Stallrutiner/regler

Sv: Stallrutiner/regler

Jag har ju eget stall och sätter upp rutinerna själv vilket är skööönt när man kommer från ett större inackorderingstall där alla har olika viljor... :grin:

07.00: Morgonfodring
08.30: Täckesbyte/Utsläpp
12.00: Lunchfodring
17.00: EMfodring
20.00: Insläpp/Täckesbyte/Visitering
21.00: Kvällsfodring

Än så länge får de ingen EMfodring för deras hage är stor och de har fortfarande mycket gräs kvar otroligt nog! Brukar skjuta på lunchningen lite ist.

Vi har faktiskt inga "regler" så i vårt stall. Stallägaren fodrar, släpper ut och in, dessutom ger hon mat till de som inte vill ha maten i burk. Alla sköter väl sitt eget, städar efter sig sjävl. Superbra stall!

Står i kollektiv stall

senast 7.00- morgonfodring
därefter utsläpp, efter utsläppet sopar man och snyggar till i stallet.
ca 12- lunch
16-18 insläpp+fodring
20-22 kvällsfodring

Alla mockar, fixar mat,vatten och sånt själva.

I mitt stall har jag följande rutiner:

¤ Fodring 06.00, kraftfoder.
Efter att hästarna har ätit upp sin mat, en snabb avborstning så att ingen halm hänger i man eller svans.

¤ 06.30 Utsläpp, fri tillgång till hösilage (rundbale).
Kolla vatten samt fylla på om det behövs, räfsa upp kring liggande nedtrampad hösilage.

¤ Stöpa kvällens helhavre giva, tillsammans med betfor.

¤ Mocka boxarna
Strö
Diska ur vatten hinkarna
Fylla på med nytt vatten
Fylla på hö krubborna med råge
Sopa hela stallet
Räfsa utanför gödsel dörren

¤ Kolla elstaketet har full strömstyrka

¤ 17.00 - 18.00 Insläpp, samt kvälls kraftfoder.
Insläppstider hänger på hur vädret är och har varit under dagen. Går igenom alla så att alla mår bra.

Godnatt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har eget stall, inga inackorderingar. Finns några regler...

1 Ordning, allt ska vara på "sin" plats.
2 Ingen sopning när hästar står inne
3 Fri tillgång på grovfoder inne som ute. Då höt inne spolas med vatten ska kvarvarande hö i bingarna kastas ut innan nytt läggs in.
4 Utsläpp mellan 7 - 9 beroende på om jag jobbar eller ej
5 Mockning i samband med utsläpp när jag är ledig eller jobbar kväll, annars direkt när jag kommer från jobbet.
6 Insläpp mellan 21 - 23 beroende på om jag jobbar dag eller kväll
7 Mönstring och omvårdnad i samband med insläpp och när hästarna tas in för träning.
8 Kraftfoder serveras vid insläppet

Oerhört enkelt att följa för mig:D...är så skönt att inte ha några hyresgäster;).

I stallet där jag står är det bara jag och en till, så vi har inga direkta regler eftersom vi kommer bra överens ändå och kommunicerar duktigt ;)
Vi har inga strikta på pricken-tider men vissa riktlinjer som vi följer.

såhär ser hästarnas dagar ut;

Före 8: frukost och utsläpp, hö i hagen

Före 3: (oftast halv två-två) lunch i hagen

Efter halv 7: insläpp, kvällsfodring.

hade gärna fodrat oftare men det blir svårt för oss att få ihop, men hästarna mår jättebra och är inte stressade vid fodringar osv.
Tror bara de mår bra av att ha lite flexibla tider för de är väldigt harmoniska vid både fodringar och in-utsläpp. Ingen som sparkar i väggar eller stressar när de ska ut eller in osv, inte när de var fler i stallet heller.

Annars är väl regeln att inte sopa när min häst är inne eftersom hon har lite känsliga luftvägar.
Annars, hålla rent efter sig och ta väl hand om hästarna typ ;)
Trivs väldigt bra både jag och hästen!

Vi har inte så många regler, för vi är inte så många:)

Inte använda olika hinkar mellan olika hästar är en viktig regel dock, med tanke på dopningsrisken.

Vi har eg. inga bestämda tider förutom att det får kraftfoder en gång på morgonen och en gång på kvällen. Hö finns det alltid i hagen. De går på lösdrift så det är inga spec. utsläpp elr insläpp, man tar in hästarna när man kommer och släpper ut dem innan man går.

reglerna är väl att man ska lämna stallet rent och snyggt efter sig så det inte är ngt extra arbete för den som kommer sedan..:)

Så här ser dagen ut för hästarna och oss.
5:30-6:00 utgång och morgonfodring i hagen
6:00 mockning, vattenbyte, hö läggs in för kvällen
10:00-11:00 lunchfodring i hagen
15:00 middagsfodring i hagen
Här mellan så mockas hagarna med.
19:00-20:00 insläpp och fodring i stall

Under dagen så rids det och stallet sopas, alla plockar iordning efter sig allt eftersom.
Alla fodringar sköter vi i familjen (stallägarna)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
355
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar