Stalosan och Stalosan F

Rie

Trådstartare
Någon som vet skillnaden på dessa?
Var på Granngården igår och ingen av de två jag frågade visste skillnaden. Den ena trodde att det var någon tillsats i Stalosan F.
De slutade med att vi köpte Stalosan (gul/blå). Har tidigare köpt den röd/blåa (Stalosan F?) men nu var den mer svåråtkomlig.
Så det blir intressant att se om jag tycker mig märka någon skillnad.

Sv: Stalosan och Stalosan F

jag frågade för ett par årsen och fick tillsvar att den ena använde man på vintern och den andra på sommaren. men varför man skulle göra det och vilken som skulle användas när kunde dom inte svara på. så jag vet igentligen inte heller. men jag vill gärna veta :)

Jag fråga en gång när jag var o köpte Stalosan F o fick svaret att den innehöll något mot flugor så de inte skulle lägga ägg i boxströet

Någon som vet skillnaden på dessa?
Var på Granngården igår och ingen av de två jag frågade visste skillnaden. Den ena trodde att det var någon tillsats i Stalosan F.
De slutade med att vi köpte Stalosan (gul/blå). Har tidigare köpt den röd/blåa (Stalosan F?) men nu var den mer svåråtkomlig.
Så det blir intressant att se om jag tycker mig märka någon skillnad.

Så här säger tillverkaren (Stormøllen) på sin hemsida:

"Stalosan A er forgængeren til Stalosan F og er den eneste Stalosan variant, som har haft sit eget patent. Ved patentets udløb i midten af firserne blev det muligt at kopiere Stalosan A. Derfor blev indholdsstofferne af efterfølgeren; Stalosan F aldrig offentliggjort og patenteret.
De fleste studier og undersøgelser på mikroorganismer og sygdomme er udført med Stalosan F, og derfor vil stormøllen altid anbefale Stalosan F fremfor Stalosan A, dog med untagelse ved brug af gyllefluer, som udryddes af Stalosan F. Her anbefales Stalosan A."

(gyllefluer = rovflugor)

översättning ?

jag fattar ingenting.

:rofl: :rofl: :rofl:

Men hallå, det är ju bara danska! Får man inte läsa danska och norska texter i skolan längre?!

Okej då:
"Stalosan A är föregångaren till Stalosan F och är den enda Stalosanvarianten som haft sitt eget patent. När patentet gick ut i mitten av 80-talet blev det möjligt att kopiera Stalosan A. Därför blev innehållet i efterföljaren; Stalosan F aldrig offentliggjort och patenterat.
De flesta studier och undersökningar på mikroorganismer och sjukdomar är utförda med Stalosan F, och därför vill Stormøllen alltid rekommmendera Stalosan F fremför Stalosan A, dock med undantag vid bruk av rovflugor, som utrotas av Stalosan F. Då rekommenderas Stalosan A."

ok. tack så mkt.

det är väldigt många årsen jag gick i skolan och det gjorde jag desutom inte i sverige. så danska förstår jag inte...

Är då den gul/blå säcken Stalosan A eller finns det ytterligare varianter?

Jag vill bara tipsa om en sak
När vi gjorde bakterieodlingar i skolan och utsatte dess för diverse 'steriliseringsmedel' för att se vilket som fungerade bäst blev resultatet följande:

Stalosan tog inte bort EN ENDA bakterie, medan virkons bakterieplatta i princip var kliniskt ren :)

jag förstår vare sig danska eller norska, vare sig text eller tal, knappt jag förstår skånska ens :angel::rofl:

Jag vill bara tipsa om en sak
När vi gjorde bakterieodlingar i skolan och utsatte dess för diverse 'steriliseringsmedel' för att se vilket som fungerade bäst blev resultatet följande:

Stalosan tog inte bort EN ENDA bakterie, medan virkons bakterieplatta i princip var kliniskt ren :)

Poängen med Stalosan är ju inte att få det kliniskt rent. Virkon S använder du efter att du tvättat stallet, för att få bort bakterier.
Stalosan binder ammoniak- och svavelgaser, minskar tillväxten av bakterier och svamp mm och tar bort fluglarver och spolmaskägg, men kan användas året runt t ex i bäddar, och på golv.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka