Stallval och -kval

Bri

Trådstartare
Jag kommer eventuellt att bli erbjuden en ny stallplats i ett stall jag velat stå länge. Dock trivs jag väldigt bra i det stall jag står nu också, så jag är inte helt säker på att jag vill ha platsen trots allt. Vill gärna bolla lite ang. för- och nackdelar.

Fördelar med nuvarande stallet:
+ bra stämning i stallet
+ bra stallmiljö, god ventilation etc.
+ mycket bra stallägare
+ mycket bra träningsmöjligheter (både ridhus och ridbana, samt bra ridvägar, tränare finns på gården osv)
+ hästen trivs jättebra med sina hagkompisar
+ bra hagar
+ möjlighet till sommarbete på gården

Nackdelar med nuvarande stallet:
- Utevistelsen är i mitt tycke i kortaste laget
- Det ligger långt hemifrån (ca 3 mil)

"Nya" stallet innebär något sämre stallmiljö med lägre i tak.

Stallägarna tror jag är bra, dock drivs stallet delvis som ett kollektiv vilket ju kan fungera bra och mindre bra beroende på vilka som ska samarbeta…

Träningsmöjligheterna är bra, det finns ridhus på skrittavstånd men tiderna man kan rida där är ganska begränsade. Där kan man dock rida för tränare och delta i olika aktiviteter. Ridbana finns vid stallet. Ridvägar finns men inte lika bra som nuvarande stallet.

Hagarna är stora även i detta stall. Sommarbete finns, men alla släpper inte på bete så det är inte säkert att min häst kan gå i flock med endast valacker som på nuvarande stallet.

Utevistelsen vet jag inte så mycket om i detta stall, men ska ta reda på.

Dock - den stora fördelen gentemot nuvarande stall - detta ligger på gångavstånd hemifrån! Det innebär förstås en mycket större frihet gällande vilka fodringar man kan ta, möjligheten att ta sig dit "när som helst" osv. Jag skulle kunna åka (eller gå!) och rida efter att barnen har gått och lagt sig! (Det kan jag förstås nu med, men…)

Så nu står jag alltså i valet och kvalet. Jag vet vad jag har men inte vad jag får! Jag trivs som sagt väldigt bra i nuvarande stall, det är sällsynt välfungerande och konfliktfritt, skulle jag vilja säga. Men så är det det där med resandet...

Någon som har någon klok input om detta?
 
Sv: Stallval och -kval

Hej!

Jag kan inte råda dig, men kan berätta om min och pållans resor de senaste åren.

Vi stog i ett helt ok stall, med bra ägare, men 1 timme hemifrån. Pga skola flyttade jag henne till ett stall som lät jättebra (och låg betydligt närmare hemma), men det visade sig att stallägaren hade lite väl underliga idéer om saker och ting (ren och torr bädd var tex ca 3 cm "tjock" och genomblöt med ett tunt lager torv strösslat på toppen).

Så efter ett år flyttade vi igen, till ett kollektiv (också nära hemma) som drevs helt av de som stod i stallet (som en förening, ingen ägare som bestämde nånting). Det funkade ett tag, trots mycket skitsnack, men efter ett år med många gamla som flyttat och många nya blev skitsnacket värre och värre, och det var bråk om nästan allt. Det slutade med att jag helt tröttnade på hästar i samma veva som min kära häst blev skadad, så jag skickade henne till ett konvalescentstall i några månader.

När jag tog hem pållan igen flyttade vi således ytterligare en gång, till ett stall i närheten av stallet vi började i. Det stallet hade vissa fördelar, men hagarna var extremt leriga och eftersom det var ett delkollektiv tröttnade jag rätt snabbt på att ta in andra totalt ouppfostrade hästar (samt att min häst som fortfarande var skadad och inte fick springa (eller tappa skor) släpptes in i en hage med främmande hästar och tappade en sko i djupleran och INGEN tyckte jag behövde veta det.

Så det slutade med att vi flyttade tillbaka till stallet där vi började, där stallägarna är helt underbara, även om allt i stallet inte är helt perfekt. I detta stallet trivs både jag och häst och nu vet jag inte om jag nånsin vågar flytta henne igen.

Med detta menar jag inte att du inte ska flytta, men jag tycker definitivt att du ska prata med både stallägare och övriga som står där, så du ser att ni har samma åsikt om saker och ting. Försök också hitta någon som flyttat därifrån du kan kolla med hur den upplevde stallet.

3 mil är helt klart en bit att åka, men ibland vägs det helt upp av att det faktiskt är roligt att vara i ett stall där det inte är en massa bråk och tjafs (eller stallägare med underliga åsikter)

/Lavinia
 
Sv: Stallval och -kval

så länge som hagarna är bra hade jag valt stallet som ligger nära.

Detta för att jag själv haft häst i stall flera mil ifrån, det längsta var 6 mil enkel resa. Jag kan säga att resorna tröttade ut mig totalt till sist. Perioder då det var riktigt dåligt väder att ta sig till stallet påverkade också. Jag såg fördelen med att ha hästen nära = mer tid hos hästen.
 
Sv: Stallval och -kval

Fördelen med att ha stallet nära är ju faktiskt att du kan vara där flera gånger om dagen. Om du har barn tex kan det vara en bra lösning. Kan gå ner o mocka o fixa först kanske barnen kan vara med så kan du rida senare på dagen samtidigt som du kommer hem fortare och hinner alltså se barnen mer. ;)
 
Sv: Stallval och -kval

För mig är det guld värt att ha nära till stallet. Efter att sakta men säkert tagit mig från knappt 4 mil till ca 5 km, känner jag att det blir lättare och lättare att ha häst.
Så hade jag varit i ditt läge hade jag tagit reda på utevistelsen, och försökt luska lite i stämningen och folket i stallet. Hade det känts bra hade jag flyttat.
 
Sv: Stallval och -kval

*svarar alla*
Ja, resvägen och -tiden påverkar mycket! Det kostar både tid, ork och pengar att åka så långt (även om mitt jobb ligger ungefär på halva vägen så det är inte lika långt i veckorna). Samtidigt är det så oerhört vanligt med tjafs och dålig stämning i stall att jag är lite rädd för att det inte kan vara lika bra någon annanstans än där jag står nu :-/ Ska försöka känna mig för lite!
 
Sv: Stallval och -kval

Hade det vart jag så hade jag nog stannat. Just för att jag är för feg för att bryta ett vinnande koncept :D

Trivs både du och hästen i det nuvarande stallet så är ju det guld värt för er båda. Om du vill kunna träna för någon som håller till där så är det lättare att behöva köra dom milen 1-2 ggr/ vecka istället för varje dag ;)
 
Sv: Stallval och -kval

Bara en tanke, men du har själv inte möjlighet att flytta närmare stallet där du står nu? Vet ju inte alls hur ditt boende ser ut, men bor man tex i hyresrätt, och det finns liknande lägenheter i närheten där hästen står så får du ju lika långt till jobb, men mkt närmare till hästen :)
 
Sv: Stallval och -kval

Nej, det alternativet finns inte. Kanske om jag varit ensamstående utan barn, men som det är nu kommer vi att bo kvar här. :)
 
Sv: Stallval och -kval

aha, ja det gör det ju svårare :) Jag hade nog valt att stå kvar i det stallet du står i nu
 
Sv: Stallval och -kval

Hmm.. knepigt val du har här.

Det är helt klart en fördel med kortare avstånd till stallet. Ifall om det skulle hända något med din häst så är det ju bra med kort avstånd.
Men jag tycker att det nuvarande stallet låter som ett riktigt bra stall. Går det inte att diskutera till sig bättre hagtider?
Sedan är frågan ifall om du själv tycker det är värt att åka 3 mil för. Det tar ju sin lilla tid.
Går det inte att besöka det andra stallet för att se hur det är och kanske hitta någon som står uppstallad där som du kanske kan prata med?

Skulle jag varit i den sitsen hade jag dock valt att stanna kvar i det stallet du är i nu. :P
Hoppas du hittar ett bra beslut som passar dig och din häst! :)
 
Sv: Stallval och -kval

*kl*
Nu har jag bestämt mig för att flytta hästen. Stallplatsen på gamla stället är uppsagd och nytt kontrakt är påskrivet. Så får vi hoppas det blir bra :D
Det var resvägen som var den avgörande orsaken till att det blir flytt!
 
Sv: Stallval och -kval

Nu har du ju bestämt dig så jag hoppas det blir bra, jag hade som du säkerligen flyttat "hem" hästen. Det är värt massor att ha nära till hästen för mig.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp