet för att det ska kunna tas upp av hästen, det är framför allt tillräckliga mängder Lysin som behövs (en viktig aminosyra i proteinet).

Det tråkiga är att mängden Lysin inte syns på proteinvärdet; man kan alltså ha ett högt proteinvärde trots att proteinet är av dålig kvalitet (dvs för få viktiga aminosyror). Det går att få analys på Lysinvärdet, men eftersom Lysinbrist inte är särskilt vanligt och det dessutom är dyrt görs det sällan (enl Analycen).

Kan alltså vara Lysinbrist du råkat ut för; bara att fodra på med proteintillskott! För mig behövdes det 2 kilo lusernstrå/dag för att få ordning på pållarna igen. Kan nämna att jag kollade parasiter och tänder och kliade mig i huvudet en hel del först, det var ju så himla fina värden på fodret...! :grin:

Glömde säga att jag för säkerhets skull gjorde om hösilageanalysen som en extrakoll och fick då ett ännu högre proteinvärde.

Glömde säga att jag för säkerhets skull gjorde om hösilageanalysen som en extrakoll och fick då ett ännu högre proteinvärde.

ja, om jag skulle göra om provet på höet så kanske det svaret skulle visa sig HELT annorlunda?

Så, hur ska man egentligen veta hur bra ett grovfoder är?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka