Stallritning

S

sussa

Nu är allt klart o bygget börjar nu i höst för mitt stall! Men Ändå skulle det vara kul att få in Flera idér på Skisser. Jag har lagt ut tråd förut om det, men då skulle vi bygga nytt ( tänkte vi). Men efter många vändningar hit o dit så Renoverar vi o Bygger om vår Lada istället! Så Måttet på satllet är då runt 6x8 meter. 6 meter i bredd och 8 meter Långt. Sadelkammare o Foderkammare är ej inräknat i dessa mått utan de ligger jämnsides med varandra på höger kortsida. Utgången eller gångarna ska vara antingen på framsidan eller på Vänster Kortsida!! Är ni med? ;). 2 boxar och 1 ponnybox ska får rum. Men hur gör jag med spolspiltan?? ska jag ha Brunn i stallgången där man kan skölja av dem provisoriskt?. Måste tilllägga att jag har lösdrift med :d. Så stallet kommer att användas mest under skötsel, och hårda vintrar mm.
Kom med idér, det är så kul med massa förslag och åsikter :idea: Kram sussa
 
Sv: Stallritning

Spännande! Jag gjorde en liten ritning med ungefärliga mått. Dörrarna placerade jag ut lite på måfå, hoppas det blev någorlunda rätt iaf :laugh:

namnlss_49557904.jpg
 
Sv: Stallritning

kan du göra en liten skiss?

har du räknat in tjockleken på ytterväggarna?

finns det brunn eller måste du bila upp golvet för att anlägga avlopp? och vart blir det smidigast att anälgga denna? finns det inte brunn så bygg hellre en gruslåda utanför stallet så du kan dra ut slang och spola av snabbt utomhus..


jag skulle nog ha lagt alla boxar i en rad längs längsta väggen, 2 boxar på 2,75 m bredd och en på 2,4 m bred, alla boxar 3,45 m djup, utgången mitt på långväggen (från boxdelen sett alltså)..

jag skulle ha ingång till foderkammaren direkt från stallgången och därifrån gå till sadelkammaren, då sparar du in på stallgången när du ej behöver ha 2 dörrar direkt från stallet till dessa utrymmen..
 
Sv: Stallritning

Jättefint, ser ungefär ut som jag hade tänkt mig,, Kul:laugh:
 
Sv: Stallritning

kan du göra en liten skiss?

har du räknat in tjockleken på ytterväggarna?

finns det brunn eller måste du bila upp golvet för att anlägga avlopp? och vart blir det smidigast att anälgga denna? finns det inte brunn så bygg hellre en gruslåda utanför stallet så du kan dra ut slang och spola av snabbt utomhus..


jag skulle nog ha lagt alla boxar i en rad längs längsta väggen, 2 boxar på 2,75 m bredd och en på 2,4 m bred, alla boxar 3,45 m djup, utgången mitt på långväggen (från boxdelen sett alltså)..

jag skulle ha ingång till foderkammaren direkt från stallgången och därifrån gå till sadelkammaren, då sparar du in på stallgången när du ej behöver ha 2 dörrar direkt från stallet till dessa utrymmen..

Hallo, jo brunn finns, den är mellan dörrarna till sadel och foderkammaren, där kan jag spola av dem . Jag får ej in skissen :confused:
 
Sv: Stallritning

vart har du skissen publicerad någonstans då?
 
Sv: Stallritning

29191267.jpg


Något i denna stil skulle jag ha gjort! Eller med två utgångar, en på varje långsida. Men det kan vara bra med plats för spånbal/skottkärra/etc. Hoppas att brunnen är placerad så att det skulle vara möjligt att ha spolspiltan där jag satte den. Utgår ifrån BeastieBabe's idé om att gå igenom den ena kammaren till den andra. Mitt tips är att gå igenom sadelkammaren isåfall - då hamnar foderkammaren bakom två stängda dörrar och det blir mindre risk för att någon lös häst ska komma åt fodret!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp