stalltemp. vintertid.

P

Pula

ikväll är det -8.3 grader kallt, men friskt och gott...
i stallet däremot var det +-0grader i eftermiddags, och stått stängt hela dagen, så jag satte på värmefläkten.
vi har två kallblod en på 3 år och en på 21 år och en quarter på 7 år, min fråga är om jag gjorde fel i att starta den, den andra som hyr in sig tyckte att den skulle vara avstängd för att hästarna inte mår bra över att ha det för varmt, med stort utropstecken....
ingen är rakad utan de har sin vinterpäls, får extra hö att äta , inga stalltäcken .
fläkten står ju bara på någon timma för hästarna värmer ju lite i sig när de väl kommit in sedan, det är ju bara lite grundvärme, det är väl inte för varmt med +3 grader .... eller ......??

Sv: stalltemp. vintertid.

Jag kan inte riktigt förstå varför du satte på den heller. Hästar klarar kyla hur bra som helst, speciellt dina som har vinterpäls och inte är rakade. De är väl ute om dagarna?.
Tror faktiskt hästar mår bra av frisk kall luft. Så länge inte stallet blir riktigt varmt och fuktigt så det rinner om väggar osv så mår och klarar hästarna av det bara bra.

Det är inte för varmt med 3plus, men helt onödigt är min mening.

anldeningen till att starta fläkten är ju för att inte vattnet ska frysa.

Onödigt, snarare klokt så inte vattnet fryser. Varför ska man ha minusgrader och snorkallt jämt och ständigt bara för det är ett stall ? Visst, hästar tål kyla men dom faller knappast i hop av flämt bara för man tillåter några plus så vatten håller sig rinnande.

Det skrev du inte i början och jag trodde det var enbart för hästarnas skull, alla stall har inte vatten så tänkte inte ens så långt ;).

Jag sätter också igång en fläkt för att vattnet inte ska frysa så det förstår jag mycket väl att du gör :).

Då så är det bättre att ha värmekablar i vattenledningarna.
Det drar mycket energi att köra värmefläkt vilket både är dyrt och dåligt för miljön.
Hästarna mår bäst av att slippa temperaturväxlingarna och människorna får ta på sig kläder.

Stall drar massor av onödig energi med dyra el-element och värmefläktar.
Vill man ha ett uppvärmt stall så bör man hitta andra lösningar.

Vi sätter på värme fläkt på vintern om det blir riktigt kallt på dagarna när hästarna inte är inne för att vattnet inte ska frysa. Men då handlar det om dygntemperatur runt - 10 grader, vilket inte händer så ofta här. Men aldrig fläkt på när hästarna är inne på nätterna. Annars har vi alltid något halv dörr öppen på natten, även på vintern, för att få bra luft i stallet. Då har vi ett stall med många helklippa hästar. Även om det kan kännas kallt när man tar in hästarna så blir det ganska snabbt varmt när alla hästarna är inne. Hellre ett extra täcke på än dålig luft istallet.....

Vi sätter på värme fläkt på vintern om det blir riktigt kallt på dagarna när hästarna inte är inne för att vattnet inte ska frysa. Men då handlar det om dygntemperatur runt - 10 grader, vilket inte händer så ofta här. Men aldrig fläkt på när hästarna är inne på nätterna. Annars har vi alltid något halv dörr öppen på natten, även på vintern, för att få bra luft i stallet. Då har vi ett stall med många helklippa hästar. Även om det kan kännas kallt när man tar in hästarna så blir det ganska snabbt varmt när alla hästarna är inne. Hellre ett extra täcke på än dålig luft istallet.....

*KL*

har uteboxar o vattenhinkar. Inga överdörrar för tillfället, de kommer :) brukar gå bra med vattnet bara jag är duktig o fyller på med varmvatten när jag tar in dom och ger dom varmvatten på morgonen i hagen. har haft häst i 13 år på detta vis och aldrig haft några probem med att de inte dricker tillräckligt.

hästarna mår bäst om man minimerar temperaturväxlingar. har vinterpäls på båda för övrigt. en varmblodig travare och en frieser.

nej +3 grader är inte för varmt. för hästarnas skuld spelar det dock ingen roll om det är 0 elller 3.

jag har haft 0-1 grader i stallet nu som det varit -10 på natten några dagar. har bara två hästar och stallet är väldigt luftigt så dom klarar inte att värma upp det. men jag lägger på flera täcken istället, kör oftast inte fläkten innan det blir minusgrader eller om jag av någon annan anledning behöver höja temperaturen. den drar sjukt mkt el!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 060
Senast: aramis
·
P
Hästvård jag hade lite frågor till er på buke hur ni gör i era stall på dag / natt. Jag och den andra tjejen som hyr in sig har tyvärr delade...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 112
Senast: CBoggie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?