stämmer analysen verkligen?

L

lundborg

Jag har analyserat mitt hö i år, och nu börjar jag fundera om den verkligen stämmer?

Tycker hästarna ser jätte tråkiga ut i sina kroppar :crazy:

Så antingen är analysen helt fel, eller också är inte mina hästar "tabell hästar"

Nu tänker jag göra som jag gjort förut. fodra på känn, så får vi se hur de ser ut senare

Fler som tvivlar på analys svaret?

Sv: stämmer analysen verkligen?

Njä, jag har väl aldrig tvivlat på provsvaren, tar man proverna korrekt så borde det stämma rätt bra.

Däremot, är det nog få hästar som är tabellhästar. Mitt fullblod tex, kräver 40% mer än vad tabellerna säger. Så förutom analysen så är det nog så viktigt att ha ögonen med sig. Man får prova sig fram helt enkelt, vad ens häst/hästar har för behov.

Har aldrig analyserat fodret.
Har gott djuröga, och det har fungerat i många år.

Det jag skulle göra om jag vore du:
Släng tabellen o fodra på känn.
Om hästara inte återhämtar sig/presterar: Ta blodprov, då ser du direkt om/vad som saknas i så fall.

Foderanalyser är för folk som inte kan, alt de som köper sitt foder av "okänd" foderhandlare.

Foderanalyser är för folk som inte kan, alt de som köper sitt foder av "okänd" foderhandlare.

Wow menar du att du kan se skillnad på ett hö med höga och låga protein värden med blotta ögat?
Isåfall lär du bli jätterik för det kan ingen annan.

Till ts

Analyser är till för att man ska veta vad fodret innehåller, man kan inte säga att det är fel på analysen utan antingen är provet fel taget och är inte representativt för ditt hö eller så behöver dina hästar mer än tabellhästen.

Den rekomendation som finns är just bara en rekomendation, givetvis måste man fodra med ögat också. Men vet man vad hö´t innehåller så är det betydligt enklare att räkna ut hur mycket mer de eventuellt behöver ha än om man står och famlar i blindo.

Jag har själv haft stora skillnader på de hö jag har köpt, taget på samma ställe och med samma förutsättningar, ett år med en kvot på över sex och nästa år var kvoten 2.9 höt ser exakt likadant ut så man kan aldrig se vad ett hö innehåller. Tror man det bör man läsa på.

Det jag skulle göra om jag vore du:
Släng tabellen o fodra på känn.
Om hästara inte återhämtar sig/presterar: Ta blodprov, då ser du direkt om/vad som saknas i så fall.

Det där var bland det dummaste jag hört! Visst, brister på protein och energi kan man se med blotta ögat, likaså överskott av energi.
Men mineralerna som är det viktigaste? Brister som visar sig när det redan är försent? En felaktig ca/p-kvot tex, kan leda till brister trots att behoven är uppfyllda.

Jag har analyserat sista 7 åren och VET att mina hästar får i sig det de behöver. Jag behöver inte få några obehagliga övveraskningar framåt senhösten när hästen faller ur både i hull och muskler. Och få fodra upp utav bra h-vete. Jag vet att de får mineralbehovet tillgodosett.
Utan analys skulle jag omöjligt veta. Sen är det som jag skrev viktigt att änvända ögonen också då få är tabellhästar, men utan analys har man ju ingen som helst aning om vad de har för behov.

Och jatack, jag har bra koll på detta med foder. Och jag är kapabel till att se om en häst lider energi/proteinbrist eller får för mkt (inte så svårt).
Har köpt av både stora foderproducenter (som alltid analyserar, är de okunniga då eller) och av sk "okända". Vad nu det har med saken att göra egentligen?

Sen kan man spara en hel del pengar också. De flesta av våra hästar behöver inget kraftfoder alls i år. Mineraler (förutom selen) har jag inte behövt ge på flera år, då de fått i sig tillräckligt via fodret. Ca/p-kvoten har legat perfekt. Undantaget är fölen, de har fått mineraler+ kraftfoder då inte kunnat äta så stora mängder grovfoder för att täcka behoven.

Senast ändrad:

Wow menar du att du kan se skillnad på ett hö med höga och låga protein värden med blotta ögat?

Till ts

Analyser är till för att man ska veta vad fodret innehåller, man kan inte säga att det är fel på analysen utan antingen är provet fel taget och är inte representativt för ditt hö eller så behöver dina hästar mer än tabellhästen.

Den rekomendation som finns är just bara en rekomendation, givetvis måste man fodra med ögat också. Men vet man vad hö´t innehåller så är det betydligt enklare att räkna ut hur mycket mer de eventuellt behöver ha än om man står och famlar i blindo.

Jag har själv haft stora skillnader på de hö jag har köpt, taget på samma ställe och med samma förutsättningar, ett år med en kvot på över sex och nästa år var kvoten 2.9 höt ser exakt likadant ut så man kan aldrig se vad ett hö innehåller. Tror man det bör man läsa på.

Jag skrev DJURÖGA, inte HÖ-ÖGA.
Och nej, jag famlar inte.

Inte ett dugg konstigt att du fått så olika analys-svar från samma ställe. Det kan variera från samma åker, samma år

Det där var bland det dummaste jag hört! Visst, brister på protein och energi kan man se med blotta ögat, likaså överskott av energi.
Men mineralerna som är det viktigaste? Brister som visar sig när det redan är försent? En felaktig ca/p-kvot tex, kan leda till brister trots att behoven är uppfyllda.

Jag har analyserat sista 7 åren och VET att mina hästar får i sig det de behöver. Jag behöver inte få några obehagliga övveraskningar framåt senhösten när hästen faller ur både i hull och muskler. Och få fodra upp utav bra h-vete. Jag vet att de får mineralbehovet tillgodosett.
Utan analys skulle jag omöjligt veta. Sen är det som jag skrev viktigt att änvända ögonen också då få är tabellhästar, men utan analys har man ju ingen som helst aning om vad de har för behov.

Och jatack, jag har bra koll på detta med foder. Och jag är kapabel till att se om en häst lider energi/proteinbrist eller får för mkt (inte så svårt).
Har köpt av både stora foderproducenter (som alltid analyserar, är de okunniga då eller) och av sk "okända". Vad nu det har med saken att göra egentligen?

Sen kan man spara en hel del pengar också. De flesta av våra hästar behöver inget kraftfoder alls i år. Mineraler (förutom selen) har jag inte behövt ge på flera år, då de fått i sig tillräckligt via fodret. Ca/p-kvoten har legat perfekt. Undantaget är fölen, de har fått mineraler+ kraftfoder då inte kunnat äta så stora mängder grovfoder för att täcka behoven.

Jag har inte analyserat foder någonsin, firar 30 år som hästaägare om ett par månader. Mina hästar har aldrig haft någon brist, det hade ju om inte annat visat sig framåt höstkanten...:angel:

Med ett tränat öga ser man mer än bara hull, tyvärr håller kunskapen på o dör ut, kanske analysera fyller sin funktion där?

"bondens öga fodrar djuren" Stämde för 70 år sen, funkar än idag

Kolla hur många ko-bönder/proffesionella uppf etc som analyserar.

Producenterna som analyserar? Fråga dem varför? För att kunderna kräver det...
"okänd" = jag skulle inte köpa hö vart som helst, vill veta var, när och hur det skördats, för att veta vad jag köper.
Skulle heller inte vilja köpa hö från öststaterna pga TJERNOBYL

Till ts

ja, jag hade tänkt att analysen skulle vara ett utgångsläge till en bra foderstat.
Jag tog stickprov på flera balar och på olika ställen på balarna....

Eftersom jag aldrig haft analys förut så har jag under ett par år gett lusern som komplement till höet.

nu var ju inte mitt nya hö ett kanonhö, men enligt uträkningen så ligger jag ändå över rekommenderat intag av både mj och smrp, med hjälp av krafftfoder.

Är också hästägare sedan mer än 30 år och har just nu 21 hästar och får plus att våra sista kor lämnade gården för en vecka sedan.
Jag kan lugnt säga att alla stora djurhållare jag känner oavsett om det handlar om kor, hästar, grisar eller får analyserar sitt foder. De analyserar även egenodlat kraftfoder så det är inte bara höet och ensilaget som analyseras. Det flesta som har stora besättningar beställer dessutom egna kraftfoder blandningar som kompletterar årets grovfoder skörd så kallade gårdsblandingar.

Detta är t ex hämta direkt från en foderfirmas hemsida som vänder sig till "kobönder och professionella djurhållare" av alla slag:

"Gårdspremixer
Med en Gårdspremix får du ett tillskottsfoder som till alla delar anpassats efter dina näringskrav, speciella önskemål och förutsättningar. Med hjälp av analyser och priser på aktuella fodermedel kan vi optimera foderstaten såväl näringsmässigt som ekonomiskt.
Med optimeringen följer, förutom foderreceptet, mycket intressant information som kan ligga till grund för diskussion om ytterligare foderrelaterade förbättringar.

Gårdspremixen kan också innehålla kompletterande proteinfodermedel och sådana tillsatser, t.ex. enzymer, som är svåra att själv fördela vid foderblandningen. Med en Gårdspremix får du helt enkelt de bästa förutsättningar för att utnyttja ditt kunnande som uppfödare."
Så om jag kollar hur många kobönder/professionella uppfödare m fl som vet om är det till 100% att de analyserar sitt foder.

för det första så är det ganska få hästar som stämmer in i tabeller. för det andra så kan värdena variera en hel del beroende på vart på fältet proverna är tagna - särskilt om det är ängshö och inte odlad vall!

du kan aldrig lita på ett analyssvar, det ger endast en viss uppfatning. man måste ändå fodra med ögat! ser hästarna tråkiga ut fattas det förmodligen protein i ditt hö. det är vanligt, jag har nog aldrig haft hö med så mkt protein som mina hästar behöver. häromkring slås höt oftast sent pga vädret. i år blev det tex bara en slått.
lägg till eller ersätt en del av höet med lusern så blir det säkert bättre.:)

Ja de proffesionella mjölkbönder som jag känner har en person som regelbundet tar prover från mjölken och analyserar för att exakt kunna korrigera fodret. Om de då inte hade analys på stråfodret, hur ska de då kunna veta vad det är som de ska korrigera?

Att dina hästar mår bra är ju jättebra, men hur kan du veta att de inte går omkring med mineralbrist? Det är inget du ser förren det är försent och om du har tur så får du bara ett litet helvete att få upp mineralerna i hästens kropp igen, och hästen presterar sämre en tid. Har du otur går hästen sönder eller blir sjuk eller dör.

Hur du gör med dina djur kan ingen lägga sig i så länge du inte missköter dem, men att ge ett sådant råd på ett öppet forum är inte så väl genom tänkt.

Särskilt inte när det kryllar av trådar där man inser att foder kunskapen är lika med noll.

Vad ligger dina hästar på för kvot nu?
Att kvoten sex är något som rekomenderas betyder (tyvärr) inte att alla hästar mår bäst på den kvoten.
Endel behöver ligga på 8, endel på 9 och endel på 5 det är ju olika för varje individ.

Det som är bra med en analys är ju att du vet vad de får i sig och kan då enkelt höja kvoten till vad just den hästen behöver.
Då vet du det till nästa år och hästarna kommer både må bättre och prestera bättre.

Har du en jätteåker med hö som skördas samtidigt och du tar analys på så är nog värden korrekta.
Är det från olika åkrar kan vara samma bonde så kan det skilja mycket på de olika värdena.
Analys är ett värde på små hötussar som oftast tagits från olika balar.
Vet man att det inte är fler skördar från andra fält så så stämmer medelvärdet på balarna hyfsat.
Har du 20 balar med dåliga värden och 20 balar med bra värden och tar ett samlingsprov så blir det ett bra medelvärde.
men då måsta du ju veta vilka balar som är vad när du lägger foderstaten.

Min familj har tre hästar och de äter alla tre betydligt mer protein och energi än vad som står i tabellerna.
Har aldrig tvivlat på analysen, bara tabellerna.. Tror vi ger våra hästar minst 50 % mer energi än vad det står, och vi har ändå två kallblod och en ponny. De är inte det minsta feta, däremot är de glansiga i pälsen och väldigt pigga o glada. :)

Tabellhästar existerar nog inte:D Alla hästar har olika behov så man får ha tabellen som en "grund" bara och sedan får man bygga på den efter vad den enskilda hästen behöver.

Vad ligger dina hästar på för kvot nu?
Att kvoten sex är något som rekomenderas betyder (tyvärr) inte att alla hästar mår bäst på den kvoten.
Endel behöver ligga på 8, endel på 9 och endel på 5 det är ju olika för varje individ.

Det som är bra med en analys är ju att du vet vad de får i sig och kan då enkelt höja kvoten till vad just den hästen behöver.
Då vet du det till nästa år och hästarna kommer både må bättre och prestera bättre.

kvoten på höet är 5.4
och jag fodrar upp de med krafftfoder till ca 7,5

men, det få väl till att öka ännu mer tror jag

Tabellhästar existerar nog inte:D Alla hästar har olika behov så man får ha tabellen som en "grund" bara och sedan får man bygga på den efter vad den enskilda hästen behöver.

Jo, det är nog sant.
Men eftersom det är första gången jag analyserar kunde det vara kul att se hur mycket mina hästar ska ligga på.
Nu vet jag ju att det är för dåligt.

Som jag funderat, så får det bli lusern i år igen

Fast du nyttjar ju analysen helt fel. Man går ju inte endera efter tabell eller endera efter ögat. Man går efter BÅDA sakerna tillsammans. Båda måste ju kombineras annars blir det ju fel.

Tycker det sagts om detta om och om igen överallt...KOMBINATION av båda sakerna.

Då använder du ju analysen på fel sätt.

Få hästar är tabellhästar. INget man kan följa exakt utan det är bara en fingervisning.

Ändra givorna, höj, sänk, men fortsätt att följa analysen för det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka