Ställning - överböjning?

cristobal

Trådstartare
Har jag fel när jag tycker att jag ser de flesta islandsryttare överböja sina hästar, när de är ute efter ställning?
När jag gått på isisridskola har vi fått böja alltför mycket, vilket jag nu tänker bara leder till tappade ytterbogar...
Om det finns en anledning till detta vill jag veta varför.

Sv: Ställning - överböjning?

Jag har inte sätt någon islandsryttare överböja sin häst..
Men en utav mina tränare brukar böja sin passhäst ganska mycket, ser nästan överböjt ut, men han flyttar bakdelen samtidigt och tappar inte någon ytterbog.

Ibland vet jag att man kan få "över" böja hästen för att just bara få den att lyssna på inner skänkel. Men ja håller med att ibland kan de se lite överböjt ut.
Men alla rider ju sina hästar olika. Så ja tror alla har sina knep på sina egna hästar=)

Och ja har en pass häst som ovan skrev att hon sett många passryttare överböja för bakdelens skull. Det gör även jag=)

Generellt är väl böj och töj en filosofi som är bra i lagom mängd. Har stött på tränare inom såväl dressyrdiciplin som islandsdiciplin där överböjning använts för ett visst syfte i en övning. Men jag vill inte hålla med om att ställning överlag lärs ut som överböjning. Varken utav islandshästinstruktörer eller övriga instruktörer.

Frågan är också i vems ögon hästarna är överböjda, överböjd är ju inte ett exakt mått.

Generellt är väl böj och töj en filosofi som är bra i lagom mängd. Har stött på tränare inom såväl dressyrdiciplin som islandsdiciplin där överböjning använts för ett visst syfte i en övning. Men jag vill inte hålla med om att ställning överlag lärs ut som överböjning. Varken utav islandshästinstruktörer eller övriga instruktörer.

när är överböjning som träningsmetod befogad ?

Jag skrev inte att det var bra övningar, utan bara att jag har stött på det. Vill du ha exempel: Många dressyrtränare har förespråkat överböjning för att få en lösgjord häst eller för att stretcha ut den kortare sidan. I andra fall har vissa tränare använt överböjning som en korrigering för att sätta inner bak längre in under hästen. Andra övningar som överböjning brukar användas vid är träning av tittiga hästar (ställa hästen ifrån objektet). Och vid inlärning av one-rein-stop.

Jag är mest av allt nyfiken på varför man gör det, inte om det är rätt eller fel. Alltid intressant med annorlunda sätt att lösa olika saker.
Tex så ser man på omslaget till Magnus Skulassons bok en kraftigt överböjd häst, med näsan vid knäna. En sådan hästkarl skulle väl aldrig gå med på en sådan bild om han inte stod för nyttan av övningen?

rollkur kallar jag det också, fast åt annat håll, och den är ju olämplig i dressyrvärlden

Rollkur är omdiskuterat men det finns olika meningar om övningen fyller en funktion eller inte. Det är inte riktigt att jämföra med överböjning rakt av för övrigt.

KL
Jag vill verkligen inte begagna mig av rollur, men jag funderar på om inte överböjning kan ha poänger som jag inte förstått? Ser ju också på hopptävlingar att man böjer hästarna extremt, men det är väl för att de är så tända?

Du vet säkert själv skillnaden mellan att böja hästen åt sidan eller dra in nosen mot bogen eller hur? Överböjning är vanligen att överdriva böjningen i diverse sammanhang, funktionen kan vara alltifrån att lugna ner en het häst (i extrema fall one rein stop), lära en häst en rörelse för att sedan gradvis räta upp den och göra den normalt, överdriva för att komma åt en viss kroppsdel till stretching och ridning som mer liknar rollkur men åt sidan. Rollkur är just rollkur en häst i en extrem form när man rider diverse dressyrövningar säkerligen för att stretcha lösgöra mm.

Det beror alltså mest på vad du lägger in i ordet, vad du syftar på om det är jämförbart.

rollkuren är ju ganska kontroversiell och jag förstår inte varför vi ska ta efter den

Varför ställer du den frågan till mig, jag har väl knappast propagerat för rollkur? Eller var det ett knapplån?

Annars handlar det väl knappast om vi? Vi kan inte sitta och bestämma här vad folk kan, får, ska och bör göra. Du kan kämpa för att förbjuda metoden men annars är det upp till var och en att bestämma, det är inte helt hälsosamt för en häst men det är det väldigt många andra former som inte är, ridning i sig är tveksamt även om det är relativt ofarligt om man gör det med förnuft. Jag använder mig inte av rollkur och har ingen avsikt att göra det. Överböjning kan jag säkert använda sporadiskt i vissa situationer.

KL
Såhär då?
Vid vilka tillfällen tycker ni att det är praktiskt att "överböja", och när är det bara av ondo?

Om jag rider en stel häst så kan överböjning vara ett bra sätt att stretcha ut muskler på, men jag antar att det inte är det som åsyftas. Stela muskler i bog och hals kan ge upphov till passtakt, att lossa dessa kan bana väg för hästen att hitta rätt takt.

Jag ser inget fel i att överböja enstaka gånger när man vill komma åt något särskilt eller för någon viss övning, att göra det jämnt och ständigt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar