Det där var bland det dummaste jag hört! Visst, brister på protein och energi kan man se med blotta ögat, likaså överskott av energi.
Men mineralerna som är det viktigaste? Brister som visar sig när det redan är försent? En felaktig ca/p-kvot tex, kan leda till brister trots att behoven är uppfyllda.
Jag har analyserat sista 7 åren och VET att mina hästar får i sig det de behöver. Jag behöver inte få några obehagliga övveraskningar framåt senhösten när hästen faller ur både i hull och muskler. Och få fodra upp utav bra h-vete. Jag vet att de får mineralbehovet tillgodosett.
Utan analys skulle jag omöjligt veta. Sen är det som jag skrev viktigt att änvända ögonen också då få är tabellhästar, men utan analys har man ju ingen som helst aning om vad de har för behov.
Och jatack, jag har bra koll på detta med foder. Och jag är kapabel till att se om en häst lider energi/proteinbrist eller får för mkt (inte så svårt).
Har köpt av både stora foderproducenter (som alltid analyserar, är de okunniga då eller) och av sk "okända". Vad nu det har med saken att göra egentligen?
Sen kan man spara en hel del pengar också. De flesta av våra hästar behöver inget kraftfoder alls i år. Mineraler (förutom selen) har jag inte behövt ge på flera år, då de fått i sig tillräckligt via fodret. Ca/p-kvoten har legat perfekt. Undantaget är fölen, de har fått mineraler+ kraftfoder då inte kunnat äta så stora mängder grovfoder för att täcka behoven.