Stamboksförd??

F

fio

Jag är pinsamt dålig på avel men jag undrar om alla mammor blir stamboksförda eller hur får man veta om ens sto är stamboksförd??
Mitt sto fick ett föl när hon var 4 år och hon är visad dock inte med speciellt bra poäng. Fölet är oxå visat.

Detta hände precis innan jag köpte henne så därför är jag inte säker.

Är det ett halvblod så ring till ASVH och fråga dem om ditt sto är stambokfört. Om stoet är visat som tex 3åring och året efter fick föl som är visat så betyder inte det att stoet är stambokfört, men det är kanske så att hon är visad med föl vid sidan som 4åring och i så fall bör hon vara stambokförd.
Hoppas det inte blev för rörigt, men summan av kardemmunan är att fölet kan vara visat fast mamman inte är stambokförd! :)

mamma och föl är visad samtidigt.
Bådas resultat finns på samma papper. fölet är klass 1.

då borde ditt sto vara stambokfört, det blir stona om de visas med föl vid sidan, om de inte har en riktigt dålig exteriör som inte godkänns för avel...tror jag,
rings asvh så får du uppgifterna på ditt sto. :D

Du borde fått med ett papper där hennes stamboksnummer står... Men vad heter hon och när är hon född och stam så kan jag slå upp och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka