Stalltäcke till hund för att slippa hästlukt - hjälper det?

Grålly

Trådstartare
Jag har en hund och jag har hästar, och jag vill gärna att hunden ska få följa med till stallet. Är dock inte alltför glad över att han kommer hem och luktar som en häst själv och lägger sig i soffan så den också börjar lukta och började därför fundera på om ett täcke skulle hjälpa så lukten inte sätter sig så på honom. Gillar inte att använda kläder på en hund som inte behöver det, så jag skulle antagligen ha dåligt samvete varje gång jag satte på honom det, men jag får ännu sämre samvete av att han ska vara tvungen att vara hemma eller att han inte ska få ligga i soffan eftersom han älskar det så. Och vi älskar att ha honom där - men vi älskar inte att ha hästlukt där.

Hur gör ni? Bryr ni er inte om lukten? Har ni inte med hunden? Eller har ni just täcke och tycker ni det hjälper? Jag vill i så fall ha någonting ofodrat, han sköter sin egen värme oavsett väder, täcket ska alltså bara hålla lukten borta.

Jag som gillar Hurtta har kollat på dessa två:

6247427-origpic-f5b6c7.jpg

6247518-origpic-76b953.jpg

Vill gärna ha någonting med reflexer som syns, därför tycker jag om nummer 2. Men vet inte vad jag tycker om den långa halsen. Hur långt går den? Upp till öronen?

Några förslag och tankar?

Sv: Stalltäcke till hund för att slippa hästlukt - hjälper det?

Jag har en whippet och hon är nästan alltid täckad i stallet, annars fryser hon.
Jag upplever inte att hon luktar häst när vi kommer hem.

Det översta täcket du visat är väl Hurttas värmetäcke? Om hunden inte behöver täcke så tror jag stenhårt på det andra. Det är ju dragsko längst upp på huvan så den kan du säkert vika ner. Annars går den, om jag inte minns fel, hela vägen upp till öronen.

Jag har en whippet och hon är nästan alltid täckad i stallet, annars fryser hon.
Jag upplever inte att hon luktar häst när vi kommer hem.

Det översta täcket du visat är väl Hurttas värmetäcke? Om hunden inte behöver täcke så tror jag stenhårt på det andra. Det är ju dragsko längst upp på huvan så den kan du säkert vika ner. Annars går den, om jag inte minns fel, hela vägen upp till öronen.

Båda ser ut som Hurrtas regnkläder - värmetäcket har pälsad kant runt halsen.

Okej!
Jag föredrar nog ändå det understa pga reflexerna.

Ok, då kanske det hjälper. Övre täcket är deras regntäcke, finns samma men fodrad också. Det behöver jag ju dock inte.

Ok, jag är nog också mer för det undre, just för reflexerna.

Räcker det med ett sådant täcke eller bör du kanske ha ett som även täcker benen?
Beroende på hundras förstås, det fastnar ju mindre på tex korthåriga chiahuahuaben än på dvärgschauzer/new foundland/etc

Vår jycke drog med sig en hel del i benhåren så jag kan tänka mig att lukten mest kommer därifrån.

Jag skulle nog föreslå hurttas regnoverall eller liknande då det även skyddar ben och mage, sen skulle jag spola av tassarna sista jag gör i stallet innan jag lastar in hund i bilen för att får bort ev sista lukt från dom.

Tror det beror mycket på vad hunden har för päls med, min är korthårig och släthårig och tar inte lukt av något mer eller mindre medans en hund med mycket päls kanske får mer dofter i pälsen.

Jag har stall och hund. Det enda jag upplevt dock är lut om han sprungit i hagarna. Då luktar tassarna hästskit. Men i pälsen har de inte satt sig. Har dock ett kallstall där taket är riktigt högt så luktar överlag inte så mycket. Men är de pälsen som lukten sättet sig så testa täcke.

Jag har svårt att tro att tunna regntäcken (speciellt nr 2 som är jättetunt) gör någon större nytta i det avseendet. Men du kan ju alltid prova.
Tror dock mer på någon slags overall.

Räcker det med ett sådant täcke eller bör du kanske ha ett som även täcker benen?
Beroende på hundras förstås, det fastnar ju mindre på tex korthåriga chiahuahuaben än på dvärgschauzer/new foundland/etc

Vår jycke drog med sig en hel del i benhåren så jag kan tänka mig att lukten mest kommer därifrån.

Jag vet inte - jag har en labrador. Tycker de "hela" overallerna ser så osköna ut, vet inte om jag vill sätta på honom en sådan...

Hunden är ju korthårig så han drar inte in, annat än lukt. Jag tycker han lukter minimalt men jag tycker ju inte jag heller luktar så efter en dag i stallet, min pojkvän däremot som inte håller på med hästar tycker att både jag och hunden luktar.

MikaTela: Ja, kanske borde ha ett sådant, men den ser inge skön ut...

Gotlandsrusset: Jag tycker som sagt inte han luktar desto mer, min pojkvän tycker det däremot. Jag har haft häst hela livet så jag kanske är immun :angel:

line_n: Du tror det? Hmm... Jag vill ju inte ha någonting tjockt, vill inte att han ska bli för varm. Han springer ju omkring och har dessutom ordentlig labbe-päls så det ska helst vara någonting tunt. Men om det inte hjälper så hjälper det ju inte.

Du kan ju ta dig en titt på t.ex. Blocket och Tradera och se om du kan köpa ett begagnat täcke för att testa? Då har du inte gått så mycket back som om du skulle köpa ett helt nytt.
Om du har lite tur så kan du nog hitta en overall också!

Hööks har en overall i fleece på rea just nu så kan vara något att pröva och se om hunden kan vänja sig vid innan köp från Hurtta vars overaller jag verkligen kan rekommendera!

Sen har Doggie regnoveraller även till stor hund för runt 300 kr beroende på storlek!

Om jag tar med min hund till stallet så brukar hon faktiskt inte lukta så mycket, men gör hon det så duschar jag av henne med en omgång schampo över ryggen och tassarna. Tar max 10minuter och hunden luktar inte häst sedan, sen har vi inte det så strängt då hunden får lov att vara i soffan osv. om den luktar häst men min hund badas rättså ofta. För enligt mig ska hunden vara ren och inte jätteskitig, men är hon bara grusig efter att hon lekt så borstar jag av henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 458
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 054
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010