Stallkatterna pissar på höt!

HannaZ

Trådstartare
Stallkatterna använder höskullen som toalett vilket inte är så kul men inte mkt jag kan göra nåt åt.

Jag har köpt eget hö och skulle gärna vija slippa få piss på det. Höet (småbalar) är täckt med halm. Skulle det funka att lägga presenning över det hela eller är det risk att det blir fuktigt inunder och möglar?

Sv: Stallkatterna pissar på höt!

Har inte provat själv, men hört av någon annan som provat att det fungerar bra!

Prova annars att skaffa en kattlåda med sand i, då kanske katterna föredrar den!

Om man försöker se till att inte ha en massa löshö eller löshalm så minskar det i alla fall problemet. Hårda balar är inte lika inbjudande som en lös, fluggig hög med hö ;)

Fast om det är revirmarkeringskissning så går det lika bra med en pressad bal kan jag tänka mig.

problemet är att man kan inte ha hö "otäckat" här i Skåne, det är för fuktig luft, så därför är höet inbäddat i halm.

Katterna har sin huvudsakliga bostad på höloftet och tyvärr så både pissar och skiter de där uppe.

Kattlåda känns inte som ett alternativ eftersom det inte är mitt stall.

Det borde alltså kunna funka med ett ordentlig halmlager och sen presenning över?

Jo, det är klart men jag tänkte om de använde höet som låda, alltså inte som revirmarkering.

Jag skulle personligen gärna betala både låda och sand för att förhindra att katterna pinkade och sket i mitt hö. Under förutsättning att ägaren går med på det så klart. Jag har stått i ett stall där katterna använde höet som toalett. Inte nog med att jag tycker det är jäkligt ofräscht att fodra hästarna med det så får man ju själv både skit och pink på sig när man handskas med höet och det är inte det minsta roligt enligt mig.

Jag skulle också, som du säger, prova att ta en presenning över och i möjligaste mån försöka göra så att katterna inte kan komma in under den.

Jag har 5 egna katter så jag känner inte för att klättra upp på loftet var dag f att mocka t 4 katter till. Får bli presenningvarianten tror jag.

Presenning kan bli för tätt och fuktigt för höet men det borde funka om du har ett rejält halmlager mellan. Är det dock en revir pinkande katt så kan mycket väl presenningen också få sig en dusch men den går ju att spola av.

Jag använder fiberduk, över höet, halm längs ytterväggarna, för att skydda höet från fukten, mina stallkatter har hittills låtit bli att pinka i höet utan har utsett en av hästarnas box till toalett :crazy: ,vilket inte är jättetrevligt men hellre där än höet

Nej, det är ju en avvägning man måste göra själv hur man vill ha det.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: mackan
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka