Stallmiljön

C

Charlotte

Jag blir så trött...

Så här ligger det till.
Jag står i ett stall med fyra boxar. Stallet är gjort i tegel och det är betongväggar eller något liknande inuti stallet. Detta gör att själva stallet inte "andas" som ett stall gjort i trä skulle göra. Om ni förstår. Så gott som alla ventilationshål är tilltäppta. Det ända som släpper in luft i stallet är fönstren.

Jag tycker det är med bra luft i stallet är super viktigt. Men jag tycks vara den ända. :(

Varje box har ett fönster mitt emot i gången. Och det fönstret sitter kanske två meter från boxarna. Och det dra verkligen inte på hästarna. Och vad jag har förstått så är det inte farligt om det skulle komma en liten vindpust på dom, för alla hästar i stallet har täcken på sig. Finns även dom som lägger på två termotäcken inne även fast det är pulsgrader.

Så här har den stallansvarige sagt:
Att fönstren måste vara öppna så att det kommer in luft i stallet. Fönstern ska vara öppna ner mot -10, efter det kan vi börja stänga. Att hästarna fryser är inget argument då dom har täcken på sig.

Men det är bara jag som gör som det är sagt. Och stallansvarige orkar inte bryr sig längre då det har varit mycket tjafs om det här...

Så nu är jag själv och kämpar för att något fönster ska vara öppet. Är fönstrena stängda så blir det dåligt luft, väldigt fuktigt och hästarna har till slut börjat hosta.
Jag vill inte flytta därifrån då det är så nära hem och jätte bra tränings- och tävlingsmöjligheter.

Så hjälp mig så jag kan få puckorna i stallet att förstå varför det är viktigt med bra luft. Jag har försökt prata med en person men då fick jag till svar att: Frisk luft får hästarna när dom är ute. Inne ska alla fönster och dörrar vara stängda.
Hur kan man säga så?

Finns det inga regler eller lagar på hur man ska stalla in en häst? Kan inte Djurskyddsmyndigheten hjälpa mig?

Även så har en person i stallet sagt att hennes häst blir snorig och rinnig i ögonen av att fönstret vid hennes häst är öppet. Men en häst kan väl inte bli förkyld av att ett fönster är öppet?

Alltså fönstrena är inte helt vidöppna, dom är öppna knappt till hälften så jag förstår inte varför det är så mycket tjafs..

Snälla hjälp mig! :cry:

Sv: Stallmiljön

Jag tycker det låter som om personerna i ditt stall förmänskligar hästarna. Att det i praktiken är de själva som fryser.

Tyvärr har du nog itne så mycet val annat än att försöka prata med den osm är anvarig igen. Lyft fram att det faktiskt är farligt för hästarna med instängd och fuktig luft. Ni har ju redan märkt av hos.
Sen vete tusan om det inte är olagligt att göra så dessutom, med tanke på att det måsta vara bra luft och ventilation i stallet enligt djurskyddslagen (rätta mig gärna om jag har fel). Men jag TROR att om det är fuktigt och instängt i stallet när en inspektör kommer och hälsar på får man nog anmärning på det... Så har jag fått för mig att det är iaf.
Lyckas du inte komma till rätta med det så är nog rådet att flytta. Jag hade inte utsatt min häst för faran med dåligt ventilerat stall. Det finns säert nåt annat stall du kan ståi med lika bra tränings/tävlings förutsättningar:)

Lycka till!

Ojojoj vad jag käner igen mig! Om du bara visste hur många strider jag har utkämpat angående öppna fönster i stall med dålig luft!

Ibland tänker inte folk längre än vad näsan räcker och förmänskligar hästen vilket är helt tokigt! bra luft är A och O ju!

Har nu den stallansvarige sagt att fönstren inte ska va helt stängda skulle jag nog om jag vore du försöka kämpa striden tillsammans med den ansvarige mot de andra. Och funkar inte det skulle jag helt enkelt öppna fönstrena själv så fort jag skulle få möjlighet nu när det ändå är bestämt att det ska va så...

Hoppas att dem till slut förstår vad som är bäst för hästarna så det löser sig och du kan slappna av! Lycka till!

Jag kan bara säja: lycka till :cool:
Jag stod i ett stall med precis samma problem tidigare. Det va ett litet stall o det va så dålig luft o mkt fukt därinne så det RANN vatten på väggarna och alla grejer möglade! :eek:
Det va ett j-a tjafs om ventilationen. Det va knappt man fick öppna dörrarna för att köra ut skottkärran. Deras argument va att "vattnet skulle frysa", men att hästarna kunde få kroniska luftvägsproblem va tydligen inte alls så farligt.
Dessutom hade en av ägarnas häst redan hosta (!!) men det va det tydligen ingen som brydde sej om.
Tillslut fick jag nog och flyttade min häst därifrån. Jag kan bara hoppas att dom tar sitt förnuft tillfånga för dom kvarvarande hästarnas skull.

Skulle inte stånga min panna blodig utan söka ny stallplats. Är det på den nivån att luftintagen täpps igen så kan det nog behövas bra mycket energi för att omvända folk!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Byt stall. Skulle tippa på att din häst hinner utveckla bronkit under den tid det tar att få övriga hyresgäster att ändra sig och då har du ingen glädje av träningsmöjligheterna.

Om du ändå skulle försöka en gång till så får du väl ta ut en vet som kan förklara, helst en manlig ung vet, den sorten lyssnar puckon bäst på. Jag tror inte att något argument framfört av dig - oavsett hur rätt du har, kommer att respekteras. Tyvärr.

Vad arg man blir när man läser om sådant folk.

byt stall! det är livsfarligt...

vi hade våran b-ponny i ett stall där dom gärna stängde igen för att vattnet inte skulle frysa, jag orkade inte vara den tjatiga. men resultatet blev att vår ponny har fått en kronisk lungsjukdom. vilket innebär att allt nu e mycket mer problematiskt och dyrare. fan att man inte flyttade eller tjatade :mad::cry:

nu har vi i alla fall köpt en egen gård och hela stallet byggs om för hennes skull, våran lilla docka. :love::love::love:

Be stall ägaren plocka ut ett fönster = problemet löst för det finns inget fönster att stänga.Sedan kan man hänga en filt för som dämpar blåsten lite grann i allafall.

jo det finns regler på att luftfuktigheten inte får vara för hög!

kan ni inte sätta dom på glänt? mötas på halvvägen sas.

jo det finns regler på att luftfuktigheten inte får vara för hög!

kan ni inte sätta dom på glänt? mötas på halvvägen sas.

Jag tycker det är så konstigt för folket i stallet säger att alla måste kompromissa. Jag vill ha fönstren öppna och dom vill ha stängt. Så då tycker jag också att då får fönstren vara på glänt. Men ändå så är fönstren alltid helt igendragna.

Och så klagar alla på mig att inte JAG kan kompromissa...

Jag sökt runt lite på Internet om stallmiljö och regler.

Och fann en artikel och det stod:
Från 1 augusti 2007 krävs kontinuerlig ventilation i alla stall. Det räcker inte med att stalldörrarna står öppna under dagen.

Då måste vi ju ha fönstren öppna?
Är det någon som vet mer om det här?

Mailad journalisten som hade skrivit artikeln och fick ett namn så jag ska försöka ta kontak med henne. :)

Jag har också kallstall, fem boxar murade i betonghålsten. Vi har alltid fönster öppna, och även öppna dörrar på framsida eller baksida, beroende på vilket håll vinden kommer ifrån. På dagarna är det "fritt blås" genom stallet.
Vi har en ventilationstrumma upp genom loftet, det är det hela. Stallet är byggt i januari - februari 2007 och godkänt av både länsstyrelse och kommun.

Immer

Jag har också kallstall, fem boxar murade i betonghålsten. Vi har alltid fönster öppna, och även öppna dörrar på framsida eller baksida, beroende på vilket håll vinden kommer ifrån. På dagarna är det "fritt blås" genom stallet.
Vi har en ventilationstrumma upp genom loftet, det är det hela. Stallet är byggt i januari - februari 2007 och godkänt av både länsstyrelse och kommun.

Immer

Låter som ett dröm-stall. Så vill jag också ha det i mitt framtida stall!
Tack för länken! Ska sätta upp det i stallet! :D

Är det någon som kan förklara vad "ppm" står för.
Jag har läst runt lite och läst att det stall får inte överstiga detta:

Ammoniak: 10 ppm
Koldioxid: 3000 ppm
Svavelväte: 0,5 ppm
Organiskt damm: 10 mg/m3

Men hur mäter man detta i et stall?
Och sen, hur mäter man luftfuktigheten?

du måste inte ha fönster öppna, du kan ha kraftiga utsugsfläktar också. men det är ju betydligt dyrare och mer besvärligt!! kan du inte visa lagen för stallägaren?

tycker överlag det är oerhört svårt att få bra luft i ett betongstall.. har stått i ett där ytterväggarna var murade och det blev fuktigt även om man hade fönster öppna, helt hopplöst att få bra luft om man inte hade kraftig korsdrag och det går ju inte heller...

tacka vet jag mitt bruksbalken stall, isolerat och i trä, med öppet i nock och luckor högst upp på väggarna så man kan få bra luft utan att det drar på hästarna och blir jättekallt.

Mitt stall är också i sten/betong. Jag har ett fönster helt utan ruta öppet i den box där min häst står. Överhalvan på stalldörren är alltid lite öppen och minst ett fönster är öppet så mycket det går.
Alltid, året om! I stallet har tidigare stått fulllblod och vi hade det lika då. Våra hästar har aldrig verkat som de fryser?!

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 222
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 020
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka