Stambokföra e:triangelmärkt ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 214

Liten

Trådstartare
Får man stambomföra en häst som är efter/undan en hingst/ett sto, som har triangelmärkning (pga skada) ?

Sv: Stambokföra e:triangelmärkt ???

Jag förstår inte frågan riktigt, tror jag.
Men man kan stamboksföra ett sto efter att hon blivit triangelmärkt. Jag har gjort det själv i år.
Sedan om avkomman går att stamboksföra hänger ju mer på ras och reglerna för rasen.
Exempel:
1. Halvblod, de blir ju inte stamboksförda förrän de är godkända för avel vid premiering.
2. Fullblod stamboksförs automatisk vid registeringen som föl.

Hoppas att det är svar på din fråga.

skulle kanske ha nämnt att det gäller en arabhingst..han borde redan vara stambokförd själv, då han innan han blev triangelmärkt användes en hel del för avel (tror han har 15 avkommor, alla med gott lynne & exetriör o.s.v..).
omformulerar frågan; om du tar ett föl efter/undan en häst som har triangelmärkning, får då avkomman stambokföras?

En hel del avelsston är triangelmärkta, så deras avkommor kan du stamboksföra. Inom SWB iaf

okay, så det bord einte vara några problem med hingsten heller alltså?

Om hingsten redan är stamboksförd och inte triangelmärkningen beror på något som räknas som deffekt i avelssammanhang, så ska det inte vara några problem att stamboksföra avkomman. Om man annars uppfyller kraven från rasföreningen. Saker som t ex betäckningslicens.

nej triangelmärkningen i detta fall beror på en senskada (numera helt läkt men aja..), borde ej vara ärftlig.

:bow: tack för svar

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?