Stam eller extriör.

Sv: Stam eller extriör.

Bra extriör, självklart. Ina Scot kunde springa ganska skapligt trots sin "exklusiva" stam (Lite kuriosa, uppfödaren till Inas mamma, Lovina Grefgård bytte Lovina mot en skoter, undra om han grämer sig över det :)) Även om en häst är helsyskon med en världsstjärna så kan den knappast prestera något vidare om inte är byggd för att springa.

Bra exteriör. Helt klart.
laiesken1.gif

Lines skrev:
Är det verkligen så solklart?From Above,Mack the Knife,Turbo Sund...
En korrekt häst med den finaste stam springer inte en meter om den inte VILL... så VILJAN, inställningen alltså psyket är för mig det viktigaste! *bla bla bla* :o :angel:

Jag kör racet på först å främst UTSTRÅLNINGEN....

Iofs så kollar man ju alltid stammen först, jag dissar vissa stammar helt o hållet, spelar ingen roll hur hästen ser ut....

Så jag vill ha en häst vars stam tilltalar mig, att exteriören är ok , men det MÅSTE ha utstrålning....lute svårt när man föder upp själv och inte kan påverka sånt...men jag är nöjd ändå med mina uppfödningar...2 st har hoppat in i hjärtat på mig, dom andra tycker jag naturligtvis om också...men det är skillnad på en del pållar.....så Tenacious och cat's claw...det är mina guldklimpar det :bow: :love:

Men om jag skulle handla så är det som ovanstående.....sen är det ju plånkan också som vill ha ett finger med i spelet :rofl:

Plånboken avgör väl vilka stammar som man får leta efter en bra häst i :confused:

Om man inte letar bland utsållade.Tex köpte jag en Super Arnie urbilligt,för den hade överbett.Men det på verkarde honom inte.Han åt bra ändå.Att han sen råkade ut för en smäll,och skadade böjsenan är en annan historia :smirk: .

jag köpte en e sugarcane och mill rift för en femma..... :D
vad som händer återstår att se....

Utstrålningen. Jag slänger en blick på en häst och sen vet man om den har det där extra som innebär att den gör allt för dig. stam och exteriör spela givetvis oxå in men har den inte DET så spelar inget annat heller nån roll.
Alla stjärnor jag passat har varit speciella i psyket, värdiga, stolta och tappra.

Tror inte att man kan tänka stam eller exteriör. Det är så mycket annat som också spelar in. Stammen ska naturligtvis passa just ditt tycke och smak. Vissa linjer gillar man .......andra inte (hur beprövat och bra det än är).......precis som att man gillar vissa personligheter bättre än andra. En del tränare är bäst på/gillar bäst att träna ston , andra vill ha hingstar osv osv osv.

En annan sak är ju vad man har för målsättningar.Om jag ska träna hästen själv är individen, utstrålningen och personkemin nr 1, men om jag ska köpa en häst och lämna i proffsträning är både stam och exteriör jätteviktig. Satsar man på Elitloppet är det nog lite för riskabelt att satsa på en häst med perfekt exteriör men utan stam.

I dagens prisläge finns det ingen anledning att välja mellan en bra exteriör och en bra stam. Det finns ju massor med fina individer som har både hyffsat bra stam och exteriör (det finns ju vissa avvikelser som har mindre betydelse för hållbarhet och aktion)

Det jag skulle titta mest på avseende stammen är moderslinjen (att det finns startande, vinnande hästar i flera generationer även om mamman kanske inte varit någon stjärna själv)

svammel svammel..........här sitter jag och tycker en massa när jag själv har en häst med en pappa som verkar bil en flopp :eek: Starchip Entrprise !!! , men exteriören och personligheten är fin :D

Ja, om jag ska utveckla mig lite så gick det till så här när jag köpte BR: Kollade upp vad som fanns till salu i "min" prisklass. Sen ev resultat. Finns det syskon som gjort resultat. För det finns ju en hel del ostartade till salu med bra stam riktigt billigt.
Och sen åkte jag och tittade.

Och då kom ju extriören och utstrålning, lynne m,m som gjorde att jag valde bort bla en efter Alf Palema och en mamma som lämnat hyfsat.

Sen hade jag ju mkt hjälp av det jag lärt mig på Massageutbildningen kände igenom stresspunkter m,m

Ps Lånade knapp! Ds

Hmm, måste vara lite av båda. Hästen får se hur exteriört korrekt ut den vill om den har en i mitt tycke hemsk stam, då vill jag inte ha. Lika väl får den ha hur bra stam som helst, men ser den allt för över :devil: ut, då vill jag inte ha. Men sedan kan ju allt stämma med exteriör och stam, har hästen en utstrålning och ett psyke som inte tilltalar, då avgör det framför allt annat. Jag måste ju tro på en häst jag ska träna.

Detta "skräck-exempel" är efter Speedy Somolli och ett USA-importerat sto.

Bockbent

Otroligt nog kom han till start och tjänade några kronor men är sedan många år ridhäst vilket förmodligen syns. ;)

Förmodligen inte vad uppfödaren tänkt sig?

Själv har jag oftast köpt hästar på infall och känsla, utan att egentligen leta efter något speciellt men jag har ju "bara" hållit på 5 år den här omgången.

/// ghost

Senast ändrad:

Jag kollar på hästens utstrålning! Min familj sökte en Kallblodig travare som skulle gå på travet för ett antal år sedan. Vi var och kollade på så många hästar att min far tillsist sa att "nu får du bestämma dig snart, annars blir det ingen häst!" Vid denna tidpunkt var jag nio år, och hästen var tänkt som en "trav - familjehäst". Sen kom vi till ett stall med en oinkörd treårig hingst, allt skrek bara att denna häst var inte ett så klokt val för en nioårig tös, men redan då visste jag att han....han var min! Sen, 1996 blev han årets kallblod, sprang in över en miljon bara det året och vann i stort sett allt. Hans namn är Bodbäckspålle. När han var i toppen av sin karriär så skadade han sig tyvärr...och stannade därmed på 2,1 miljoner ungefär. Men hästen har jag hemma förutom på sommrarna...då verkar han som avelshingst.

Vi har haft ganska bra tur när det gäller travhästar, i år har vi en av de bästa treåriga stona...som för övrigt är efter "Pålle", henne tog vi också för utstrålningen...men...hon "råkades" ju ha stam också :d

Vill ni veta mer om mina hästar så finns de på www.bodbackspalle.com under galleri, avkommor och stallet.

ha det gott!

Va kul...var inne på din sida och tittade på avkommorna :D

Har själv haft en nordis, men det är hopplöst att matcha dom här nere...om man inte vill åka långt...Dovrenix hette min...en riktig goding, men schitzofren ibland :rofl:

Visst var han fin!! (moderskänslorna kommer fram :love: ). Nordisar är bara för underbara...jag håller ständigt på med både rid och travhästar...men inget går upp mot nordsvenska (eller numera kallblodiga) travare :-)

Har du ingen häst nu då eller?

Neej,Martha har inga hästar,bara en massa varmblodstravare :rofl:

Förlåt kunde inte hålla mig,Martha föder upp varmblodstravare,men inga riktiga Nordisar :angel: :p

Hoppas du förstår att vi brukar skoja här,Välkommen!! :)

He,he, det är alltid kul med skoj! Har själv ägt någon varmblodstravare...men de blir aldrig lika personliga som kallblod :banana:, skämt å sido, tack för det varma välkomnandet! ;)

:D Jo, alldeles för många....6 st och 2 nya blir det nästa år(Sålde en ettåring förförra veckan)...jag har en egen pusspojke som har 14 segrar som fått lov till att bli pappa(nästa år) han är inte premierad mer än på "sin egen gård" :love:

Sen jobbar jag med konvalecenter...så 14 pållar har jag hemma nu :D

Svårigheten med kallblod här hos mig(Färjestad) är att det inte finns nog med lopp åt dom...och ska jag åka 30-40 mil så ska dom ha vinstchans, annars är det lika bra att stanna hemma.....på sommaren går det väl an(årjäng, arvika, åmål, lindesberg), men sen kommer hösten o vintern och då slår dom mindre banorna igen...och det kan dröja flera månader innan ett bra lopp kommer fram......

Men jag har alltid önskat mig en nordisunge och den ska heta Släggdrängen :rofl:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17