M

*mathilda*

Hej hopp!
Jag tänkte bara höra vad ni tycker om olika stalltyper: eget stall, inackordering, ridskola m.m. Vad tycker ni är för och nackdelar och varför har du hästen just där du har den? Meningslöst vetande, kan tyckas, men det vore kul och höra vad folk tycker :bump:

Sv: Stalltyp?

Eget stall: Har eget stall eftersom mina föräldrar och jag bor ute på landet och mamma har 5 hästar och jag två. Tycker att det är ett bra alternativ eftersom det inte blir någon stallhyra och man kan "designa" stallet hur man vill, så länge det följer lagen om hur ett stall bör vara.
Inackordering: Ett bra alternativ om man inte bor på landet/inte har eget stall. Det blir ju lite mer kostnader med stallhyran, men man får oftast många fler kompisar och vänner + att man oftast har någon att rida ut med.
Ridskola: Det som jag personligen inte skulle välja eftersom det ofta är mycket spring på en ridskola med barn i alla åldrar och det är mycket hästar som färdas in och ut i stall och hagar och det är svårt att få lugn och ro och att man inte kan använda ridhus/paddock när man känner för det, utan måste rida snabbt mellan lektioner eller på kväll/morgon.

Inackodering, för att vi helt enkelt inte har något eget stall.
Stallägaren har två hästar och vi har två. Vi ska hjälpas åt och turas om med mockning och sådant i vinter, men hon släpper ut och tar in dem för det mesta.
Nu på sommaren turas vi också om med det mesta.

Inackordeing, hyr hage+stall av bonde. Det är bara jag och min systers häst som går där. :smirk:

Har hästen hemma på gården, och det funkar ju utmärkt. Jag bestämmer och så är det med det. :)
Det blir ju ett jäkla fodrande och mockade, men det får man stå ut med :D
Hade förra hästen i inackorderingsstall och det fungerade bra, men saknade en kompis att rida med eftersom jag var yngst, och ganska mycket yngre än de andra. Men det är mindre jobb med själva stallarbetet, slapp mocka och fodra osv.
Ridskola skulle jag nog aldrig ställa mig på, om det inte är högst tillfälligt. För mycket spring och tjafs för min smak.

eftersom vi bor i villa i ett samhälle har jag alltid haft hästen inackoorderad, i allt från större "tävliungs stall" till mindre med ett par hästar. Nu har jag det världesbäst. Stallet ligger ca 2 km från mig. Det är ett lösdrfifts stall men det finns möjlighet till uppstallning, det finns många hagar i olika stortlekar och utförande, i stallet står nu 28 hästar, och de är uppdelade så att det bara är hästar som trivs med varandra. det finns en jättebra upplyst ridbana, hinderpark,. rundcorall. 1 km bort ligger ett stort nybyggt ridhus med unikt underlag.
Ägaren bedriver ridskola och turridning med isisar och shettisar, det är snåm grupper och det är inte rörigt. Ridtreängen är fantastik, stallet ligger bla franne med Mantorps ryttarnas terrängbana, kan man få bättre backar ;)
Så för mig kan det inte bli bättre :) www.rosendal.cc

Bison skrev:
eftersom vi bor i villa i ett samhälle har jag alltid haft hästen inackoorderad, i allt från större "tävliungs stall" till mindre med ett par hästar. Nu har jag det världesbäst. Stallet ligger ca 2 km från mig. Det är ett lösdrfifts stall men det finns möjlighet till uppstallning, det finns många hagar i olika stortlekar och utförande, i stallet står nu 28 hästar, och de är uppdelade så att det bara är hästar som trivs med varandra. det finns en jättebra upplyst ridbana, hinderpark,. rundcorall. 1 km bort ligger ett stort nybyggt ridhus med unikt underlag.
Ägaren bedriver ridskola och turridning med isisar och shettisar, det är snåm grupper och det är inte rörigt. Ridtreängen är fantastik, stallet ligger bla franne med Mantorps ryttarnas terrängbana, kan man få bättre backar ;)
Så för mig kan det inte bli bättre :) www.rosendal.cc

Oj,verkar vara ett toppen stall det där.

Eget stall: Vi har det hemma på vår gård, och det är mest fördelar. Vi har egen betesmark, får bestämma själv över mycket osv. Nackdelen är väl att det är rätt bindande. Man kan inte köpa till sig tjänster som mockning, insläpp osv. Däremot har vi rullande schema mellan hästägarna (fyra boxar) så alla får hjälpa till. Vi har ordnat det enkelt så man betalar för boxplats och grovfoder, sen får alla köpa eget kraftfoder och strö.
Inackordering: Har ingen egen erfarenhet, men var skötare på kompisens häst förut. Första stallet hon stod i var hemskt. Ägaren var aldrig där och såghur det var i stallet, scheman följdes inte, folk "glömde" att de hade insläpp, saker och foder blev stulna mer än en gång osv. Nu står hon i ett bättre stall, men ändock hör man då och då att det blir tjafs.
Ridskola: Skulle aldrig ställa hästen på ridskola. Kanske tillfälligt, men för mig och hästen är det alldeles för mycket spring och oro.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar