Ställning i förvänd galopp

Sv: Ställning i förvänd galopp

tja det finns ju bla ngt som kallas TR, där finns beskrivningar av hur resp rörelse ska utföras.....:angel:

Och för att ytterligare förtydliga PF's inlägg skall jag härmed citera vad TR säjer om förvänd galopp:

"Förvänd galopp innebär att ryttaren t ex på ett böjt spår till höger rider hästen i vänster galopp. Vid ridning av förvänd galopp skall hästen vara ställd åt galoppsidan. Hästens byggnad tillåter den inte att böja ryggraden i linje med det böjda spåret varför bakbenen kan komma "utanför" frambenens spår. Ryttaren skall försöka begränsa denna avvikelse så mycket som möjligt utan att störa galopprytmen. Detta innebär att om den förvända galoppen på en mindre båge är av god kvalite', kan en svag dubbelspårighet tolereras."
TR 2 Mom 245

Och PF...grattis till dagens fina placering. :D

Senast ändrad:

"Vid ridning av förvänd galopp skall hästen vara ställd åt galoppsidan. Hästens byggnad tillåter den inte att böja ryggraden i linje med det böjda spåret varför bakbenen kan komma "utanför" frambenens spår. Ryttaren skall försöka begränsa denna avvikelse så mycket som möjligt utan att störa galopprytmen. Detta innebär att om den förvända galoppen på en mindre båge är av god kvalite', kan en svag dubbelspårighet tolereras."
TR 2 Mom 245
Det här var ju jättebra. Precis vad jag ville veta :idea:
Har inget TR eftersom jag inte tävlar i Sverige, men rörelsen borde ju utföras korrekt på samma sätt ändå var vi än är i världen.
Om TR är så bra och intressant läsning, kanske jag ska översätta det till våra dressyrdomare här :idea: som knappt vet hur man utför bakdelsvändning eller enkelt byte korrekt.:angel:

Min häst brukar vara både lite ställd och böjd bort från galoppsidan för att jag ska få till en bra båge som inte blir för kantig. Detta ska jag alltså träna bort.:idea:

Det är väl ganska självklart :confused: Inte rider du den vanliga galoppen ställd utåt hoppas jag, det är ju exakt samma sak. Likaväl som det finns riktlinjer hur hästen skall vara ställd och böjd i öppna respektive sluta finns det riktlinjer hur hästen skall vara ställd i förvänd galopp

Hästen skall vara ställd åt galopphållet annars är hästen felställd och har du fått 7 eller 8 har du haft ganska dåliga domare som inte har en aning om hur förvänd galopp ser ut.

Tack för ett trevligt och vänligt svar som inte öht var ett svar på frågan... Uppenbarligen var det inte självklart, hade ju inte frågat då eller hur?? :idea:

Och för att ytterligare förtydliga PF's inlägg skall jag härmed citera vad TR säjer om förvänd galopp:

"Förvänd galopp innebär att ryttaren t ex på ett böjt spår till höger rider hästen i vänster galopp. Vid ridning av förvänd galopp skall hästen vara ställd åt galoppsidan. Hästens byggnad tillåter den inte att böja ryggraden i linje med det böjda spåret varför bakbenen kan komma "utanför" frambenens spår. Ryttaren skall försöka begränsa denna avvikelse så mycket som möjligt utan att störa galopprytmen. Detta innebär att om den förvända galoppen på en mindre båge är av god kvalite', kan en svag dubbelspårighet tolereras."
TR 2 Mom 245

Och PF...grattis till dagens fina placering. :D

Tack! Det är ju såna här svar men vill ha. :bow::bow:

Tack för ett trevligt och vänligt svar som inte öht var ett svar på frågan... Uppenbarligen var det inte självklart, hade ju inte frågat då eller hur?? :idea:

Man kanske bör läsa TR hur rörelsen skall utföras INNAN man ger sig ut på tävlingsbanan , bara ett tips :idea:

Man kanske bör läsa TR hur rörelsen skall utföras INNAN man ger sig ut på tävlingsbanan , bara ett tips :idea:

JA!!! vilken bra idé!! Och så kan vi lägga ner Buke för typ alla tävlingsrelaterade frågor kan man hitta svar på hos tränare eller i TR... :idea:

Du får ursäkta om jag kanske märker ord, men hästen blir ju inte ställd utåt eftersom inner alltid är det håll hästen är ställd åt...

Är jag ensam om att känna till begreppet "motställd" för att ställa åt det som egentligen borde vara utåt? Vänster galopp med hästen ställd åt höger, skänkelvikning med hästen ställd i rörelseriktningen osv.

Nej det är du inte. En motställd häst är ju ställd mot det som är den sida den ska vara ställd i. D v s om man gör det med mening, annars är den ju felställd.

JA!!! vilken bra idé!! Och så kan vi lägga ner Buke för typ alla tävlingsrelaterade frågor kan man hitta svar på hos tränare eller i TR... :idea:

Nej men först och främst om man ska ut o tävla så kan man ju kolla i sitt tr eller fråga sin tränare då du oftast också får en lättast förklaring..

Är din häst ställd innåt asså åt "fel" håll blir det underkänt. jag brukar rida hästen rakställd. blir lättare då inför byten etc

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix