Stamboksnr och registreringsnr

Tora

Trådstartare
Eftersom jag skall anmäla min fölis till fölbesiktning så har jag blädrat en hel del i mammans papper. Det som jag blev fundersam på är vad är det som skiljer samboksnummer och registreringsnummer åt? Jag har förstått att stamboksnummret är något som hästen får senare i livet men varför är det inte det samma som registreringsnummret? På anmälningsblanketten skall man fylla i antingen stamboksnr eller registreringsnr. Vilken väljer man om man som min häst har båda? Är det "bättre" att skriva stamboksnr eller spelar det ingen roll? När kan fölisen tidigast få ett stamboksnr och hur? Och till sist den sista frågan: Jag hittar inte mammans stamboksnr i passet utan jag hittade det på ett papper som asvh skickade separat för många år sen när mamman stamboksfördes. Skall inte stamboksnr stå i passet? Tänk om jag ej hade pappret där det stod vilken stamboksnr hon blivit tilldelad kvar hur hade jag fått reda på vilket nr hon har eller om hon överhuvudtaget är stamboksförd?

Tack på förhand

Tora som är helt vilse i stamboksnummer djungeln

Sv: Stamboksnr och registreringsnr

reg nummret är det som står i passet typ 43-00-xxxx halvblodets stamboksnummer är bara en enda lång rad med siffror. Där man kan välja på reg oc stamoksnummer så skriver jag alltid stamboksnummret

Man använder stoets stamboksnummer.
Konstigt nog skriver de inte i stamboksnumret också när man skaffar pass till häst som redan är stambokförd, jag har också reagerat för det. Vill minnas att det finns ett utrymme där man kan fylla i det i alla fall, eller?

Stamboksnummer delas inte ut förrän du har stambokfört stoet (alltså bara för ston!) och det kan man inte göra förrän hon har fått föl. Om stoet har kvalitetsbedömts kan man göra det pappersvägen, annars får man visa stoet vid lämpligt tillfälle, t ex vid fölmönstringen.

Förresten, det räcker att stoet är visat vid 3 års ålder eller äldre så går det bra att stambokföra pappersvägen (om hon haft föl och fått tillräckliga poäng - och är tillräckligt stor).
Läs mer på ASVH:s hemsida http://www.asvh.se/ston/stambok.htm .

Kolla upp det där med stamboksnummer i pass. På connemara och många andra raser ska man skicka in ägarbeviset när hästen blivit stamboksförd. Då fyller registratorn i numret.

Så om jag har förstått det rätt så har alla hästar (meningen att de skall ha i alla fall) ett registreringsnr och så är det bara ston som har haft föl som kan bli stamboksförda? Så enda gången som jag kan få min fölis stamboksförd är när hon i sin tur får föl (om det nu blir så)? Det går altså inte att stamboksföra en häst utan att den har fått föl?

Var någonstans i passet skulle man kunna skriva in stamboksnr? Jag har letat i hela passet utan att hitta något. Min häst är halvblod. Kan det skilja på passen mellan olika raser?

Måste säga att det är inga enkla saker det här med att registrera/stamboksföra ridhästar. Då är det mycket lättare med travhästar i så fall. Det finns bara en häst med ett nummer och ett namn och ett register (tänker på det svenska registret nu, har varit med om en del krångel i andra länder).

Med vänlig hälsning

Förvirrade Tora

Passen skiljer sig enormt mellan de olika raserna.
Bland ponnyerna så stambokför man oftast stoet redan som 3 åring utan föl vid sidan. Det är då vi jagar avelsdiplom :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka