Ställning i förvänd galopp

mumrikan

Trådstartare
När man på tävling rider förvänd galopp (tex på en halv 20-meters-volt), är det då bäst att hästen är rakställd, eller att den är ställd inåt (dvs ställd åt höger när den går i vänster galopp)??

Sv: Ställning i förvänd galopp

Hästen ska vara ställd åt galopphållet, dvs utåt!

Som aztro säger, du ska ställa hästen åt galoppsidan.

OK, jag trodde mest att man gjorde det när man övade för att det var lättare och hästen inte skulle slå över. När jag red sist upptäckte jag att bara jag satt still så kunde Porthos gå ställd bort från galoppsidan på en ganska liten volt i förvänd galopp och tänkte då att det kanske var så man skulle göra eftersom det ju visar att hästen är i bra balans.
Men OK då ställer jag utåt på 20-metersvolten på tävlingen då

jo men poängen med att ha hästen ställd i galoppsidan är att det är just innersidan som skal korta sig. då är det ju inte så praktiskt att ställa åt andra hållet, då det per automatik bler den längre sidan på hästens kropp.
självklart så ska hästen inte bli förböjd, viket ofta händer. så du kan du i princip tänka rakriktad än ställd och böjd.

hoppas du förstår mitt svammel! o lycka till!

Det låter rätt, men en sak jag alltid funderat på, hur ska man göra i volterna då? Fortfarande "utåt"ställning?

I det program jag ska rida är det som sagt förvänd galopp i en halv 20-metersvolt.
Enligt vad ovanstående säger ska man alltså ställa utåt då.
Men jag håller nog lite med "remmis" att man kan tänka rakriktad, för det känns som om det annars kan bli lite "två spår" om jag tänker för mycket utåtställning på en volt.

Visst kan du tänka "rakriktad" för att inte förböja men var ändå noga med att en viss ställning i galoppsidan finns kvar då du tappar många poäng om hästen går med tendens till felställd.

Tänk inte för mycket ställning, utan bara lagom... visst kan man tänka lite rakriktning då ställningen ofta kommer av sig själv, men glöm inte hålla ett öga på att det verkligen blir ställning! :)

Du får ursäkta om jag kanske märker ord, men hästen blir ju inte ställd utåt eftersom inner alltid är det håll hästen är ställd åt...

Då märker jag lite ord jag också ;). Insidan är den sida som hästen _ska_ vara ställd åt.

jag ställer innåt, annars byter han. Har ganska lätt stöd på ytter för att han ska få utrymme att galopper ordentligt med sin yttersida.

Jag håller med om man ska kalla allt för det det är. Men i det här fallet kan det bli ganska förvirrande när vi pratar om vilket håll hästen ska vara ställd åt.
Tex om man rider på en volt i förvänd galopp och säger att hästen ska ställas inåt så kan man ju uppfatta det som att den ska vara ställd inåt i volten. Låter ju mest logiskt, även om jag förstår att du menar ställd åt galopphållet

Jag håller helt med dig. Mitt inlägg var bara en liten anmärkning som gjorde skillnad på ett ord. För att det ska bli fullkomligt begripligt när man talar om förvänd galopp kan man istället som du säger säga "ställd åt galoppsidan". Då förstår alla det på samma sätt (tror jag :angel:)

I galoppen ska ju hästen hela tiden vara eftergiven i insidan (i galoppsidan). Detta gäller både rättvänd och förvänd men jag tror att många av oss inte får till den korrekta eftergiften utan istället blir stark i galoppsidans tygel och i stället för ställning får böjd hals. Följden av detta blir ju att bogen ramlar utåt (in mot ridbanan i fv g) och hästen så att säga inte håller ihop och vi saknar bjudningen till yttertygeln.

En bra övning för att få känslan för detta är att rida serpentiner i trav och ha hästen kvar i samma böjning och ställning hela tiden. Om du rider lätt ska du dessutom vara kvar på samma sittben. Tänk dig att du rider tre bågar och börjar i v varv. När du kommer till medellinjen på första bågen skulle du ju ställt om men i denna övning fortsätter du båge två den vanliga vägen fast med hästen fortfarande ställd och böjd till vänster. Jag tycker detta är bra för jag tvingas att bli väldigt precis i min ridning för att kunna följa spåret och får därmed rätt kontakt med hästen (förhoppningsvis). Tänk att fram- och bakben hela tiden ska följa samma spår, t ex vid E ska v fram först och sedan v bak tangera spåret på samma ställe.

Är ni säkra på att hästen sak vara ställd åt "galopphållet" i fv galopp? Jag brukar ställa min i "varvriktningen" dvs åt höger i höger varv oavsett vilken galopp jag har, och brukar ligga på 7 eller 8 på fv galopp...
Inget påhopp utan bara en stilla undran om nån verkligen vet... :)

Ja.
Fick senast kommentaren "ställ mer åt galoppsidan" under förvända galoppen när jag var och tävlade, så jag är ganska säker. :)

Man ska alltid ställa åt galoppsidan i förvänd galopp... på tävling.
På träning kan man ställa utåt för det är stärkande och gymnastiserande,
men en korekt förvänd galopp ställer man åt galoppsidan.

Då har du haft tur (?) med ouppmärksamma domare. Hästen skall som sagt vara ställd i galoppsidan.

Men hur vet ni det?? Bara nyfiken.. :confused:

Det är väl ganska självklart :confused: Inte rider du den vanliga galoppen ställd utåt hoppas jag, det är ju exakt samma sak. Likaväl som det finns riktlinjer hur hästen skall vara ställd och böjd i öppna respektive sluta finns det riktlinjer hur hästen skall vara ställd i förvänd galopp

Hästen skall vara ställd åt galopphållet annars är hästen felställd och har du fått 7 eller 8 har du haft ganska dåliga domare som inte har en aning om hur förvänd galopp ser ut.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix