Stallval? Hur liten hage är ok? (lösdrift)

Yrja

Trådstartare
Återigen har ttl funnit ett intressant alernativ. Eller ja, ganska intressant.

Står för tillfället i paradiset - för hästar. 30 hektar hage (lösdrift) med fantastiska ridvägar, litet tillhörande stall, ridhus, ridbana, trevligt folk...
Men det ligger ca 30 minuter hemifrån. Dessutom är det få som seriöst rider sia hästar och folk är ganska "oseriösa" i sin ridning och allt, men dock väldigt måna om sina hästar och otroligt trevliga. Det är kollektivt vilket sköts någorlunda bra och jag sköter i princip allt med möten, inckordering, planering, fodringslistor, ansvarar för mer eller mindre all drift och kontakt. Jobbar utöver detta heltid ca 40 minuter hemifrån (åt andra hållet).

Mao blir det en smula tungt i längden trots att jag tycker om att vara spindeln i nätet. Man tappar ridningen när man kommer vid 6-tiden, är där helt ensam jämt och kommer hem vid 9 - för att se att man både måste diska, dammsuga och allt vad det är. Ridningen och hästeriet blir lidande av att jag vill låta hästen leva i paradiset.

Har nu hittat ett ev alternativ - ca 2 minuter hemifrån. Detta är minst 300:- dyrare har mer bekvämligheter (ni vet toa, dush, ja allt), och skötsel av hagar, utfodring, vatten etc sköts av stallägaren. Dessutom har de flera stall på gården med seriöst ridande ryttare, och vill ha det så - att folk är där och rider - de har även personal på plats hela dagarna. Detta skulle vara ultimat om det inte vore för att hagen är endast 2 hektar. HELT GALET litet i jämförelse med våra 30.

Nu visste hon inte hur många häsar hon skulle ta in - hon var mån om att hagen skulle räcka - men som princip har jag alltid sagt 1 hektar/häst och fler än 3 hästar. Mao måste någon av dessa principer slopas om jag ska välja detta.

Efarenheter av så små hagar i lösdrift? Vad för hästar? Hur många? Vad tror ni om detta? Om man rider mer seriöst ka det vara värt det för hästen då? Eller är dt bättre att stanna i paradiset och sluta rida?

// Fundersam ttl...

Sv: Stallval? Hur liten hage är ok? (lösdrift)

Jag skulle flytta hästen! Låter som att du inte riktigt trivs och jag tror att du skulle få ut mer av din ridning. Kan även lägga mer tid på hästen (eller disken) när du slipper restiden.

Det låter som att du vill flytta, och det skulle jag också gjort. 2 hektar är inte pyttelitet och så länge det inte är så många hästar att de t.ex. trampar sönder hagen under de leriga årstiderna så borde det väl fungera bra!

Vad är meningen med att ha häst om du inte orkar/hinner rida och umgås med hästen ordentligt?

Det viktigaste tycker jag är att det får plats några hästkompisar i hagen, att underlaget håller och att det är så pass stort att de kan springa och att de kan gå undan från varann om de vill. Nog bör 2 ha räcka till det.

Egentligen, finns det något som gör att hagen "måste" vara mycket större och roligare bara för att hästen går ute dygnet runt? Mer än med tanke på slitage på underlaget? De hästar som står i box på natten har ju sällan 2 ha vinterhage...

Hur många hästar man kan ha på 2 ha är inget man besvara rakt av, det beror ju på markens beskaffenhet, hur lösdriftssystemet är uppbyggt, hur stor omsättning det är av medlemmar i hästflocken m.m.

Om man har en flock där det inte så ofta byts ut nån häst och där man har hårdgjort marken vid matplatser och ingångar m.m. så kan nog 2ha fås att räcka till för lösdrift av tiotalet hästar om man lägger upp lösdriftsystemet väl.

Absolut, undermedvetet och medvetet ser jag mig om efter något annat hela tiden. Men att byta till detta endast för min egen skull, är det verkligen ok?

Jag har häst för att kunna njuta av den, det kan jag inte nu. Men hästen kommer alltid först om det så ska vara att jag inte kan rida på 10 år. Frågan är OM denna hage skulle vara tillräcklig? Eller om hästen sulle må sämre av att gå så.

De hästar som står i box på natten har ju sällan 2 ha vinterhage...
DET har jag tänkt på.. och då känns 2 hektar helt ok. Men samtidigt är det få hästar jag anser har tillräckliga hagar. Hur bra tror ni att 2 hektar håller? För hur många? Vad för hästar?

Tror du?

Hagen är delvis skog, delvis betesmark - mest bete. Har dock inte sett den än (men har varit där för några år sen) utan det måste göras förstås. Denna lösdrift ska främst vara ett alternativ i mindre skala - några 10 hstar tror jag ej det blir - hoppas INTE! Det tror jag är aldeles för mycket. ca 5 st skulle jag tycka var en lagom flock isf. Men vad skulle hästen tycka? Bra fråga, jag vet.. :crazy: Men någon som har en liiiten aning eller erfarenhet??

Det är ju omöjligt att säga utan att veta hur marken ser ut och vad det är för hästar...

Våran vinterhage är knappt 1 ha och där har vi 4-5 hästar. Den har vi tänkt göra till lösdrift! Kanske inte helt optimalt, men det kommer att vara med tillgång till varsin box och flera hagar - den kommer endast att användas som lösdrift på vintern när underlaget är bra och det inte är alltför blött. Och så kommer vi grusa upp runt ligghall och ingångar. Lerperiod = box på natten och andra hagar att växla mellan, sommar = stor beteshage.

Hur bra det funkar kan jag kanske svara på om två år ungefär... :smirk:

Men de hästar som bor hos oss nu är så tajta så de står nästan "på" varann även nu i 5 ha sommarhage. Så att låta dem sova tillsammans på 1 ha lösdrift under vintern tycker inte jag känns orimligt.

Okej, ja dessa hästar ska ju utfodras på ett ställe hela tiden vad jag förstår och då går det inte att ha fler än 5-6 hästar för de trampar sönder oerhört. Denna hage ligger längs kanten på en liiiten höjd kan man säga (själva gården ligger högst) och kring den är det åkrar, lite träd (glest skogsparti) finns på den högre delen. Svårt ändå att avgöra kanske..

Frågan är om 2 hektar är så pass litet att hästen kommer att "ta skada" av det, om han kommer att lida av den lilla ytan. Det sista jag vill är att han ska lida av det, då är det mer värt för mig att inte kunna rida. Hans mentala hälsa går alltid först.

Är 2 hektar tillräckligt stort för att en häst ska trivas på en sån yta? Min häst ska trivas så pass bra i sin hage att han ska vilja stanna i hagen.

Jag skulle tippa på att vår lösdriftshage är på ca 1-1 1/2 hektar stor. Jag skulle vilja ha den större men det går inte pga vägar och grannmark som avgränsar. Men det fungerar helt ok i alla fall. Det är mest skog, vi har hårdgjorda ytor kring ingångar, hagutsläpp och foderbord. Det är en nödvändighet. Som mest har vi haft 1 stor häst och 5 ponnyer (1 A + 3 C). Vi har andra sommarhagar.

Det hela beror på så mycket. Det viktigaste är att det finns hårdgjord yta för hästen att stå på så att den slipper stå med lera upp till knäna. Sen beror det också på vad det är för storlek på hästarna. Små hästar trampar upp mindre än stora.

Sen är ju frågan hur hagen ser ut. Är den kuperad eller är den helt plan? Finns det träd och bergsknallar? Man kan med ganska så små knep få en liten hage att se större ut.

Kan du inte prova och i värsta fall flytta tillbaka om du märker att det inte fungerar på det nya stället?

Man brukar ju märka ganska så fort om ens häst trivs eller inte (eller en själv för den delen).

Mvh

Tora

Som jag skrev så är hagen delis kuperad (skog) och delvis öppen. Mer än så vet jag inte än.
Det är en mycket seriös anläggning med anställda på gården dagtid osv. så de kommer garanterat att se till att underlaget håller. Det som jag funderar mest på är hästens livsvalité i en så liten hage...

Skulle det inte fungera kan jag med all säkerhet flytta tillbaka till gamla stället, de har både plas i hagen (och kommer att ha) samt vill gärna ha oss där med tanke på att det är vi som styrt upp allt åt dem. Så det är helt sant, det kan vara värt att prova.

Vi ska dit och titta i helgen, sen får vi se.

Återkom gärna med en rapportering. Det är alltid spännande när någon åker och tittar på ett nytt stall.

Mvh

Tora

När min pålle gick på lösdrift var hagen ca 2 hektar, och jag upplevde aldrig den som liten. Naturligt dränerad sandjord, själva lösdriften låg högt så det blev inte särskilt lerigt. De gick tre hästar dygnet runt, och i vissa perioder tre till dagtid. Vi hade ensilagebalar i en häck som flyttades runt så de inte trampade ner samma fläck hela tiden. Hagen var uppdelad i två sektioner med en smalare passage emellan, vilket inbjöd till förflyttning däremellan. Varierad terräng men ytmässigt mestadels "platt gräs".
Denna hage användes ungefär oktober-maj, för bete fanns andra hagar.

En av de absolut viktigaste och grundläggande sakerna med god hästhållning är ju hästens rörelse- och "frihets"behov.

Jag tycker 2 hektars hage är ganska lite oavsett hästantal. Om hästen alltid varit van att gå i småhagar hade det ju inte varit så stor förändring, men din häst har ju haft det väldigt bra och då kan det bli en stor omställelse med förminskning från 30 till 2 hektar.

Jag förstår att resvägen skulle underlätta mycket för dig. Kanske kan du prova och ser du att hästen verkar må sämre kanske du kan flytta tillbaka? Finns inte möjligheten för dig att slippa att vara "spindeln-i-nätet" för att bara ha tid för din häst?

Du skrev "väldigt måna om sina hästar och otroligt trevliga". Det hade jag satt ett stort värde på.

Om jag inte är spindeln i nätet faller hela verksamheten, vilket det kommer att göra när jag flyttar men det får vara deras problem. Jag är en enda som ansvarar för att allt blir gjort i tid, att folk får sina fodringar osv.

Jag har möjlighet att flytta tillbaka - ja. De har både plats och vilja att ha oss där. Vilket gör att det känns ännu mer möjligt att prova detta.

Han har tidigare gått i både normala och små hagar. Alldeles för små hagar - såna som normalt accepteras av hästägare, dock inte av mig. 30 hektar har han haft i ca 2 år och under sommrarna före det gick han i hagar på omkring 10 hektar.

Senaste månaden (lite mer) har han gått i en hage som är kanske ca 8 hektar (har aldrig fått några mått) pga att han troligen reagerat på något i den stora hagen. Detta är också en anledning till varför jag skulle vilja flytta honom. Så att njurar och lever får vila från vad det nu är han får i sig där.

Väldigt måna om sina hästar är de i nya stallet också. Det tråkiga i det gamla stallet är att dit kommer hästar som folk INTE är måna om för att sen lämna (inte som inackorderingar utan för att stallägarna vill hjälpa någon bekant tex) - och återigen får man verka någon annans häst, ta hand om och tycka synd om. Som tur är så är ju just folk där så vänliga mot djuren att de tas om hand om så pass att de mår "bra". Vi har för tillfället en häst som skulle stå här en månad förra sommaren, hon är kvar, jag har aldrig sett hennes ägare nånsin och jag har hört kanske 5-8 ggr att "i morgon ska hon hämtas", men som sagt är hon fortfarande kvar. Som tur är verkar en hästägare henne och en annan har börjat pyssla lite med henne och ge henne mineraler för i sommras hade hon all päls kvar pga mineralbrist.

Det är som sagt alltid ngt. Och visst är folk måna om sina hästar men de är för den delen dock inte där speciellt ofta. De kommer ut några ggr i veckan och tittar till, borstar kanske, matar lite. De hästar som inte har ngt behov av att göra mer, de mår jättebra. Men sen är det en del hästar som inte vil ha det så.
Samtidigt kan man ju tycka att dessa folk inte är så måna om djuren jämt - efter som att det faktiskt blivit problem vid utfodring, vattning osv.. Man vill inte anstränga sig i onödan. Detta har vi dock fått stra upp - eller ja, jag då. :crazy: Det blir ingenting över till min egen häst.

Förstår hur du känner, det finns inget tråkigare än att stå tillsammans med folk som inte är aktiva när man själv är det. Man får ingen inspiration.
Tycker nog inte att du skall oroa dig så mycket för storleken på hagen - Du kommer ju att motionera din häst mycket mera och det kommer den säkert att tycka om! Hästar gillar ju faktiskt att arbeta och stimuleras. Så din häst kommer säkert tycka det är toppen. Plus att hästarna är sååå känsliga för hur vi mår, om du är glad och tycker det är roligare så kommer det garanterat smitta av sig på din häst! Jag hade flyttat om jag var du!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat