naivasha

Trådstartare
Köpte stalosan i går, står på förpackningen att man ska använda medpackat doseringsmått. Det finns inget mått med, någon som vet hur mkt det rymmer?
/Stina

Sv: stalosan

Dom har tydligen "glömt" att lägga i skopan i alla förpackningar. När du ströar första gången så ströa hela boxen med ett tunnt lager. Var noga med att sopa boxen först. Sedan ströar du på i två - tre dagar. Det står någonstans på förpackningen, har jag för mej. Jättebra produkt!!

En lite dum fråga kanske men när man ska ströa på det andra och tredje dagen, då antar jag ju att man måste sopa bort ströet. Försvinner inte Stalosanet man redan lagt dit in i spånet eller vad man nu använder då?
Det står ju att man ska undvika hudkontakt och att andas in det... det kan ju inte vara så bra för hästarna heller om det blir inblandat i ströet.

Andra och tredje dagen sopar du bara där det är blött (av urin) och ströar på stalosanet där. Jag har fått uppgifter på att det är ofarligt för djuren.

Jag säljer produkten du pratar om på mitt jobb
och elnigt uppgifter från leverantör så ska det inte
vara farligt

ang skopa. så har jag aldrig sett en enda skopa från dem.

Tack för svaren!
Tänkte använda det till permanent bädd av halm. Strö på där bädden blir sur. Ingen som vet hur stort måttet är?
/Stina

Jag säljer produkten du pratar om på mitt jobb
och elnigt uppgifter från leverantör så ska det inte
vara farligt

ang skopa. så har jag aldrig sett en enda skopa från dem.

Det skulle vara intressant att veta vad det innehåller. Vet du?

nej jag vet inte. men kan se om jag kan ta reda på det...

En verksam substans är kopparsulfat som förr användes i bottenfärger (blåa!) på båtar, numera förbjuden eftersom den är så giftig för fisk :( .

Lite onödigt tycker jag allt att det är att sprida detta i naturen!

Det är ju ett avvägande som var och en får göra, därav länkarna. Allt vi använder är ju inte nyttigt, t ex avmaskning och insektsbekämpning (t ex Switch) är ju också ganska kraftiga saker.

Vi bedömer dock att på det hela så fungerar det bra för oss med Stalosan och vi använder inte särskilt mycket pulver för att radikalt minska t ex strö-åtgången. Torvbrytning är ju inte heller så ruskigt bra.

Jag har kollat upp kopparsulfat och sett att det binder hårt till organiskt material, som t ex torv, och alltså inte lakas ut så mycket med markvattnet. Man har väl gjort sådana avvägningar när man har godkänt medlet. Men ändå, det hamnar på våra åkrar så småningom...:crazy:

Pratade med en på lantmännen som är produktansvarig för Stalosan.
Eftersom "min" bonde är ekologisk odlare, Stalosan får ej användas inom ekologiskt lantbruk eftersom det innehåller fosfater.
/Stina

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
679
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 480
Senast: jemeni
·
Fordon Enligt listor ska vi ha A-mått 984 på förtältet. Tydligen ett udda A-mått då det inte finns några begagnade till skapligt pris. Men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka