stam på mitt fullblod

M

magenta

Hej!
Jag har inte är inte riktigt hemma inom galoppsporten...

Skulle var roligt att veta lite om min hästs stam, vilket humör, temprament,mankhöjd vinster dessa hingstar har:

e. SPECTRUM (IRE) 1992 u. BIRD IN MY HAND
RAINBOW QUEST (USA) 1981 BLUE BIRD
BLUSHING GROOM (FR) STORM BIRD (CAN)
IRISH RIVER (FR) APPIANI (ITY)
RED GOD (USA) NORTHERN DANCER (CAN)
HERBAGER (FR) SIR IVOR (USA)
RIVERMAN (USA HERBAGER (FR)
DANCER'S IMAGE (USA) VIC DAY (FR)
- berätta allt ni vet!!!!:D
.... det får räcka....

Sv: stam på mitt fullblod

oj.din häst är imp va?
Då går det bara att jämföra med andra imp hästar som finns med den stammen. Kan bli svårt att få reda på här tror jag det är inte så mkt erfaret folk här tror jag Kanke Annika kan svara på de men hon är inte så gammal hon heller. Ska helst fråga nån tränare som haft hästar efter den hingsten men din häst har ju en mor oxå. Men det kan vara nån som vet vem din häst är. Har den ett namn.Har den stått på banan.Var?

oj.din häst är imp va?
Då går det bara att jämföra med andra imp hästar som finns med den stammen. Kan bli svårt att få reda på här tror jag det är inte så mkt erfaret folk här tror jag Kanke Annika kan svara på de men hon är inte så gammal hon heller. Ska helst fråga nån tränare som haft hästar efter den hingsten men din häst har ju en mor oxå. Men det kan vara nån som vet vem din häst är. Har den ett namn.Har den stått på banan.Var?

jo min häst, magenta är import och är u. bird in my hand ( också ire) hon stod hos catarina wenell innan vi köpte henne... Ninna sa att maggie hade bra galoppstam o därför blev jag lite nyfiken på hennes "släkt" :p ;) skulle vara kul och se bilder, vet du någon bra sida där jag kan hitta bilder??

hej!

jag antar att du redan sett info om DIN häst på galoppsprt?

http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=525118

sen kan du kolla på alla din hästs morfar Bluebird lämnat;
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=320023

kanske återkommer med mer om jag hinner rota lite

jo ja har redan varit inne på den sidan och sett maggies hennes stam, men namnen på hennes släktingar säger mig ingenting ( det var därför jag frågade här). jag vet att northern dancer är rätt känd, men jag vet ingenting om honom...

maggie är en liten dam med bestämda åsikter och jag tycker att det skulle vara kul och veta hur hennes föräldrar/ släktingar är/ var :D

ja, återkom gärna med mer info!!:p

hälsningar linnea

Hittade det här om Spectrum.

SPECTRUM (IRE) (Bay 1992-Stud in Ire. 1997, Aust. 1997). 4 wins-1 at 2, £329,767, Newmarket Champion S., Gr.1. Sire of SW Golan, Wild Iris (2004 AJC Oaks, G1), Gamut, Barkada, Spectatorial, Dancing, Just James, Diffraction, Marionnaud, Rum Charger, Allez Olive etc.

Har aldrig hör talas om honom men Rainbow Quest har åtminstone två andra avkommor i skandinavisk avel, Richard of York och Red Rainbow.

RoY har varit champion i Danmark en rad år men Red Rainbow har inte precis rosat marknaden även om han har haft en del vinnare på ganska få chanser.

Jag skrev en massa om olika hingstar häromdagen. Leta på dejtingtråden - där hamnade det mesta:D

En som jag inte nämnde och som finns i din hästs stam är Sir Ivor efter vilken jag red två vansinnigt fina ston i Frankrike, Ivanjica som vann Arcen och Realty som också vann grupplopp i Frankrike och sedermera blev en fin avelsmärr. Båda hade underbart temperament. Kommer inte ihåg om du hade honom genom ett sto eller en hingst men han lämnade nog bättre ston än hingstar om jag inte misstar mig.

Skriver lite mer när jag får tid att leta.

vad snälla ni är som hjälper mig!!
Jag ska kolla de andra hingst-trådarna...

VARFÖR står det inget om stona??? det tycker jag är väldigt tråkigt =(

Senast ändrad av en moderator:

ja det är faktiskt väldigt dumt. Ofta säger kanske stona mer om hästen.

Ett exempel är min valack. När jag forskade i hans stam för många års en upptäckte jag att hans mamma hade haft 12 föl om jag inte minns fel och 9 vunnit något, flera hde vunnit eller placerat sig i gr-löp bla min häst. Hans mammas stam var betydligt mycket bättre än pappans dessutom som var rätt "vanlig" fbl stam med nearco mm.

Säg det fbl som inte har nearco blod så det hade mamman med, men dessutom annat bra, bla fransk-amerikanskt.

I USA pratade man en del om x-gen (large-heart-gene) och då är stona mer intressanta eftersom den ärvs via dem i första hand.
Det finns några stora kända ston som lämnat flera riktigt bra hästar, ett av dem är somethingroyal , mamma till bla Secretariat o Sir Gaylord (min valacks mormors far:D ) . Samt Mumtaz mahal o Mumtaz Begum (nasrullahs o darbhangas bla mormor o mamma )

jag vet att i alla fall somethingroyal anses ha dubbel uppsättning x-gene, ev de andra också. Men jag har glömt det mesta om det där nu, så jag är lite osäker.

lite OT kanske:cool:

jo min häst, magenta är import och är u. bird in my hand ( också ire) hon stod hos catarina wenell innan vi köpte henne... Ninna sa att maggie hade bra galoppstam o därför blev jag lite nyfiken på hennes "släkt" :p ;) skulle vara kul och se bilder, vet du någon bra sida där jag kan hitta bilder??

tror ja har sett bilder på din häst hos ninna den va söt:D (rider hos henne);)

ja det är faktiskt väldigt dumt. Ofta säger kanske stona mer om hästen.

Absolut! Och när man handlar unghästar är stona minst lika intressanta som hingstarna, om inte intressantare. Det blir väl lite så att man letar först efter avkommer till ston man tycker om och sen stryker man dom som är efter hingstar man inte vill ha ;)

Att vi bara pratar om hingstarna i Magentas hästs stam beror lite på att hon inte har nämnt mammorna. Dessutom är det lättare att hitta info om hingstarna. Dom är oftast utannonserade på ett annat sätt eftersom ägarna vill sälja betäckningar...

Men stona är naturligtvis intressanta - förutom generna bidrar dom också med att uppfostra ungarna. Har dom en mamma som är högt i rang får dom bättre självförtroende och hela det paketet. Har dom en ding mamma som krubbiter och springer rundor så lär sig ungarna det även om dom inte har ärvt dingbetendet rent genetiskt.

Lyssnade på en kille från ett stort halvblodsstuteri i Tyskland där dom inte var intresserade av embryotransfer från toppston eftersom dom ansåg att utan mammans uppfostran var äggen i sig själv inte lika mycket värda.

Långt från vår värld men tänkvärt!

Men stona är naturligtvis intressanta - förutom generna bidrar dom också med att uppfostra ungarna. Har dom en mamma som är högt i rang får dom bättre självförtroende och hela det paketet. Har dom en ding mamma som krubbiter och springer rundor så lär sig ungarna det även om dom inte har ärvt dingbetendet rent genetiskt.

Ja, precis! Dom lär ungarna precis som vi människor. Tycker f ö att med hästar man känner mamman till, så ser man detta, dvs hur mycket de har från mamman o hennes sida.

tror ja har sett bilder på din häst hos ninna den va söt:D (rider hos henne);)

nämen ååååh!!!! jag vill också se bilderna :( !! satt bilderna i stallet?

har ninnas gård någon hemsida eller nått?

tackar förresten :D

Du skulle nog veta vem jag är om du såg mig. Jag har en stor fullblodshingst och var lagledare för ponnylaget som vann div3 i hoppning förra året.

hm.... ja kommer inte på vem du, vad irriterande :D
va heter din häst??
är du ofta på skånsta??

Men stona är naturligtvis intressanta - förutom generna bidrar dom också med att uppfostra ungarna. Har dom en mamma som är högt i rang får dom bättre självförtroende och hela det paketet.

Maggies mamma måste ha va väldans ranghög då o haft humör. Maggie själv är boss i hagen o jag får inte behandla henne hur som helst = en tjej med MYCKET åsikter och humör.... :smirk: :D hon är verkligen speciell min lilla älskling :love:

Vad kul, vi pratade faktiskt om Spectrum för några dagar sedan då vi har en import från England vars syster är e. Spectrum och såldes nyligen på Newmarket för en hel del pengar.

Vet inte riktigt vad han kostar men det är ingen billigt hingst. Hittade denna sidan om du inte sett den.

http://www.hallmarkstud.co.nz/spectatorial.html

Du kan klicka vidare till Spectrum.

nämen ååååh!!!! jag vill också se bilderna :( !! satt bilderna i stallet?

har ninnas gård någon hemsida eller nått?

tackar förresten :D

nä hon hade en massa kort på massa hästar som ja satt och kolla på och så berätta hon lite om dom^^ ... hon håller på att göra en hemsida faktiskt men har ingenaning om när den kommer bli klar:p ;)

Liknande trådar

M
Övr. Grenar Hej! Jag har inte är inte riktigt hemma inom galoppsporten... Skulle var roligt att veta lite om min hästs stam, vilket humör...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: magenta
·
Övr. Grenar Funderar på att köpa en häst med denna stam, blev nog lite rörigt när jag kopierade från galoppsidan, men ni ser ju vad han har i sig...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar