Stalltvätt utan massa vatten

Hellez1

Trådstartare
Finns det något bra och smidigt sätt att tvätta stallet utan att använda högtryck eller använda massor av vatten?

Stallet jag står i skulle verkligen behöva skuras ur nu i sommar, men de andra vill inte ha sina hästar ute nattetid, vilket gör att vi inte kan tömma stallet och blåsa ur det med högtryckstvätten. Det hade ju definitivt varit enklast annars, särskilt som det finns golvbrunnar i boxarna och stallet. Funderar på ångtvätt, men funkar den att använda på väggar och tak? Hur gör ni rent stallet?
 
Varmvatten och grönsåpa. Då vi inte har varmvatten i stallet kokar jag vatten hemma och tar med i en termos och sen blandar upp med kallvatten, sedan i med grönsåpa och bara börja skura med en hård borste. :up:
När vissa hästar va inne, städade vi ur några boxar, sedan fick det torka upp, spånade upp, flyttade hästarna och skurade de sista boxarna också, utan att alla hästarna måste ut. :)
 
Hur länge kan de gå ute då? Träffas man tidigt på morgonen, hivar ut hästarna. Tvättar, här beror det ju lite på hur mycket avlopp man har och kan skuffa undan vattnet.
Sen tar man in hästarna "sist av allt på dagen". Det borde funka.
 
Finns det något bra och smidigt sätt att tvätta stallet utan att använda högtryck eller använda massor av vatten?

Stallet jag står i skulle verkligen behöva skuras ur nu i sommar, men de andra vill inte ha sina hästar ute nattetid, vilket gör att vi inte kan tömma stallet och blåsa ur det med högtryckstvätten. Det hade ju definitivt varit enklast annars, särskilt som det finns golvbrunnar i boxarna och stallet. Funderar på ångtvätt, men funkar den att använda på väggar och tak? Hur gör ni rent stallet?

Jag vet inte hur stort stallet i sig är eller ser ut. Men där jag förut hyrde in mig fick man göra rent ens box själv och då sprayade jag väggarna med naturligt avfettningsmedel för bilen (ekologiskt och inga kemikalier, en sådan flaska som typ pälsglans - sådant sprejmunstycke). Lät det dra i några minuter och gnuggade sedan av det lite lätt med en svamp (på vissa ställen skurborste). Blev inget vidare blött - bara lite som torkade under natten av värmen. :)
 
I mitt stall kör vi uteboxarna som inte har gjuten platta utan bara gummimattor på grus för hand.
Jag blandar grönsåpa och vatten i spray flaska och spruta på ordentligt och låt stå och lösa upp några minuter sen skrubba med hård borste. Sen hink med rent vatten och en stor svamp att torka av med.
Planka för planka det tog ett tag men det blev väldigt rent och fint i boxen och jag behövde ingen mer motion den dagen...... ;)
 
I mitt stall kör vi uteboxarna som inte har gjuten platta utan bara gummimattor på grus för hand.
Jag blandar grönsåpa och vatten i spray flaska och spruta på ordentligt och låt stå och lösa upp några minuter sen skrubba med hård borste. Sen hink med rent vatten och en stor svamp att torka av med.
Planka för planka det tog ett tag men det blev väldigt rent och fint i boxen och jag behövde ingen mer motion den dagen...... ;)
Ps: alla gjorde sina egna boxar. Det hade varit väldigt jobbigt att göra ett helt stall själv.
 
Många bra uppslag! :)

Alla ansvarar för att skura ur sin egen box. Det som verkligen skulle behöva göras gemensamt är att skura taket och väggar vid uppställningsplatser och stallgång. Stallet är som ett L med ca 10 boxar på rad och sen uppställningsplatser och spolspilta i vinkel. Så det är ganska mycket vägg att skura. Det som kommer bli jobbigast, men som är nödvändigt är taket och det är ingen rolig arbetsställning att skura. Med högtryck hade det ju inte varit så farligt, men med skurborste.... Och för att det ska bli gjort måste jag nog ha lite bra idéer på hur vi ska göra.

Funderar också på om man skulle kunna flytta runt hästarna och tvätta vartefter, då några faktiskt har skickat iväg sina på bete.

@Lovisaleonora Vad för sorts ångaggregat funkar? Går det tex med Kärschers modell som ser ut som en dammsugare? Eller behövs större maskiner?
 
Angående taket, sätt fast skurborste på ett skaft, kan man stå upprätt på golvet och skura, inte lika jobbigt som att behöva stege för att komma upp och skura.
 
@Lovisaleonora Vad för sorts ångaggregat funkar? Går det tex med Kärschers modell som ser ut som en dammsugare? Eller behövs större maskiner?

Allt beror ju på hur fort det ska gå. Större aggregat, mer ånga, större munstycke - mer yta på kortare tid. Men jag hade nog kanske inte orkar mindre än Kärcher 4002. Bäst är ju att hyra för att testa, och sedan möjligen köpa till nästa år om det är aktuellt. Och hyra ut till stallkompisarna....

Fördelen är ju att det både blir rent och desinficerat.
 
Men där jag förut hyrde in mig fick man göra rent ens box själv och då sprayade jag väggarna med naturligt avfettningsmedel för bilen (ekologiskt och inga kemikalier, en sådan flaska som typ pälsglans - sådant sprejmunstycke).

Du får gärna berätta vad den produkten heter, jag har bara hittat m e m skadliga kallavfettningar.
 
Vi brukar låta stallet torka ett par dagar efter att vi heltvättat det med en hård borste, såpa och vattenslang.

Ska man få det så torrt att hästarna kan vara inne redan till natten, kanske man får skrubba små delar i taget och torka av det värsta med en trasa. Men den varianten är mindre rolig om det är ett stort stall ;)
 
Finns det något bra och smidigt sätt att tvätta stallet utan att använda högtryck eller använda massor av vatten?

Stallet jag står i skulle verkligen behöva skuras ur nu i sommar, men de andra vill inte ha sina hästar ute nattetid, vilket gör att vi inte kan tömma stallet och blåsa ur det med högtryckstvätten. Det hade ju definitivt varit enklast annars, särskilt som det finns golvbrunnar i boxarna och stallet. Funderar på ångtvätt, men funkar den att använda på väggar och tak? Hur gör ni rent stallet?

Jag hade väntat tills det blev en riktigt varm dag, skurat med högtryckstvätt och sen torkat rent så gott det går. Sen hade hästarna fått stå lite fuktigt första natten, det dör dom inte av.
 
Av ren nyfikenhet, varför vill inte stallkompisarna låta hästarna vara ute någon natt sådär? Låter hemskt oekonomiskt osv. :p
 
Av ren nyfikenhet, varför vill inte stallkompisarna låta hästarna vara ute någon natt sådär? Låter hemskt oekonomiskt osv. :p

Ja, jag tror ursäkterna är lika många som hästarna som står inne nattetid...

Tidigare har stallet tömts en vecka under sommaren för rengöring, men det verkar ha runnit ut i sanden senaste åren så underhållet har blivit ganska eftersatt. :meh: För att få till lite rengöring den här sommaren behöver jag kunna lägga fram några bra idéer.
 
Ja, jag tror ursäkterna är lika många som hästarna som står inne nattetid...

Tidigare har stallet tömts en vecka under sommaren för rengöring, men det verkar ha runnit ut i sanden senaste åren så underhållet har blivit ganska eftersatt. :meh: För att få till lite rengöring den här sommaren behöver jag kunna lägga fram några bra idéer.

Vad säger stallägaren?
 
Stallägaren kan ju enkelt styra upp det där genom att i god tid meddela att vecka 31 kommer stallet att stänga för rengöring. Vill man inte ha hästen ute så får man hyra in den någon annanstans den veckan,

Vissa har flera stalldelar och stänger en åt gången och låter hästarna som prompt måste vara inne stå i den andra delen.
 
Många bra uppslag! :)

Alla ansvarar för att skura ur sin egen box. Det som verkligen skulle behöva göras gemensamt är att skura taket och väggar vid uppställningsplatser och stallgång. Stallet är som ett L med ca 10 boxar på rad och sen uppställningsplatser och spolspilta i vinkel. Så det är ganska mycket vägg att skura. Det som kommer bli jobbigast, men som är nödvändigt är taket och det är ingen rolig arbetsställning att skura. Med högtryck hade det ju inte varit så farligt, men med skurborste.... Och för att det ska bli gjort måste jag nog ha lite bra idéer på hur vi ska göra.

Funderar också på om man skulle kunna flytta runt hästarna och tvätta vartefter, då några faktiskt har skickat iväg sina på bete.

@Lovisaleonora Vad för sorts ångaggregat funkar? Går det tex med Kärschers modell som ser ut som en dammsugare? Eller behövs större maskiner?
Modell dammsugare funkar alldeles utmärkt. Dessutom så dör bakterier av ångan. Ånga först en bit och vänta lite så löser skiten upp sig och sen gå på igen.Jag använder båda borstarna som är till, den lilla är perfekt runt vattenkopp och krubba och i gropar. Även microduken som man sätter på stora borsten är bra. Ha bara med en hink och skölj av allt då och då. Ibland torkar jag av med svamp efter. I år tog jag rotborste och såpa och sen ånga blev riktig bra.
 
Modell dammsugare funkar alldeles utmärkt. Dessutom så dör bakterier av ångan. Ånga först en bit och vänta lite så löser skiten upp sig och sen gå på igen.Jag använder båda borstarna som är till, den lilla är perfekt runt vattenkopp och krubba och i gropar. Även microduken som man sätter på stora borsten är bra. Ha bara med en hink och skölj av allt då och då. Ibland torkar jag av med svamp efter. I år tog jag rotborste och såpa och sen ånga blev riktig bra.

Åh, vad bra. Tror jag ska inrikta mig på att sälja in att vi ska använda någon sån! Behöver som sagt var hitta ett sätt så att alla parter blir nöjda, hästarna kan bo i stallet som vanligt OCH stallet blir rengjort :up:

Förr om åren så meddelade stallägaren vecka för tvätt och då fick man lösa sin hästs boende på egen hand. Men tyvärr har orken trytit senaste åren och om ingen tar tag i det är jag rädd att stallet inte alls blir skurat i år heller. Och det behöver verkligen rengöras för att hästarna ska ha en bra innemiljö.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp