Stam eller extriör.

Sv: Stam eller extriör.

Jag skulle till att börja med titta på hästens huvud och se om den verkar klok eller"dum i huvudet".
Bred panna och hästen ska kunna följa en med blicken.
Benen är nr 2. Är benställning urkass så är det svårt att få hästen att hålla och kunna prestera för tävling. T.ex en riktigt krokhasig häst. Vissa exteriöra defekter behöver inte spela så stor roll t.ex utåttåad.
Och till sist så är det ju alltid roligt med välstammat även om det finns fina "stamlösa" hästar oxå ute på tävlingsbanorna.

Man får nog betala vilket man vill eller inte....att hänga i knäna är ofta inget att hänga upp sig på :rofl: det brukar inte ha nån betydelse för hållbarheten( se på fullbloden)

Däremot så tror jag att hästen har varit ute för något, bogen ser ju helt låst ut på den och kanske hade gått att korrigera istället??

Jag kan berätta att jag köpten en valack för ett antal är sedan, han såhg för jävlig ut och hängde i knäna och var så skev att han var tvungen att ha specialgjorda extraförstärkta knäkappor i loppen...det lät som kastanjetter när han kom o slog i knäna....Denna hästen var så låst i bogarna att han KUNDE inget annat än att vara skev...efter ett år gick han helt utan skydd....fanns inte tillstymmelse till att gå på sig...den hästen som var så ofantligt skev...fick ett korrekt framställ??!!

Det var ju ett kul namn. Själv så har jag (tillsammans med övriga familjen) två föl som skall komma nästa sommar, givetvis efter min egen pärla då :rofl: Mammorna heter Jahnelina och Sandtove, sandtove är syster åt Brännapål och otroligt fin, Jahnelina har själv sprungit in över 500.000 kr. Vi håller tummarna för att det blir hingstar båda två!

Är det bara travkonvalecenter du har hand om eller? Vi har en fyraåring som är "trång" i ena bakhasen och därför alltid slutar springa efter ett tag, vet du något man kan göra för detta eller är det bara att ge upp? Det vore trist...för han är snabb som en vind! (kanske borde ha startat upp en ny tråd för denna fråga?) :cool:

martha skrev:
Va kul...var inne på din sida och tittade på avkommorna :D

Har själv haft en nordis, men det är hopplöst att matcha dom här nere...om man inte vill åka långt...Dovrenix hette min...en riktig goding, men schitzofren ibland :rofl:

Haha schitzofren :) Kan vara rätt "diagnos" på mitt kallblod oxå :idea:

Gratulerar till en bra häst :bow:
har sett honom ett par gånger på banan!

Tack så mycket! Han saknar tävlingsbanan ofantligt mycket! Är det fler som sett honom? Vad tyckte ni om honom? Själv älskar jag honom så mitt hjärta nästan brister då jag börjar tänka på att han börjar bli gammal :cry:

Både vi och tränaren Stig Lindmark tror att han hade mycket kvar att visa på tävlingsbanan...men han skadade sig ju...som är så typiskt! Han har löphuvud som få...tävlar med allt han får... :banana:

Visst var (är) han! det finns ju bilder och sånt på honom på hans hemsida, den har jag numera själv hand om...så förhoppningsvis så kommer den att uppdateras så fort jag har information att uppdatera med, men få ingen chock om ni går dit och den ser konstig ut någon gång :rofl:

Du skulle se honom idag, vilken gentleman han har blivit! Så snäll är han att min brors sexårign kan rida (men under uppsikt förståss :d ).

För mig finns vissa stammar som går bort, som jag inte vill ha oberoende av hur hästen ser ut. I övrigt avgör individen, inte nödvändigtvis exteriören utan även uppträdandet och personligheten.

Ska man sköta och träna den själv är det viktigt att man "känner" för hästen och att man trivs ihop, då brukar resultatet bli bäst. :)

hmm, svarar som många andra: utstrålningen!
kanske delvis för att jag inte är tillräckligt duktig för att bedömma en häst på stam/exteriör... :o :D
Har förresten sett en åring som jag tycker har "det". Midnight Ås heter den. Visste ej stam, att det var en Ås-häst (såg den märkningen först efteråt), har ej sett den bli körd eller tittat på exteriören, bara utstrålningen. Så vi får väl se hur det blir, jag ska hålla koll på den i framtiden! Riktigt fastnade med blicken på den när jag körde förbi hagen, va lixom bara WOW! inte för att han är snygg utan för att han uttryckte lixom det där. Å jag vet ju, jag förutsåg ju Staro Va Bene... :D :d

Bodbäckspålle skrev:
Det var ju ett kul namn. Själv så har jag (tillsammans med övriga familjen) två föl som skall komma nästa sommar, givetvis efter min egen pärla då :rofl: Mammorna heter Jahnelina och Sandtove, sandtove är syster åt Brännapål och otroligt fin, Jahnelina har själv sprungit in över 500.000 kr. Vi håller tummarna för att det blir hingstar båda två!

Är det bara travkonvalecenter du har hand om eller? Vi har en fyraåring som är "trång" i ena bakhasen och därför alltid slutar springa efter ett tag, vet du något man kan göra för detta eller är det bara att ge upp? Det vore trist...för han är snabb som en vind! (kanske borde ha startat upp en ny tråd för denna fråga?) :cool:

:D En släggdräng är ju han som jobbade hos smeden förr, en stark senig jävel som bara torkade svetten ur pannan o ångade på :rofl:

Det är bara travare jag håller på med...har konvalecenter åt Goop. Vad menar du med "trång" i hasen??? är han kohasig eller är det i glidleden??

Veterinären säger bara trång i hasen...ingen av de "vanliga" beteckningarna används...jag kan inte riktigt heller få grepp om detta. Pratat med veterinären och han rekommenderade oss att endast köra fortare vid tävling. Men vet inte om det känns som någon bra lösning. Hästen är efter Bodbäckspålle och undan Jonstabina, farter har han så det räcker och blir över...men om han känner något så stannar han, börjar undra om det bara är tjurighet?? :confused:

Vad har du för en vet?? Salmela har väl en finne som brukar komma över...som sägs vara väldigt duktig...prova få honom om det inte är den du redan har....

1 gång i månaden kommer en vet från MK upp till oss, honom tycker jag om, har "hittat" rätt för många och även för min....

martha skrev:
Vad har du för en vet?? Salmela har väl en finne som brukar komma över...som sägs vara väldigt duktig...prova få honom om det inte är den du redan har....

Det är bland annat han vi har...vi har även varit till en annan, men båda säger samma sak! Det är egentligen inget allvarligt fel...men ändå något som irriterar...

både och givetvis. efter att ha jobbat med många väligt välstammade unghästar lär man sej ett o annat. jag skulle själv gärna ha en efter viking kronos allt han lämnar springer! (enligt mej) och får väligt fint temperament osv. tex pine chip är väligt dyr för vad han lämnar, många dumskallar men vilka hästar! själv ha rman ju inte råd att köpa hästar i de prisklasserna och får nöja sej med sämra stammat men man sr på hästen om det är e blivande stjärna, det gör man

Man "märker" ju på bättre stammade hästar att det är nåt annat med dom...även om det finns undantag, men dom är få..t ex Supergill...vilka djur!!!!! :love: tror inte jag har haft NÅN som inte varit osedvanligt vacker eller klok.....
Har en E Viking Kronos nu...en liten söt fuxmärr :D (Face for Ever) kan inte klaga :bow:

jasså du su har handlat av mina rbetsgivare. jo det avr väl ett bra köp :) jag föröker få min pappa att köpa en unghäst jag sett ut men han ör lite svår övertalad han är intresserad av en annan. men då har han ju inte sett miraklet med egna ögon ;)

det roliga är att han jag vill ha är en bror till din

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama