Stålröta

B

Bluegreen_

När en häst har stålröta då luktar de ju illa ur hoven ,strålen är som en gegga och hästen är halt mm..
Men kan de börja lukta illa ur hoven innan den riktigt har stålröta?
Hur kan man se att hästen håller på att få stålröta?

Sv: Stålröta

Normalt sett så luktar det ju inte precis godis om hästhovar även om de är friska. :)

Strålröta är det så snart strålen blir svart och geggig. Har det gått så långt att hästen är halt av det så torde det ha pågått ett tag. Det gäller att åtgärda det innan dess. Kratsa ur strålfårorna rejält, ända ner i botten. Skrapa bort löst och dött material från både sula och stråle. Rent vatten och diskborste lite då och då skadar inte heller.

Det borde räcka som första svar på ditt inlägg---

MVH // Pinge

Min häst han lite lite strålröta för 2,5 vecka sen, inte i hela strålemn uta lite längst ner och lite på mitten, nästan inget enligt hovslagare. Hon blev dock halt ändå, så visst kan de bli halta innan det gått jättelångt, men hon är en känslig "dam"

Min häst hade det för ca 1 månad sen. då sa min hovslagare till mej att använda Vätepreoxid som då torkar ut....funkar jättebra!! den finns o köpa på apoteket.

Det kan ju lukta av hovarna om de har bärrandsröta oxå.

Du kan se det på konsistensen också. Frisk stråle är fast och torr. Strålen är ju lite av hästens trampdyna och det är så den skall kännas också.
Mittstrålfårorna skall vara kruttorra och grunda, max 5 millimeter i en frisk hov där strålen får ta den belastning den är gjord för.

Jag kämpar mot strålröta i mina hästars hovar och första tecknet när det är på väg att bli värre är att det bildas en ficka av vitt "mjöl" antingen i mittstrålfåran eller i sidstrålfårorna.

Sulan kan ju mjöla sig när den håller på att bytas ut, men när strålen byts ut flikar den sig helt mjölfritt. Svart gojs är nästa steg efter mjölet.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 079
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar