Stallplats letande ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Havregryn

VILL PÅPEKA ATT DETTA INTE ÄR NÅGOT ANNONS OM STALLPLATSLETANDE!

Man lägger in annonser, man svarar på annonser, man lägger upp lappar i stall osv.

MEN HITTAR INGET!!

Inte kräsen på platsen, och kan betala bra med pengar för en boxplats.

MEN HITTAR INGET!

Är det i regel svårt att hitta stallplatser vid större ställen (städer) som har stort "hästtäthet? Hur har ni upplevt de?

Sv: Stallplats letande ...

Av de inlägg som syns här på buke så är det fler och fler som börjat räkna på ekonomin i samband med uthyrning av stallplatser. Det är svårt att få rimlig ekonomi med tanke på det arbete man måste lägga ner eftersom få är beredda att betala de stallplatsavgifter som blir resultatet. Räknar man in underhåll av byggnader, el, vatten, försäkringar, foder, strö, stängsel med mera så kommer de flesta fram till ett självkostnadspris på runt 2000:-. Då arbetar man alltså gratis som stallägare, lägger du på kostnad för arbetstid så hamnar kanske en rimlig stallhyra runt 3500-5000 beroende på servicegrad.

Jag tror att regelverken kring djurhållning spelar roll också. Har man några privathästar (fyra eller färre) så behöver man inte krångla med tillstånd för byggnadsåtgärder och annat. Bygger man till ytterligare några stallplatser så får man både bekosta ritningar och 3000:- till länstyrelsen samt betala kommunens återkommande kontrollbesök. Lägg sedan till ett antal andra regler så förstår man att steget mellan privatstall för egna hästar (högst fyra) och ett privatstall med några platser för uthyrning blivit större under senare år.

kan bara hålla med. Det är jättesvårt att hitta stallplats nära större städer. Man får nog bita i det sura äpplet och köra ngra mil.. tyvärr.

Här runt Karlstad finns massor av stallplatser. Det finns hästar och stall nästan överallt. Allt från småstall till stora. Inga problem för hästägarna att få det de vill ha. Det varierar säkert mycket på olika håll i landet.
De ligger ju inte mitt i stan förstås, men åker man 1-2 mil från stan finns mycket att välja på.

Inte runt Uppsala i alla fall. Men det är ju lite av en 'småstadsstorstad'.

VILL PÅPEKA ATT DETTA INTE ÄR NÅGOT ANNONS OM STALLPLATSLETANDE!

Man lägger in annonser, man svarar på annonser, man lägger upp lappar i stall osv.

MEN HITTAR INGET!!

Inte kräsen på platsen, och kan betala bra med pengar för en boxplats.

MEN HITTAR INGET!

Är det i regel svårt att hitta stallplatser vid större ställen (städer) som har stort "hästtäthet? Hur har ni upplevt de?

Vaddå? Runt Malmö finns det ju massor av stall som har stallplatser tex i Kongsmarken och flera gårdar i och kring Lyngby. Det är inte många dagar sedan ett stall i Kongsmarken annonserade på Blocket. ( Jag tittade till två ggr för en jag känner hade häst där för ett par år sedan och det är ett riktigt mysigt stall med stora beteshagar och faktiskt också ett mindre ridhus)

Malmö Ridklubb har väl också en del stallplatser att hyra ut? Det stället ligger ju praktiskt taget I LIMHAMN?????

/KT

Bor själv i Malmö så jag har ganska bra koll på vad som finns. Har du bil eller är du beroende av buss/tåg? Det försvårar det hela rejält. Hur lång resväg kan du tänka dig och vad ska ingå? Det svåraste är att hitta stallplatser med bra hagar ,de flesta har pyttesmå lerhagar. Sen är det ju inte så lätt med bra ridmöjligheter, det är ju ganska begränsat . Kan du tänka dig 2-3 mil bort så finns det mycket att välja på men det tycker jag är för långt . Står själv vid Skabersjö.

Vaddå? Runt Malmö finns det ju massor av stall som har stallplatser tex i Kongsmarken och flera gårdar i och kring Lyngby. Det är inte många dagar sedan ett stall i Kongsmarken annonserade på Blocket. ( Jag tittade till två ggr för en jag känner hade häst där för ett par år sedan och det är ett riktigt mysigt stall med stora beteshagar och faktiskt också ett mindre ridhus)

Malmö Ridklubb har väl också en del stallplatser att hyra ut? Det stället ligger ju praktiskt taget I LIMHAMN?????

/KT

Nja...jag bor ungefär där TS bor och det är riktigt ont om stallplatser. Jag vet vad jag vill ha och det är svårt. Lyngby och det hållet är alldels för långt borta och helt fel håll för mig.
Malmö Ridklubb har flera års väntelista och jag skulle inte ha mina hästar där igen iaf. Men det beror ju på hur mycket man värdera utevistelse och så. Mina hästar ska iaf vara ute minst 6 timmar om dagen och det är de inte på de stora ridskolorna.

Senast ändrad:

Hmm de är nog sant de.. kommer kaske bara bli svårare och svårare att hitta platser..

att åka 1 - 2 mil för mig är inget problem, tyvärr måste de dock vara hyfsade lokal förbildelser. Kanske de som sätter stopp?

Kanske ska man flytta.. *skrattar*

Hittar inte annonsen du syfter på på blocket, sen malmö ridklubb stå jag i kö hos har gjort de ett år redan, de har inte platser lediga, annars hade de varit toppen. Det finns inte många annonser ute om stallplats runt malmö tycker jag, jag hittar dem i alla fall ej.

fred: jag pm.ar dig

Jordgubben från Skåne: att man inte kan få allt har jag redan fattat, fast är inte sp kräsen av mig när de gäller vissa grejer, men ont om platser är de ute just nu..

Av de inlägg som syns här på buke så är det fler och fler som börjat räkna på ekonomin i samband med uthyrning av stallplatser. Det är svårt att få rimlig ekonomi med tanke på det arbete man måste lägga ner eftersom få är beredda att betala de stallplatsavgifter som blir resultatet. Räknar man in underhåll av byggnader, el, vatten, försäkringar, foder, strö, stängsel med mera så kommer de flesta fram till ett självkostnadspris på runt 2000:-. Då arbetar man alltså gratis som stallägare, lägger du på kostnad för arbetstid så hamnar kanske en rimlig stallhyra runt 3500-5000 beroende på servicegrad.

Jag tror att regelverken kring djurhållning spelar roll också. Har man några privathästar (fyra eller färre) så behöver man inte krångla med tillstånd för byggnadsåtgärder och annat. Bygger man till ytterligare några stallplatser så får man både bekosta ritningar och 3000:- till länstyrelsen samt betala kommunens återkommande kontrollbesök. Lägg sedan till ett antal andra regler så förstår man att steget mellan privatstall för egna hästar (högst fyra) och ett privatstall med några platser för uthyrning blivit större under senare år.

Man får ju ha 10 egna hästar under 24 mån om man inte har verksamhet.
Helt klart kommer en hel del seriösa stall (momsregistrerade) av mindre format att försvinna.

Med tanke på alla regler o mått, avgifter kors o tvärs. gör att de flesta mindre hästföretagarna kommer försvinna så småningom.

Finns ingen med normal hjärna som vill jobba gratis i alla möjliga och omöjliga väder, bli påhoppade av griniga hyresgäster, skadade av ouppfostrade hästar, oanmälda besök från myndigheter som knappt vet vad dom pratar om.

Läste om nån som hade haft en inspektör som förskräckt utropat "inte får man spika i hästarnas hovar".

Otroligt

Här runt Karlstad finns massor av stallplatser. Det finns hästar och stall nästan överallt. Allt från småstall till stora. Inga problem för hästägarna att få det de vill ha. Det varierar säkert mycket på olika håll i landet.
De ligger ju inte mitt i stan förstås, men åker man 1-2 mil från stan finns mycket att välja på.

Va finns det? Det viste inte jag. I höstas fick vi bara ta den vi har. Kanse bor på fel ställe, bor en mil väster om K-d.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka