Stallplatsbekymmer...hur göra?

M

Mitzi

Vad är viktigast egentligen: Att stå i ett stall med jättebra gemenskap och trevliga stallägare, eller att stå i ett stall med perfekta ridvägar/träningsmöjligheter?

Det förstnämnda stallet står jag i nu. Allt är egentligen så perfekt det kan bli, förutom en sak: Ridvägarna och träningsmöjligheterna. Det finns inga ridvägar alls och man är hänvisad till leriga åkrar större delen av året. Detta gillar inte min häst, hon avskyr att klafsa omkring i lera, och jag avskyr det lika mycket:(
Vi har tillgång till en mindre manege och paddock. Problemet är att båda har dåligt underlag. Sanden är alldeles för djup. Att rida i manegen och paddocken är som att pölsa fram i hög snö. Inte så bra för min lilla fyraåring (ponny) som är under inridning.

Det stallet som jag nu fått möjlighet att flytta till är inte lika fräscht och man måste göra lite mer (halvkollektiv) än i nuvarande stallet. Det är också lägre standard: inget utedass, varmvatten eller sadelkammare (!) Men å andra sidan är träningsmöjligeheterna nästintill perfekta.

Jag vill egentligen inte flytta från nuvarande stallet eftersom det är så bra, men jag har kommit in i en svacka där jag inte har nån lust att rida längre pga av ridvägar/usel manege. Min häst är dock bara fyra och jag måste därför ge henne en bra grundutbildning.

Undrar vad ni har för erfarenheter. Skulle ni flytta om ni vore i min situation? Stallet är ju en rätt stor del av ens sociala liv. Jag trivs jättebra nu och är förstås orolig att jag inte kommer trivas lika bra i nya stallet. Men ridvägarna kanske uppväger?

Sv: Stallplatsbekymmer...hur göra?

Jättesvårt det där.
Jag har stått i stall där det inte finns så bra ridmöjligheter, och vet precis hur det är när man inte kan rida nästan nånstans. Och samtidigt är det ju jätteviktigt att hästen och du trivs i stallet med.
Jag vet nog inte riktigt vad jag skulle prioritera om man blev tvungen att välja, men jag tror nog att jag skulle prioritera ridmöjligheter. Mest pga att jag tävlar i Distans och utan bra ridmöjligheter så skulle jag inte kunna tävla alls. Hoppas du hittar en bra lösning som fungerar både för dig och hästen

Kan du inte leta vidare tills du hittar ett ställe som har både bra ridvägar/träningsmöjligheter och bra stämmning i stallet?
Jag har varit i samma situation, men jag letade vidare och hittade ett stall som har båda...
Stort lycka till!

För mig som är ensamvarg är valet enkelt. Om du vill utvecklas som ryttare måste du ju ha god tillgång till ridmöjligheter.

ett dilemma det där...
är nog mycket svårt att välja. som någon sa skulle jag nog leta vidare tills jag hittade ett ställe där det finns både härligt folk och fina träningsmöjligheter...

En fundering jag fick är att hästen nog borde trivas bäst i första hand eftersom det är hästen som bor i stallet...(kan ju faktiskt jag me göra periodvis...):D hmmm....som sagt..ett dilemma...
du vet ju vad du har, men inte vad du får...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel