STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vi har oxå precis köpt en gård, tillträde i sluet av mars.

Är i full planering med stallbygget, ska till länstyrelsen måndag!

Så har det varit för oss me, vi har letat i 10år, så gissa om man är glad nu :-D

Har för mig att jag läst någonstans att det inte kostar, men jag är ej riktigt säker.
Men efter besöket på måndag så vet jag, kan berätta mer då.:)

Nu har jag iaf bestämt mig för vilken utav alla mina ritningar som blir den som vi vill bygga. Ska bli SÅ roligt!:D

Vad bra, jag väntar med spänning på resultatet då:laugh:

Jag måste vänta med den större biten av ladugården (ko-delen), då banken krävde väldigt mkt kontantinsats, de verkar tycka att man inte ska ha någonting kvar till renovering alls:devil: Men som tur är finns det en stor lösdrift som räcker till 8-9 hästar, och 2 boxar i delen utanför ko-delen, dock har jag tänkt ta bort mellanväggen på dem, så det blir en stor, och sedan göra en till där det nu är en mindre silo, jag tror inte jag kommer att ha användning för den, det finns ju även ett rum till med sädestork i...
Har någon av er silo?

*KL*

Vi flyttade till hus 2 veckor innan jul, hyr under tiden vi väntar på att avstyckningen ska bli klar. Sen ska vi köpa det! :)

Det finns ett uthus till med en lite stalldel i som använts till några enstaka kossor skulle jag tro. Detta har vi byggt om till ett litet stall till min islandspojkar :bump:

Det fanns en stor gjuten krubba tvärsöver och en gjuten fodertunna eller vad det var i ett hörn. Pissrännor i hela golvet. Vi rev ut krubban och fodersaken och tog bort de som lossnade av golvet, flyttade vattenkranen in i hörnet och drog rör i golvet för vattnet att rinna ut på baksidan. Sen gjöt vi igen alla hål och rännor :) Nu har vi byggt två boxar, de blir ca 8 m2 var och en liten stallgång på ca 2 m. Stallgången är mest till för hovslagaren, jag kan grejja med hästarna i boxarna istället för på gången :)

Nu är det bara lite kvar på mellanväggen och resten på dörrarna så kommer vi kunna flytta hem hästarna nästa helg! Dörren mot baksidan ska gjutas igen och en del ställen på väggen behöver putsas och sen ska allt målas, men detta gör vi till våren/sommaren.

Mina bilder kommer om ca 2mån när vi har flyttat:D Dock är det ju kostall nu...

kl

Funderar på hur jag ska göra, vi får tillträde till gården den 20april, men då måste jag ju även flytta hästarna, fast jag får inte ha hästarna där innan det är förprövat:confused: Jag hinner ju aldrig få ihop allt det på någon dag:crazy:
Nån som har nått tips?

Kan du inte fixa någon tillfällig lösdrift eller stalla in hästarna i nått närliggande stall så länge?

Där finns ju en färdig stor lösdrift, men man får väl inte stoppa in hästar där innan det är förprövat? Har varit kalvar där innan...

I denna byn finns bara ko-bönder, ingen som har häst:crazy:

Nu hoppar jag in i tråden igen, har inte hunnit med nu på ett tag varit lite mycket hit och dit. Blir ju lätt så när man har köpt gård!:D

Är i full gång med att få ihop allt till att skicka in till förprövning, snart klart.

Där finns ju en färdig stor lösdrift, men man får väl inte stoppa in hästar där innan det är förprövat? Har varit kalvar där innan...
Hade jag varit i dina skor så hade jag ring in till länstyrelsen och frågat. De kanske kan godkänna bra lösdriften till en början så du kan flytta dit dina hästar på en gång.

Själv löser jag det med att låta mina hästar bo kvar i sitt gammla stall, har inte så lång bara 1 mil ungefär. Går att ha det så tills stallet blir färdigt.

Men det ska bli SÅ härligt att få hem dem på gården, måste bara flytta dit själv först...sen blir det stallbyggnation (när nu förprövningen nu blir godkänd).

Funderar på hur jag ska göra, vi får tillträde till gården den 20april, men då måste jag ju även flytta hästarna, fast jag får inte ha hästarna där innan det är förprövat:confused: Jag hinner ju aldrig få ihop allt det på någon dag:crazy:
Nån som har nått tips?

Om gräset växer då, vilket det borde göra, så kan du släppa dom i beteshage så länge.

Jo, fast det tar väl ett tag att få det godkänt? Samt att jag ju har ett sto med föl då, vill inte ha dem ute hela tiden...

Jo, fast det tar väl ett tag att få det godkänt? Samt att jag ju har ett sto med föl då, vill inte ha dem ute hela tiden...

Bete behöver väl inte godkännas? (inte helt säker, men aldrig hört talas om det innan). Då får du hela sommaren på dig att få upp en ligghall eller stallbyggnad och få den godkänd.

Nej bete behöver inte godkännas, det var stallet jag menade. Jag skrev med att jag har ett litet föl då, och det är inte lämpligt att ha den ute dygnet runt i april... Därav problemet:cry:

Då kan jag äntligen bidra med några bilder... Vi fick åka dit o mäta lite så jag kan skissa på en ritning!

nq47f8.jpg

jskc2o.jpg

Fler bilder kommer när jag får min dumma mob att funka:mad:

Ser jättetrevligt ut ju! Tegel tycker jag är så fint :)

Varför, åh varför, är jag för ung för att köpa gård? :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 987
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 563
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst