Stallströ-gödselhantering

G

Gervin

Är det någon som har en bra bild på olika stallströers kostander i helhet från att de kommer hem till att de är utkörda som gödsel.

Vad är mest ekonomiskt utifrån vad som finns. Halm, spån, torv, olika papper, pellets.

Jag satt och jämnförde men vet inte om det är helt rätt. ÄR det någon som vet+

Sv: Stallströ-gödselhantering

En väldigt stor del av totalkostnaderna är transport av strö, kostnader för gödselhantering samt alternativvärde för dyngan.

Dessa kostnader kan ofta vara högre än inköpspriset....

För att dessa kostnader ska bli så låga som möjligt så ska ströt vara drygt, ge en kompakt och lättbrunnen dynghög samt vara attraktivt som gödning eller jordförbättring.

I de flesta fall tror jag att dessa kostnader är lägst för torv, följt av halm.

Spån är formodligen det strö som är dyrast att hantera, i synnerhet spån i lösvikt ger extremt dyra hanteringskostnader - är det i hårdpackade balar så blir åtminstone transport till stallet lite bättre pris på... även om transporten från stallet är lika illa som för lösviktspånet.

Spånet ger dessutom en svårbrunnen dynghög som tar onödigt stor volym på dyngplattan vilket ger dyrare kostnader för dynghantering och spåndyngan är dålig som gödning/jordförbättring vilket gör den svår att bli av med.

Detta resonemang ger ju även något billigare transportkostnader för pellets jämfört med många andra strömedel då man kan frakta med sig mera pellets än strö i lösvikt vid transport.

Jag tror också att torv är mest ekonomiskt. Gödselhögen blir inte så stor och den är lätt att bli av med.
Vi har en bekant som driver jordbruk med ekologisk odling och han är jätteglad över att han får komma och hämta vår gödselhög varje år.
Jag vet en som dessutom får betalt för sin torvgödsel - han säljer den till en champinjonodlare :p

vet åtminstone en som får sin torv gratis mofrån lokala torvfabriken mot att de får gödslet som blir av torven.

vet åtminstone en som får sin torv gratis mofrån lokala torvfabriken mot att de får gödslet som blir av torven.

lyckliga han, här uppe i norrbotten så har vi inte speciellt vanan av att använda torv samt att den är ännudyrare än spån som vi betalar jäklit mkt för och som är under all kretik. Så personligen har jag gått över till halm, men det är ingen lek att få tag på här uppe då dom inte odlar mer än havre och korn och det är inte alla som tar reda på halmen.

sen så har även dom som då tar reda på den börjat inse värdet i den så den har också börjat kosta.:(

I Västernorrland kostar paketerad spån ungefär lika mycket som torv... och spån i lösvikt är ofta en dyr historia i frakt.

Även om man skulle få spånet gratis från tex ett sågverk så kostar det ca 300 kr i timmen att köra med traktorvagn och hämta, 1000 kr i timmen att leja in lastbil och att köra med hästsläp och personbil ger ännu sämre ekonomi än både traktor och lastbil sammantaget.

Sen kommer priset för dyngan... jag kan ju bara tala för mig själv, jag som driver lite jordbruk kan tänka mig att betala för torvgödsel - men spåndyngan tar jag inte emot ens om du levererar den ut till åkern, den är inte ens värd traktorkostnaden för att sprida eller plöja ner.

Ska jag ta emot spåndynga så får du lov att betala för såväl frakt som för spridning, vilket borde hamna på åtminstone 500 kr per månad och häst räknat mellan tummen och pekfingret för de månader hästen står uppstallad.

Planerar att ha bädd med enbart torv. Detta (iaf "underdelen" av bädden) kommer sedan vara färdigt att lägga i trädgårdslanden på vårkanten när bädden töms och förnyas. Förhoppningsvis blir det en rimlig mängd (och förhoppningsvis fungerande) färdig gödsel från två hästar.

Därmed har man troligtvis minskat ned kostnaderna till inköp av strö och frakt hem. Att ha plats att köpa in en hel del stö åt gången ger billigare pris/bal och har man inte plats/får ännu billigare i större mängder än vad som är intressant så samköper man med någon annan hästägare. Skulle tippa på att det inte är svårt alls att få svar på en annons om samköp av torv om priset blir reducerat.

Skulle tro att wellpappströ också är väldigt bra ur gödselhanteringssynpunkt. Det multnar fort eftersom det består av papper och tar heller inte alls mycket plats.

Planerar att ha bädd med enbart torv. Detta (iaf "underdelen" av bädden) kommer sedan vara färdigt att lägga i trädgårdslanden på vårkanten när bädden töms och förnyas. Förhoppningsvis blir det en rimlig mängd (och förhoppningsvis fungerande) färdig gödsel från två hästar.

Därmed har man troligtvis minskat ned kostnaderna till inköp av strö och frakt hem. Att ha plats att köpa in en hel del stö åt gången ger billigare pris/bal och har man inte plats/får ännu billigare i större mängder än vad som är intressant så samköper man med någon annan hästägare. Skulle tippa på att det inte är svårt alls att få svar på en annons om samköp av torv om priset blir reducerat.

jag har alltid köpt pallvis men inte ens detta är ekonomiskt. Nu är det över 2 år sedan jag slutade med spån men då låg en pall på dryga 2500 tusen sen ska du ju räkna in frakt som man skriver här ovan å så...när man började bala spån var den bra och en pall räckte hela vintern för mig (mockar extremt noga) men sista 2 åren så gick det åt mer än dubbla mänden då man bara fick sågspån även om man påstod att det var kutterspån och dammfritt. Givetvis har jag reklamerad spånet och fått nytt men tyvärr lika dåligt så jag har slutat med spån.

Det man vann på detta för min del är ju faktiskt att hästarna alltid har nått att pilla i så dom här tröstlösa tråktuggorna på väggarna (ingen är krubbbitare) har totalt upphört, nu är det väll nån fölunge som tar sig en smakbit när dom är små å så men inte dom vuxna. *s* vilket är bra.

Jag kommer ju ha hästen i Skåne så där är det ju nära till det mesta verkar det som. Att köpa pallvis blir ju dyrt men det blir ändå en del billigare än att köpa i små mängder (enl. de hemsidor jag tittat förbi på iaf). Frakt får man ju såklart räkna in men som jag skrev så ger troligtvis torven oss mest tillbaka och förhoppningsvis inga fler utgifter efter inköp.

Halm kommer jag dock ha i mindre mängd så hästarna har fri tillgång på halm upptill höet både i box och hage.

Norrland verkar mindre kul att ha häst i =/ Förutom era markpriser då, de hade man ju nästan kunnat döda för :D Så se det som att det ni tjänar i mark/hyra får ni lägga på bla strö :)

Lycka till....
I fyra år har jag försökt köpa pallvis från den leverantör som har den bästa torven. Ännu har jag inte lyckats, då det varit brist på torv på grund av de milda vintrarna.
Istället tog vi hem sex pallar från Granngården, det blev inga rabatter alls men själva frakten kostade endast 400 kronor. Betydligt billigare än om vi själv skulle ha kört och hämtat sex balar åt gången......

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 701
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 082
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
744
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II